דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

תשתיות / מספנות ישראל ו-DP World מדובאי יקבלו גישה לחדר המידע של נמל חיפה

שתי החברות, המתמודדות במשותף במכרז להפרטת הנמל, קיבלו אישור לכך על מנת ללמוד לעומק את הפעילות במקום | גורם בענף: אם יזכו, מספנות ישראל עשויה להידרש למכור את הנמל שהיא מפעילה כיום בחיפה

נמל חיפה (צילום: דוברות עיריית חיפה, צבי רוגר)
נמל חיפה (צילום: דוברות עיריית חיפה, צבי רוגר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תעשיות מספנות ישראל וחברת DP World מדובאי, המתמודדות יחד על רכישת נמל חיפה, קיבלו אישור להיכנס לחדר המידע שפתחה רשות החברות כחלק מהליך ההפרטה של הנמל. לפי גורם בענף, אם מספנות ישראל תזכה במכרז, רשות התחרות עשויה לדרוש ממנה למכור את הנמל אותו היא מפעילה כיום.

חדר המידע של רשות החברות כולל את החומרים שהעלה נמל חיפה במטרה לאפשר לקבוצות המשתתפות במכרז ללמוד את הפעילות לעומק. חשיפת שתי השותפות למידע אמורה להיות מוגבלת, ובאמצעות צד שלישי, זאת משום שלמספנות ישראל יש עניין עסקי במידע על לקוחות נמל חיפה בו הם מתחרים כיום. מידע שעשוי להועיל לחברה גם אם לא תזכה במכרז ההפרטה.

נמל מספנות ישראל בחיפה (צילום: אבי נגר)
נמל מספנות ישראל בחיפה (צילום: אבי נגר)

מספנות ישראל הופרטה ב-1995, אז הייתה עיקר פעילותה תכנון ובניית כלי שייט צבאיים ואזרחיים. נמל המספנות שבבעלותה, הנמל הפרטי הראשון בישראל, משמש היום בעיקר לקליטת מטען כללי ופריקת מלט מיובא, עסק בו שותפים גם בעלי הנמל כיבואנים.

על פי הסכם היסטורי, נפח הפריקה בנמל אמור להיות מוגבל ל-5% מנפח היבוא לישראל, אם כי בשנים האחרונות הנפח בפועל עולה, חלק מהזמן, מעל המגבלה. בעבור בעלי מספנות ישראל, האפשרות לרכוש את נמל חיפה היא למעשה האפשרות להמיר נמל קטן ורווחי, עם יחסי עבודה שקטים, אך אופק פעילות שהגיע למיצוי, בנמל גדול ומגוון יותר, עם ועד עובדים חזק יותר, וכושר קליטה רב שלא מנוצל כיום.

DP World פועלת בכ-50 מדינות ובכ-130 מרכזים ונמלים ברחבי העולם. בין היתר, מפעילה החברה את נמל ג'בל עלי באיחוד האמירות, אחד מחמשת נמלי הים הגדולים בעולם.

בשנה החולפת טיפלה החברה בלמעלה מ-70 מיליון יחידות מכולה, כ-9% מתעבורת המכולות העולמית. לשם השוואה, היקף פעילות המכולות בכלל נמלי ישראל עמד בשנה החולפת על כ-3 מיליון יחידות מכולה.

חברת SIPG הסינית, שזכתה במכרז להפעלת נמל המפרץ, פועלת בתחום הנמלים. החברה פעולת במיוחד בנמל שנחאי, הגדול בעולם, בו לבדו עברו 43.5  מיליון יחידות מכולה ב-2020.

האם תהיה תחרות של ממש?

בעיר חיפה יפעלו שלושה נמלים, שלכאורה יתחרו זה בזה. בפועל, לשלושה פעילות שונה מאוד מבחינת התשתיות המותקנות בהם. נמל המפרץ יתפעל מכולות בלבד, באמצעות מנופי ענק חדשים בעלי רמת אוטומציה גבוהה. בנמל חיפה, יש פעילות מגוונת של פריקת מכוניות, גרעינים, מטען כללי ומכולות. סביר להניח שנתח הפעילות במכולות ירד לטובת נמל המפרץ.

נמל חיפה (צילום: גילעד שרים)
נמל חיפה (צילום: גילעד שרים)

בנמל מספנות ישראל מייבאים מטען כללי, אך החל מ-2016, יש בנמל פעילות ערה בתחום יבוא המלט של חברת סימנט, שבבעלות שלומי פוגל מבעלי מספנות ישראל. פעילות שפוגעת קשות ביצרניות המלט הישראליות נשר ומלט הר טוב.

DP World ו-SIPG מפעילות נמלים רבים, מה שמעניק לשתי החברות יכולת להשפיע מסחרית על חברות ספנות. לכן, ישתלם להן להתאים את הקווים שלהן בין נמלים בהם הן שותפות.

התרחיש הסביר, אם כן, הוא לא תחרות של ממש, אלא דווקא תהליך התמחות. כל נמל יוביל בתחום נמלי ספציפי, בהתאם ליתרונותיו התשתיתיים או המסחריים ולקשרים הענפיים של בעליו.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!