דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
23.1°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 23.2°אשדוד
  • 23.8°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 26.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ברק אובמה

יחסי ארה"ב-ישראל / משרד הביטחון הוציא הודעת תגובה חריגה לדבריו של נשיא ארה"ב

"מערכת הביטחון הישראלית סבורה כי להסכמים יש ערך אך ורק אם הם מבוססים על מציאות קיימת" נכתב בהודעה שהוציא המשרד דקות לפני כניסת השבת. ביום חמישי בשבוע שעבר, אמר הנשיא אובמה כי הסכם הגרעין עם אירן עומד ביעדיו.

מתקן גרעיני באיראן. צילום מתוך ויקיפדיה.
מתקן גרעיני באיראן. צילום מתוך ויקיפדיה.

"עברה מעל שנה מאז ההסכם עם אירן, בו היא התחייבה לעצור את התוכנית הגרעינית שלה, נחתם. על פי כל ההערכות זה עובד, בדיוק כמו שאמרנו שזה יעבוד. אתם זוכרים שהיו כל מני מקורות ואסמכתות על כך שאירן מרמה ועל כך שזה לא יעבוד, ושאירן תקבל 150 ביליון דולר כדי לממן את הטרור שלה וכל התרחישים האלו? ובכן, אף אחד מהם לא התרחש." אמר ביום חמישי נשיא ארה"ב ברק אובמה, במהלך מסיבת עיתונאים במשרד ההגנה בוושינגטון. "זוהי לא רק ההערכה של המודיעין שלנו, זוהי ההערכה של הצבא וקהילת המודיעין הישראלית. המדינה שהכי התנגדה להסכם מכירה בכך שזה שינה את חוקי המשחק, ושלאירן אין כעת את מרווח הנשימה בכדי להוציא לפתח נשק גרעיני."

דבריו אלו של אובמה, הוציאו את ממשלת ישראל והעומד בראשה, משלוותם. בהודעה החריגה במועדה, מעט לפני כניסת השבת, ובתוכנה של משרד הביטחון נכתב: "מערכת הביטחון הישראלית סבורה כי להסכמים יש ערך אך ורק אם הם מבוססים על מציאות קיימת, ואין להם כל ערך אם העובדות בשטח הפוכות לגמרי מאלו שההסכם נשען עליהן."

"הדברים הלא נכונים לגבי אירן, שגם היא מודיעה בפירוש ובריש גלי כי מטרתה היא השמדת מדינת ישראל, ושדוח של מחלקת המדינה שפורסם השנה, קבע כי היא נמצאת במקום הראשון כספונסרית של הטרור העולמי.

לכן, מערכת הביטחון, כמו כל עם ישראל וכמו רבים בעולם,מבינה כי הסכמים מסוג זה שנחתם בין המעצמות לבין אירן, אינם מועילים אלא רק מזיקים למאבק בלתי מתפשר שיש לנקוט מול מדינת טרור כמו אירן".

שרי החוץ של ארצות הברית, הממלכה המאוחדת, איראן, האיחוד האירופי, גרמניה, צרפת וסין, במע; מד ההכרזה על קבלת ההסכם בווינה, אוסטריה, 14 ביולי 2015. Photo: United States Department of State
שרי החוץ של ארצות הברית, הממלכה המאוחדת, איראן, האיחוד האירופי, גרמניה, צרפת וסין, במע; מד ההכרזה על קבלת ההסכם בווינה, אוסטריה, 14 ביולי 2015. Photo: United States Department of State
לחיצת היד בין ג'ון קרי מזכיר המדינה של ארה"ב ומוחמד ג'אווד זעפיר שר החוץ האירני, מיד לאחר החתימה על הסכם הגרעין. צילום: AP
לחיצת היד בין ג'ון קרי מזכיר המדינה של ארה"ב ומוחמד ג'אווד זעפיר שר החוץ האירני, מיד לאחר החתימה על הסכם הגרעין. צילום: AP

בדבריו ביום חמישי, התייחס אובמה ישירות לישראל, ועקץ את נתניהו. "אני מעוניין לדעת מדוע אלו שחזו אסונות לא אומרים 'אתם יודעים מה? העסק הזה דווקא עובד'. זה יהיה שוֹק, זה יהיה מרשים. אם כמה מאנשים שאמרו 'השמיים נופלים' יגידו 'טעינו, ואנחנו שמחים שלאירן אין יותר את היכולת כדי לפתח במהירות נשק גרעיני'. אבל כמובן, זה לא הולך לקרות."

