דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קצבאות הנכות

קצבאות הנכות / פעילי מאבק הנכים לשר המשפטים גנץ: ללא העלאת הקצבאות תוך שבוע, נחדש את ההפגנות

ארגון הנכים הופכים לפנתרים : "נגיע לביתם ולמשרדם של השרים בכדי לדרוש תשובות ברורות" | המענק, בסך 190 שקלים בחודש, נועד להחליף העלאה קבועה בקצבאות כפי שנדרש בחוק

הפגנת נכים בעזריאלי (צילום: לביא נאור, דובר מחאת הנכים)
הפגנת נכים בעזריאלי (צילום: לביא נאור, דובר מחאת הנכים)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ארגוני הנכים מאיימים להחריף את מאבקם נגד הפגיעה בקצבאות הנכות מינואר 2021. הארגונים דורשים משר המשפטים, בני גנץ, לקדם את תשלום המענק בסך 190 שקלים בחודש, בדומה למענק שהועבר לנכים בסוף שנת 2020. לפי דיווח בגלי צה"ל, משרד המשפטים צפוי לאשר בקרוב את העברת המענק, שעלותו הכוללת היא חצי מיליארד שקלים לחצי השנה הראשונה של 2021.

העברת המענק היא התחייבות של שר האוצר ישראל כ"ץ ושר העבודה והרווחה איציק שמולי מלפני כשלושה שבועות. הוא נועד להחליף העלאה קבועה בקצבאות כנדרש בחוק, שנדחתה עקב היעדר תקציב מדינה מאושר ל-2021. מאז ההודעה עליו התעכב אישורו בעקבות חוות דעת של משרד המשפטים לפיה מהלך כזה בעייתי בתקופת בחירות. עם זאת, גם לאי תשלום המענק יש השלכות חוקיות בעייתיות, מכיוון שהוא מפר חוק שהממשלה חוקקה לפיה הקצבאות יועלו עד 2021.

לפי הודעת ארגון 'הנכים הופכים לפנתרים', "הנכים מתכוננים לצאת לגל מחאה נוסף ותקיף יותר לאחר שלא מועברים הכספים שנקבעו בחוק". במכתב לגנץ כתבו הארגונים כי ללא פתרון בתוך שבוע, הם יקיימו הפגנות מול ביתו. "לא נהפוך להיות כלי ניגוח מול משרדי הממשלה, ואם השרים שאמורים לחתום על העברת הכספים לא יחתמו, נגיע לביתם ולמשרדם בכדי לדרוש תשובות ברורות, ולהפעיל לחץ ציבורי עד להעברת הכספים שנקבעו לפי התיקון להעלאת קצבאות הנכות".

בארגון 'נכה לא חצי בן אדם' פנו לגנץ בדרישה לקידום המהלך. "ציבור הנכים נדחק לאורך שנים רבות אל סוף סדר העדיפויות הכלכלי ושולי החברה הישראלית, שנים של הזנחה גזרו על ציבור הנכים לחיות בעוני מחפיר. הקורונה החמירה את מצבם של הנכים הזקוקים לכסף, עכשיו יותר מתמיד. 430 אלף הנכים, בהם ילדים וקשישים, מחכים לתשובת צוות הבחירות בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, שיאשר את העברת הכסף לנכים המגיע להם מתוקף חוק. אנו פונים בשמם של האוכלוסייה המוחלשת במדינה ומבקשים שלא תהפכו אותם לקורבן של הפוליטיקה הישראלית."

מענק במקום הגדלה קבועה

החוק להעלאת קצבאות הנכות נחקק בפברואר 2018, וקבע כי עד סוף 2021 תועלה הקצבה הבסיסית מ-2,342 שקלים בחודש לכ-3,700 שקלים, ולאחר מכן יוצמדו הקצבאות לשכר הממוצע במשק. ההעלאה הראשונה בוצעה במרץ 2018, והקצבאות עלו ל-3,272 שקלים בחודש, העלאה ששקולה לפעימות הראשונה והשנייה במתווה שסוכם בין ההסתדרות, הארגונים והממשלה להעלאת הקצבאות. בנוסף קבע החוק כי שרי האוצר והרווחה יציגו לממשלה עד סוף שנת 2019 מתווה להעלאת הקצבאות ל-3,700 שקלים עד סוף 2021.

עקב מערכות הבחירות, מתווה ההעלאה לא הוגש לממשלה ולא אושר, וכך החלה שנת 2020 ללא עלייה בקצבאות. סמוך להקמת הממשלה במאי התחייב שר האוצר ישראל כ"ץ כי העלאת הקצבאות תהיה חלק מתקציב 2020 לכשיעבור. כשאישור התקציב התעכב קידם כ"ץ תשלום 'מענק' חד פעמי לשנת 2020 בלבד, בסך 190 שקלים בחודש, השקול לגובה עליית הקצבה ב-2020 עליו סוכם עם ארגוני הנכים. הסכום הועבר רטרואקטיבית כ"מענק" בשתי פעימות – הראשונה באוקטובר, לכיסוי החודשים ינואר עד אוקטובר, והשנייה בדצמבר, לכיסוי החודשים נובמבר ודצמבר. ​

מאחר שגם שנת 2021 החלה ללא תקציב מאושר וללא העלאה בקצבאות, הודיעו שמולי וכ"ץ על מתן מענק נוסף, לתקופה של חצי שנה. התכנית שהציגו היתה תשלום בשתי פעימות, הראשונה במרץ על שלושת החודשים הראשונים של 2021, והשנייה ביוני, על שלושה חודשים נוספים. ראש הממשלה נתניהו הציג את המענק כחלק מתכניתו הכלכלית. כאמור, משרד המשפטים העביר חוות דעת לפיה מהלך כזה בעייתי בתקופת בחירות.

בתחילת 2020 עתרו לבג"ץ חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ) וארגון נכה לא חצי בן אדם בדרישה שהמדינה תקיים את התחייבותה החוקית ותעלה את הקצבאות. הדיון בעתירות נדחה לבקשת המדינה, ובתשובת המדינה נטען בין היתר כי בשנת 2020 שולם לנכים המענק הזמני כתחליף לקצבה. לפיכך לאי תשלום המענק ב-2021 עלולות להיות השלכות גם לגבי ההליך בבג"ץ.

בנוסף לאישור ממשרד המשפטים, חלוקת המענק כפופה לאישורו בכנסת. אם המענק לא יאושר, תעמוד קצבת הנכות החל מינואר על 3,321 שקלים בחודש, בניגוד לחוק שחוקק ב-2018 שקובע כי הקצבאות יועלו ל-3,700 שקלים בחודש עד סוף שנת 2021.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!