דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיאנמר

בעולם / מנהיגי העולם שתקו כשבוצע במיאנמר רצח עם, את ההפיכה הצבאית הם מגנים

רצח העם הרוהינגי זכה למעט התייחסות בינלאומית | עכשיו, לאחר שהצבא השתלט על מיאנמר ועצר את אונג סן סו צ'י שתחת שלטונה בוצע הטבח, נשמעים גינויים | פרשנות

פליטות רוהינגיות בסירה ממיאנמר לבנגלדש (צילום: AP Photo/Suvra Kanti Das)
פליטות רוהינגיות בסירה ממיאנמר לבנגלדש (צילום: AP Photo/Suvra Kanti Das)
אוריאל לוי

מנהיגת מיאנמר אונג סן סו צ'י צחקה בקול כשנשאלה מדוע אינה עוצרת את רצח העם הרוהינגי שהתרחש תחת שלטונה. רבבות הקורבנות, בהם אלפי תינוקות וילדים שנרצחו בדם קר והושלכו לבקתות בוערות, עיניינו אותה כקליפת השום. העולם המערבי העדיף לשתוק ולגנות באיחור, וגם אחיהם המוסלמים של הרוהינגיה לא ששו לסייע להם.

הלילה (שני) איים נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להטיל סנקציות על מיאנמר אם  סו צ'י וחברי מפלגתה לא ישוחררו ממעצר, ויחזרו לאחוז במוסדות השלטון. לפני כשנה וחצי הכריז הממשל האמריקאי שמיאנמר מבצעת רצח עם כנגד הרוהינגיה, אבל הטלת סנקציות לא הייתה אז על הפרק.

מנהיגת מיאנמר, אונג סן סו צ'י. הזילה דמעות תנין על הטבח (AP Photo/Aung Shine Oo, File)
מנהיגת מיאנמר, אונג סן סו צ'י. הזילה דמעות תנין על הטבח (AP Photo/Aung Shine Oo, File)

לכל אלה אין דבר עם ההפיכה הצבאית שבוצעה בליל יום ראשון במיאנמר. סו צ'י נעצרה, אבל לא בגלל תפקידה ברצח העם. הגנרלים שעצרו אותה היו שותפים לזוועות. מנהיגי המערב מגנים כעת את הגנרלים ומעדיפים להעלים עין מהפשעים של ממשלת מיאנמר.

מיאנמר נשלטת בפועל מאז 1962 בידי חונטות של גנרלים. ההפיכה בתחילת השבוע היא השלישית במספר מאז זכתה המדינה לעצמאות מהבריטים ב-1948. מרבית האוכלוסייה במיאנמר (88%) בודהיסטית, ומבחינה אתנית היא מונה 135 קבוצות שונות.

בעשור האחרון המדינה עברה תהליך איטי של דמוקרטיזציה, שבשיאו זכתה מפלגת "הליגה הלאומית לדמוקרטיה" בהנהגתה של סו צ'י לאחוז שוב בחלק ממוסדות השלטון. אבל הגנרלים לא העניקו לממשלה את מלוא הכוח, ושמרו על השליטה בשלושה משרדי מפתח בממשלה, בהם משרדי ההגנה והפנים, וברבע מכל המושבים בפרלמנט.

ההפיכה התרחשה על רקע מתיחות גוברת בין מפלגת השלטון של סו צ'י, שזכתה בבחירות האחרונות בנובמבר ב-396 מתוך 476 מושבי הפרלמנט, כשהמפלגה שמייצגת את הגנרלים זכתה ב-33 מושבים בלבד. הגנרלים טענו לזיוף בבחירות, בדומה לטענות שנשמעו בארצות הברית בדיוק באותה תקופה.

פליטים בני המיעוט הרוהינגי מפגינים בדרישה להעמיד לדין את ממשלת וצבא מיאנמר ביום השנה לרצח העם. העולם שתק (AP Photo/Altaf Qadri)
פליטים בני המיעוט הרוהינגי מפגינים בדרישה להעמיד לדין את ממשלת וצבא מיאנמר ביום השנה לרצח העם. העולם שתק (AP Photo/Altaf Qadri)

לאחר שהצבא נטל ביום ראשון השבוע את השלטון, והכניס למעצר את ראשי המדינה, במערב מיהרו לגנות. וושינגטון, לונדון, פריז ובריסל קראו לשחרורה המיידי של סו צ'י. כעת הם ילחמו למען אבירת זכויות האדם שזכתה בפרס נובל לשלום לאחר שחזרה מהגלות למולדתה, והזילה דמעות תנין כשמיליציות בודהיסטיות פרעו בבני הרוהינגיה.

העשור המדמם של מיאנמר

פיגוע שארגון טרור רוהינגי קטן ביצע נגד המשטרה הבורמזית באוקטובר 2016 הוביל לתגובת נקמה אכזרית. כוחות הביטחון הבורמזים לצד כנופיות של בני ראקין בודהיסטים ביצעו רצח עם בבני הרוהינגה. הם עצרו אלפי גברים, עינו אותם ולאחר מכן ירו בחלקם; בזזו את כל הרכוש, אנסו את הנערות והנשים ושרפו את הכפרים.

ניצולים שנמלטו מהתופת סיפרו שילדיהם נזרקו חיים לתוך האש. תמונות לווין שפורסמו בתקשורת הראו אלפי בתים שנשרפו עד היסוד. מאות אלפי רוהינגים נמלטו לבנגלדש ברגל, או נסו לים באמצעות כלי שייט רעועים ומאולתרים.

פליטים שעברו את הגבול ממיאנמר לבנגלדש בכניסה למחנה הפליטים. עשרות אלפים נטבחו, עונו ונאנסו, מאות אלפים נמלטו (צילום: AP Photo/A.M. Ahad)
פליטים שעברו את הגבול ממיאנמר לבנגלדש בכניסה למחנה הפליטים. עשרות אלפים נטבחו, עונו ונאנסו, מאות אלפים נמלטו (צילום: AP Photo/A.M. Ahad)

פיגוע נוסף של ארגון טרור רוהינגי באוגוסט 2017 גרר גל נוסף אכזרי ונרחב עוד יותר של אלימות כנגד הרוהינגה. על פי מחקרים של ארגונים בינלאומיים, בגל האלימות של 2017 נרצחו כ-24 אלף בני רוהינגה, בהם גם תינוקות וילדים. 36 אלף איש נזרקו לתוך בתים בוערים ונכוו קשות, לפחות 18 אלף נשים נאנסו, ויותר מ-700 אלף איש ברחו לבנגלדש.

רציחות עמים מתקיימות פעמים רבות מדי מבלי שהעולם נוקף אצבע. החל מהשמדת ההררו והנאמה, דרך רצח העם הארמני, השואה, ועשרות רציחות עמים נוספות לאחר מלחמת העולם השנייה. במאה ה-21 נוטים קולות הנרצחים להגיע לאוזניהם של רבים יותר – אך הממשלות המבצעות את הרציחות אינן מוחזקות לרוב כאחראיות. כך עם רצח העם שביצעה סודאן בדארפור, כך בנוגע לסיוע של ממשלת טורקיה לטבח שביצע דעאש בכורדים וביזידים. דומה שההפיכה במיאנמר עשויה לסייע לכך שגם האחראים לרצח הרוהינגיה לא יענשו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!