דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טרור יהודי

תג מחיר / הרב יוסף אליצור, מחבר ׳תורת המלך׳, הורשע בהסתה לאלימות

כתב האישום הוגש בעקבות מאמרי דעה שפרסם באתר 'הקול היהודי', בהם הביע תמיכה במבצעי 'תג מחיר' | בית המשפט דחה את טענת אליצור לאכיפה בררנית ואת טענתו כי מדובר בהבעת דעה לגיטימית

הרב יוסף אליצור בעת מעצר סביב פרסום כתב ההלכה ׳תורת המלך׳ (צילום: רוני שוצר / פלאש 90).
הרב יוסף אליצור בעת מעצר סביב פרסום כתב ההלכה ׳תורת המלך׳ (צילום: רוני שוצר / פלאש 90).
דבר
צרו קשר עם המערכת:

בית משפט השלום בפתח תקווה הרשיע את הרב יוסף אליצור, בשתי עבירות של הסתה לאלימות בגין שני מאמרים שפרסם ב-2013 באתר החדשות "הקול היהודי". במאמרי הדעה הביע אליצור דברי תמיכה בפעילות ועבריינות 'תג מחיר'.

מימין: תג מחיר בירושלים ותג מחיר בכפר נאעורה. ארכיון (צילום: דוברות המשטרה)
מימין: תג מחיר בירושלים ותג מחיר בכפר נאעורה. ארכיון (צילום: דוברות המשטרה)

כתב האישום הוגש ביוני 2017, באישורו של היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בשל העובדה שאופי העבירות המיוחסות לו משיקות לחופש הביטוי. ימים ספורים לפני הגשת כתב האישום נגד אליצור, הורשעו שניים מעורכי האתר בעבירות דומות.

בעבר שקל היועץ המשפטי לממשלה להעמיד את אליצור לדין בגין מאמר שפרסם בדצמבר 2009 באתר "הקול היהודי", תחת הכותרת "ערבות הדדית", שנתפס כתשתית הרעיונית של פעולות 'תג מחיר'. באותה שנה היה מעורב אליצור גם בכתיבת הספר "תורת המלך", שהעמיד על כנה תורת גזע יהודית. בשני המקרים הוחלט, בסופו של דבר שלא להעמידו לדין.

"אין המדובר באמירה ספונטנית או חד פעמית"

הושפטת אלינא דניאלי דחתה את טענת אליצור לאכיפה בררנית המפלה בין יהודים לערבים, ובין יהודים מצידה הימני של המפה הפוליטית ליהודים מצידה השמאלי של המפה. "בנסיבות אלו, איני מוצאת ממש בטענות ההגנה לפיהן לא הועמדו נאשמים לדין בגין פרסום מאמרים באתר אינטרנט או עיתון", כתבה, "והדעת נותנת כי מקל וחומר, מקום בו מורשעים נאשמים חסרי מעמד בקהילתם, אשר כותבים פוסט בודד בפייסבוק, אין ליתן חסינות לבעלי המעמד, המנסחים היטב את דבריהם, שוקלים אותם ומפרסמים אותם באתר פומבי וממוסד, מפני העמדה לדין".

עוד הוסיפה כי "דומה כי אכיפה בררנית תהא ככל שיועמדו לדין אך אותם אזרחים חסרי מעמד והכרה, אותם 'גיבורי המקלדת', מבלי שיועמדו לדין לצידם גם המשפיעים, המוכרים, בעלי ההשכלה והמעמד".

השופטת דניאלי קבעה כי "בחנתי גם את טענת ההגנה לפיה המאמרים היוו משום הבעת דעה, ביקורת לגיטימית או קריאה לשינוי בדרך נורמטיבית, ואולם לא מצאתי בהם את שנטען. כך גם איני מוצאת כי יש במאמרים שיח אודות גבולות האלימות או על הצידוקים לה.

"יוזכר כי אין המדובר באמירה ספונטנית או חד פעמית. כך גם אין המדובר בבחור צעיר ונמהר או נבער שטרם עמד על דעתו. עסקינן באדם רהוט ומשכיל, בעל מעמד ציבורי, חינוכי ודתי. מי אשר פירסם ספר הלכתי, מורה ומחנך, אשר פירסם מאמרים בטור דעה באתר אינטרנט חדשותי".