הודעת התגובה הישראלית מצידה, המשיכה את ההתנגחות בנשיא אובמה, וחזרה אל קו ההשוואה בין ההסכם עם אירן להסכם מינכן, הקבלה אותה עשו בכירים ישראלים עוד בשנה שעברה, "הסכמי מינכן לא מנעו את מלחמת העולם השנייה ואת השואה, בדיוק משום שהנחת הבסיס שלהם, לפיה גרמניה הנאצית יכולה להיות פרטנר לאיזשהו הסכם הייתה שגויה ומשום שמנהיגי העולם דאז התעלמו מן הדברים המפורשים של היטלר ושאר מנהיגי גרמניה הנאצית".

פוטין, רוחני ואובמה. שנה להסכם הגרעין האיראני. צילום: סוכנות AP
פוטין, רוחני ואובמה. שנה להסכם הגרעין האיראני. צילום: סוכנות AP

הסכם מינכן, אותו השוו בהודעת משרד החוץ להסכם עם אירן על הנשק הגרעיני, הוא סמל ותמרור אזהרה של מדיניות פייסנית כלפי משטרים טוטאליטריים ואלימים. בהסכם מינכן, עליו חתמו בריטניה, צרפת ואיטליה עם גרמניה הנאצית, כשנה לפני מלחמת העולם השנייה, התיר צ'מברליין להיטלר לכבוש את חבל הסודטים שבצ'כוסלובקיה. על אף שההסכם הכריע את גורל צ'כוסלובקיה, נציגיה לא היו כלולים בדיונים ובהסכמות. במקביל להסכמה על הסודטים, החתים צ'מברליין את היטלר על הסכם דו-צדדי, בו מתחייבות המדינות שלא לתקוף אחת את השנייה.

ההסכם המביש, עזר להיטלר לסמא את עיני העולם בדבר כוונותיו, והביא את גרמניה הנאצית ליתרון פסיכולוגי וטריטוריאלי על פני יריבותיה. צ'רצ'יל, אותו משווה הימין האמריקאי ולא רק הוא, לראש הממשלה בנימין נתניהו, שהיה בעת הסכם מינכן באופוזיציה הבריטית, אמר לאחר שובו של צ'מברליין ממינכן "בריטניה יכולה הייתה לבחור בין חרפה למלחמה, היא בחרה בחרפה ותזכה במלחמה".

לפני החתימה על הסכם מינכן. משמאל לימין: צ'מברליין, דאלאדיה, היטלר, מוסוליני וצ'אנו. Photo: German Federal Archive
לפני החתימה על הסכם מינכן. משמאל לימין: צ'מברליין, דאלאדיה, היטלר, מוסוליני וצ'אנו. Photo: German Federal Archive

ההתבטאות הישראלית מעוררת סימני שאלה במערכת הפוליטית, בעיקר משום שישראל וארה"ב עומדות ערב חתימה על הסכם הסיוע האמריקאי לישראל. הסכם שמעורר הרבה חששות בקרב התעשיות הביטחוניות הישראליות, ובמקביל ביקורת רבה על ראש הממשלה.

המערכת הפוליטית, כצפוי, סוערת בעקבות חילופי הדברים. ראשת מרצ, ח"כ זהבה גלאון,  תקפה את שר הביטחון אביגדור ליברמן. "ערב החתימה על הסכם הסיוע הביטחוני לישראל, ליברמן החליט לנהל מדיניות של 'ראש בקיר' ובמקום לתת סיכוי והזדמנות להסכם הגרעין, הוא החליט להחריב את היחסים האסטרטגיים עם ארה"ב, מבלי להציע שום חלופות להתמודדות עם האיום האיראני", אמרה גלאון.

חבר הכנסת עמיר פרץ (המחנה הציוני), תקף בחריפות את ראש הממשלה. "התנהלותו היהירה של נתניהו מול הממשל בארה"ב פוגעת קשות בתחום המחקר והפיתוח הביטחוני" אמר פרץ, "אלפי עובדים ילכו הביתה בגלל הפוליטיקה הקטנה של נתניהו מול נשיא ארה"ב. ההסכם ייחתם חצי שנה לאחר שהרכיב את ממשלתו על טהרת הימין הקיצוני, שבעה חודשים לאחר נאומו בקונגרס נגד מדיניות הבית הלבן, בנוסף להתערבותו בבחירות לנשיאות ארה"ב. אין ספק כי בכל התנהלות אחרת הייתה ישראל מצליחה גם להגדיל את הסיוע וגם לשמור על הזרמת המשאבים לפרויקטים הביטחוניים הישראליים".

חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי) הגיב אף הוא, "ברק חוסין אובמה, נשיא ארצות הברית" כתב יוגב ובכך רמז כי שורשיו של הנשיא, סבו מצד אביו היה מוסלמי, הם המניעים אותו, "איני יודע מה הם מניעך, אבל אני יודע מי הוא עם ישראל וראשיו, שיש להם יותר אחריות מאשר לך, לביטחונה של מדינת ישראל ולשלום העולם כולו.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!