דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

אלימות במשפחה / "הייתי ממש הר געש": ניסים לוי השתתף בטיפול למניעת אלימות במשפחה

לוי חושף את סיפורו בעקבות רצח דיאנה רז בידי בעלה | "התמודדתי עם הרבה מאוד כעס שהיה אצור בתוכי, וחששתי שיוביל לאלימות... כל איש וכל אישה שמתמודדים עם כעס צריכים לבקש עזרה"

ניסים לוי."לרוב האנשים, בלחץ שגובר עכשיו בגלל הקורונה, אין שום יכולת התמודדות רגשית" (צילום: יפעת יוגב)
ניסים לוי."לרוב האנשים, בלחץ שגובר עכשיו בגלל הקורונה, אין שום יכולת התמודדות רגשית" (צילום: יפעת יוגב)
אסף צבי

ניסים לוי זוכר היטב את תחושת המחנק שחש בזוגיות עם אשתו, ואת הפחד שהיא תוביל להתפרצות אלימה מצדו. "הייתי ממש הר געש שאצר את כל התסכול בתוכו, רק כדי לא להתפרץ החוצה", הוא מספר, "לא ידעתי מה לעשות, הייתי חסר אונים". לוי (48), תושב קרית טבעון, בחר להתמודד באופן ישיר עם התחושות, ופנה למרכז למניעה וטיפול באלימות במשפחה שמפעיל משרד הרווחה. הוא השתתף בטיפול שארך שנה, והעניק לו כלים להכיל ולבטא את הרגשות הקשים שחווה בדרכים לא אלימות.

עשור לאחר מכן, הרצח של דיאנה רז על ידי בעלה ומקרים קשים נוספים של אלימות במשפחה הובילו אותו להיחשף. בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו הוא סיפר על הטיפול שעבר למרות החששות והקושי, וקרא לאנשים במצבים דומים לקחת אחריות ולטפל בעצמם, כדי למנוע את הטרגדיה הבאה. "אני חושב שכל איש וכל אישה שמתמודדים עם כעס צריכים לבקש עזרה, לחפש מסגרת מתאימה, וללמוד מיומנויות להתמודדות עם כעס ורגשות", כתב.

המחסומים הגדולים: לזהות את הבעיה ולהתגבר על הבושה

המחסום הראשון איתו התמודד לוי בדרך להחלטה לפנות לטיפול הוא זיהוי הקושי והכרה בצורך לטפל בו. "לזהות שאני במצוקה, שאני צריך עזרה, שמשהו לא בסדר, שיש בעיה. זה לדעתי המחסום הגדול ביותר שאנשים נתקלים בו. הגעתי ממש מתוך מצוקה, התמודדתי עם הרבה מאוד כעס שהיה אצור בתוכי וחששתי שיוביל לאלימות. אצלי אלימות זה להגביר את הקול, צעקות, אני לא מדבר ממש על אלימות פיזית".

דיאנה רז ז"ל (מתוך רשתות חברתיות)
דיאנה רז ז"ל (מתוך רשתות חברתיות)

אחרי ההחלטה לטפל בעצמו, הגיע המחסום הנוסף – טיפול 'ישיר' בסוגיית האלימות במשפחה, על הסטיגמות הנלוות לכך. על האפשרות הזו שמע בשיחה עם חבר. "יש המון סוגים של טיפול, ובאופן כללי אני אדם שמבין שהוא יכול להיעזר באנשים אחרים. עשיתי אז כל מיני תהליכים וטיפולים אלטרנטיביים, טיפולים שאתה יכול להשוויץ שאתה הולך אליהם, זו לא בושה. אבל להיכנס למרכז לאלימות במשפחה, זה לא דבר שאתה רוצה שיראו אותך עושה. זה דורש לעבור מחסום בושה".

