דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אמזון

עובדים במאבק / 5,800 עובדי המחסן של אמזון באלבמה יצביעו בעד או נגד ההתאגדות

ההצבעה שהחלה אתמול (ב') תעשה באופן אלקטרוני וחשאי ותימשך כ-50 יום | בארה"ב מייחסים חשיבות רבה להתארגנות באמזון שמעסיקה יותר מ-1.3 מיליון עובדים | הסנאטור ברני סנדרס: "הניצחון שלהם יועיל לכל עובד באמריקה. אני גאה לעמוד איתם"

מנכ"ל ומייסד אמזון ג'ף בזוס. ספטמבר 2018 (AP Photo/Cliff Owen, File)
מנכ"ל ומייסד אמזון ג'ף בזוס. ספטמבר 2018 (AP Photo/Cliff Owen, File)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

5,800 עובדי המחסן של אמזון בעיירה בסמר שבאלבמה, יצביעו החל מהיום (ב') ועד ל-29 במרץ, האם להתאגד במסגרת איגוד עובדי הקמעונאות, הסיטונאות והכלבו RWESU. ניסיון ההתאגדות של עובדי אמזון באלבמה מעורר הדים ברחבי ארה"ב ונתפס כבעל חשיבות מכרעת ביחס לאפשרות שיקומו התאגדויות נוספות בחברת הענק המעסיקה לא פחות מ-1,327,000 עובדים.

אמזון נגד העובדים ולא בפעם הראשונה

זהו ניסיון התאגדות שני של עובדי אמזון ארה"ב שמגיע לשלב ההצבעה, לאחר שב 2014 כשלה ההצבעה על התאגדות של קבוצת טכנאי החברה בדלאוור. ההצבעה תימשך 50 יום. העובדים יצביעו באופן חשאי באמצעות המייל. זאת לאחר שהמועצה הלאומית ליחסי עבודה, האחראית לניהול התאגדויות וסכסוכי עבודה בארה"ב דחתה נסיון של החברה לאלץ את העובדים לקיים את ההצבעה באסיפה גלויה.

הניסיון של אמזון לדחות את ההצבעה ולאלץ את העובדים לערוך אותה בגלוי נועדה להרתיע את העובדים שרוצים להצביע בעד ההתאגדות. מדובר בחלק ממדיניות מתמשכת של החברה נגד כל התארגנות עובדים.

מחקר שפורסם בספטמבר האחרון, על ידי מכון 'השווקים הפתוחים' (Open Markets Institute)  מצא כי  אמזון מסתמכת על מעקב עובדים נרחב במטרה להגביר את תפוקת העובדים ולהגביל את ההתאגדות ברחבי ארצות הברית. על פי המחקר, אמזון משתמשת בכלים כמו תוכנת ניווט, סורקי פריטים, מצלמות תרמיות, מצלמות אבטחה וצילומים מוקלטים כדי לסקור ולעקוב אחרי כוח העבודה שלה במחסנים ובחנויות.

מודעת דרושים שפרסמה אמזון בחודש ספטמבר האחרון חשפה עוד אחת משיטות הפעולה של החברה לניטרול התארגנויות עובדים. החברה חיפשה אנליסט שיועסק בחברה כדי לאתר ולחשוף פעילים המנסים לאגד את העובדים.

המתאגדים זוכים לרוח גבית מוושינגטון

קמפיין ההתארגנות באמזון, מקבל בימים האחרונים רוח גבית מכיוון הבית הלבן. הנשיא הנכנס ג'ו בידן שנחשב לתומך איגודים מושבע, הספיק מאז הבחירות להצהיר במספר הזדמנויות, כי הממשל שלו יתמוך בהתאגדויות ובהעלאת שכר המינימום.

עובד אמזון במחסן בסטטן איילנד, ניו-יורק. 25 בנובמבר 2020 (צילום: REUTERS/Brendan McDermid.)
עובד אמזון במחסן בסטטן איילנד, ניו-יורק. 25 בנובמבר 2020 (צילום: REUTERS/Brendan McDermid.)

הסנאטור הדמוקרטי ברני סנדרס, הביע תמיכה ישירה בקמפיין ההתארגנות באמזון כשצייץ בטוויטר ביום שבת האחרון: "לא ניתן להפריז בכמה זה יהיה חזק אם עובדי אמזון באלבמה יצביעו להקים איגוד. הם לוקחים על עצמם את הכוחות החזקים נגד איגוד עובדים במדינת אנטי-איגודים חזקה, אך הניצחון שלהם יועיל לכל עובד באמריקה. אני גאה לעמוד איתם".

חבר הקונגרס אנדי לוין, נציג המחוז התשיעי של מישיגן בבית הנבחרים ואיש איגוד מקצועי בעבורו, שלח לג'ף בזוס מכתב גלוי עליו חתמו 49 חברים נוספים מבית הנבחרים בו הם מגנים את מאמציה של אמזון לעצור את מאמצי האיגוד. "אנו מבקשים שתפסיקו מיד את הטקטיקות ההפחדות הללו ותאפשרו לעובדיכם לממש בחופשיות את זכותם להקים איגוד" כתב לוין בשם החותמים כשהוא מכנה את הצבעה במפעל באלבמה כ"הזדמנות לעשות איפוס".

פערי שכר והפקרת העובדים למגיפה הפכו את אמזון לסמל

חלק מהסיבה שהתארגנות עובדי אמזון זוכה לתמיכה כל כך רחבה נוגעת לעובדה שהרוב המוחץ של עובדי החברה מרוויחים שכר מינימום בעת שמניית החברה זינקה בשנה האחרונה בכ-30% ועושרו האישי של המנכ"ל והבעלים של אמזון, גף בזוס, צמח ב-72 מיליארד דולר.

מחאת Make Amazon pay בברלין (Photo by Markus Heine/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)
מחאת Make Amazon pay בברלין (Photo by Markus Heine/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)

ואם לא די בפערים הכלכליים בין המנכ"ל לעובדים, בשנה האחרונה ספגה החברה ביקורת על כך שגם בזמן מגיפת הקורונה המשיכו עובדי החברה לעבוד ללא הגנה ראויה מפני הידבקות בנגיף. באוקטובר האחרון פרסמה החברה כי 19,816 מעובדיה נמצאו חיוביים לקורונה מתחילת התפרצות המגפה, מתוך 1,372,000 עובדי המחסנים של החברה ורשת המרכולים Whole Foods Market שבבעלותה.

הפער הקשה בין אמזון לעובדיה, הוביל לקמפיין בינלאומי המאגד 50 ארגונים, תחת הסיסמא 'לגרום לאמזון לשלם' ('Make Amazo Pay'). הקמפיין שהושק בבלאק פריידי האחרון, בסוף חודש נובמבר, מבקש לאלץ את ענקית הקמעונאות לספק תנאים טובים יותר לעובדיה ולהילחם בטביעת הרגל האקולוגית שלה.

הקמפיין קורא, ביו השאר, לאפשר התאגדות עובדים בחברה; להעלות את השכר השעתי של עובדי המחסנים; לתת ימי מחלה בתשלום; להחזיר את העובדים שפוטרו בניו יורק לאחר שקראו לשיפור בריאות ובטיחות בעבודה; להפסיק את המעקב אחר העובדים ולתשלום מס מלא בכל מדינה שבה החברה פועלת.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!