הספר ׳תורת המלך׳ (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
הספר ׳תורת המלך׳ (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).

"כתביו ואלו – כמו גם כתביו הנוספים – מדברים בעד עצמם ומבהירים היטב את עמדותיו ואת מסריו", נכתב בהכרעת הדין, "שוכנעתי לפיכך כי הטענה בדבר מסר עמום או העדר הבנה מצד רשויות האכיפה הינה טענה מיתממת, וכי דברי הנאשם הלכה למעשה מפורשים וברורים".

הסתה לאלימות נגד ערבים

אליצור הואשם כי לאחר הרצח של תושב יצהר, אביתר בורובסקי ז"ל, בפיגוע דקירה, כתב שני מאמרי דעה באתר "הקול היהודי", בהם הסית לאלימות.

במאמר הראשון, "אסור להתייאש- רק לצמוח יש", כתב כי "אחרי הירצחו של הקדוש, אביתר בורובסקי הי"ד, התבצעו פעולות שונות ברחבי הארץ. הפעולות כוונו בעיקר כנגד האוכלוסייה הערבית, המחפה על פשע, העיקר הוא שהולך ומתרקם ציבור שיש לו חזון אחר, חזון של שלטון שמייצג את העם היהודי".

עוד כתב כי "הפעולות הללו אינן נובעות מייאוש; הן מעשים ראשוניים של הרמת ראש על ידי ציבור חדש. במעשים הללו מתחילים להתבטא היהודים המפוכחים, אלה שמבינים שהיהדות היא עיקר הקיום שלנו פה. המעשים הללו הם ניצנים ראשונים של אמון יהודי, ערבות הדדית, ודאגה לשלום היהודים בארץ ישראל ובעולם".

במאמר נוסף, שכותרתו "איך 'לתפוס' את מבצעי תג מחיר", תקף אליצור את כוחות הביטחון, וטען כי תפיסתם כלפי "קומץ הקיצונים" שמבצעים תג מחיר הם "היסוד לכישלון".

'תג מחיר' במחנה פליטים ליד רמאללה, אוגוסט 2012. תושבי בית אל זרקו בקבוק תבערה על רכב פלסטיני וריססו כתובות נאצה (צילום: פלאש 90)
'תג מחיר' במחנה פליטים ליד רמאללה, אוגוסט 2012. תושבי בית אל זרקו בקבוק תבערה על רכב פלסטיני וריססו כתובות נאצה (צילום: פלאש 90)

לדבריו, "אותם אנשי בטחון, ששנים חיו בסגנון של 'אין פתרון צבאי לאינתיפאדה', ושהתייחסו להתקוממות הערבית כאל דבר הגיוני וסביר (גם אם צריך לתת לו 'גבולות' ולא לאפשר לו להיות 'מוגזם') אותם כוחות שבשם התפיסה המבינה את הצד הערבי הרצחני מחליטים 'להכיל' את הרצחנות הערבית ולהפקיר את חיילי צה"ל למשיסה וקלס יומיומיים, אותם אנשים פשוט לא מסוגלים להאמין שהצד היהודי מוכרח להתקומם".

על פי כתב האישום, במאמרים אלו קרא אליצור באופן ישיר לעשיית "מעשה אלימות, או דברי שבח, אהדה, או עידוד למעשה אלימות, תמיכה בו או הזדהות עמו, ועל פי תוכנו של הפרסום המסית והנסיבות בהן פורסם, יש אפשרות ממשית שיביא לעשיית מעשה אלימות".

שני המאמרים, שפורסמו בתקופה בה אירעו בשטחי יהודה ושומרון אירועים אלימים כלפי ערבים על רקע רצח בורובסקי ז"ל,  זכו לתגובות רבות מצד קוראי אתר הקול היהודי, חלק ניכר מהן תומכות ואוהדות. על פי הודעת הפרקליטות, תכנים אלו היו זמינים באתר הקול היהודי גם אחרי שהוגש כתב האישום,  וזאת למרות ש"לנאשם הייתה יכולת לפעול להסרת התכנים האמורים מהאתר בכל עת…גם לאחר שנחקר באזהרה בחשד לכך שבתכנים אלה יש משום הפרה לכאורה של הדין הפלילי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!