מרבית הגברים שהשתתפו בטיפול לצידו של לוי הגיעו לשם בצו בית משפט. הבחירה שלו להגיע מרצונו החופשי הפכה אותו ל'חיה נדירה שם', אך לא הפריעה לו לעבור תהליך משמעותי עם עצמו.

איך התנהל הטיפול?
"היו שיחות אישיות פעם בשבוע עם עובדת סוציאלית, שזה דומה לשיחה עם פסיכולוג. לדבר על הדברים, לפרק אותם, להתבונן עליהם להסתכל מכל מיני זוויות. במקביל אליהם, היו מפגשים קבוצתיים."

על מה דיברתם במפגשים הקבוצתיים?
"למדנו על אלימות. מה זה אלימות, מעגל האלימות, איך לזהות בעצמי סימנים מקדימים לאלימות מבחינה פיזית, נפשית, חברתית. וגם מה לעשות, ומה לא לעשות. למשל – לא ללכת לחבר שיחמם אותך עוד יותר. לא ללכת לשתות אלכוהול. איך להגיד דברים. מה זה גבולות, מה זה אסרטיביות, מה זה שיחה. משחקי תפקידים של איך לדבר, איך להגיד את עצמי ומה שאני מרגיש ומה שבתוכי. להגיד 'אני', לדבר על עצמי ולא על האחר. לא לדבר בהאשמה, לדבר בשיתוף. אלו דברים שאני זוכר עד היום, זה די מדהים."

מעל מאה מרכזים מציעים טיפול במחיר סמלי

בישראל פועלים 113 מרכזים למניעה וטיפול באלימות במשפחה. הם מופעלים על ידי המחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות, ובחלקם שותפים גם ארגונים ועמותות העוסקים בתחום, במימון משרד העבודה והרווחה. המרכזים מציעים טיפולים יחידניים וקבוצתיים לקורבנות אלימות, לצד טיפולים 'מונעים' כמו הטיפול שעבר לוי. שני מרכזים בארץ, בשם 'בית נועם', מציעים גם טיפול אינטנסיבי יותר, על בסיס יומי, כולל מסלול בתנאי הוסטל.

הכסף, מדגיש לוי, אינו מחסום לטיפולים במרכזים. העלויות מסובסדות כמעט במלואן בהתאם להכנסה. במקרה שלו, המועצה המקומית שילמה את העלות המלאה של הטיפול. לפי אתר כל זכות, עלות ההשתתפות העצמית נעה בין 27 ל-216 שקלים נכון לשנת 2018.

כדי לקבל את הטיפול ניתן לפנות למרכזים עצמם, לרשות המקומית או למוקד 118 של משרד העבודה והרווחה. במשרד מדגישים שכל סוגי הטיפולים נמשכים גם בתקופת הקורונה, לפי הנחיות התו הסגול.

"לא מלמדים בשום מקום להתמודד עם רגשות"

כיום לוי עצמו עוסק בטיפול: הוא מורה ויועץ למיניות ולזוגיות, וייסד את בית הספר לזוגיות 'קרובים'. הוא מודאג מכך שבתרבות הישראלית, קשב לעולם הרגשי הפנימי ופנייה לטיפול מקצועי עלולים להיחשב כחולשה. "אנשים בחברה שלנו לא יודעים להתמודד עם רגשות קשים, אין להם כלים לזה. לא מלמדים את זה בשום מקום, והחברה מעודדת מאוד את ההימנעות מרגשות קשים."

ללא כלים וטיפול, מזהיר לוי, הטרגדיה הבאה בדרך. "כשאתה מעודד הימנעות ממאמץ בהכלה הרגשית, אתה מונע גדילה. זה כמו למנוע מאנשים כל מאמץ פיזי, ולהשאיר את השרירים שלהם מנוונים, רק ברמה הרגשית. התוצאה היא שלרוב האנשים, בלחץ שגובר עכשיו בגלל הקורונה, אין שום יכולת התמודדות רגשית. בסופו של דבר, זה יכול גם להגיע לרצח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!