דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך בקורונה / "מקבלי ההחלטות מנותקים מהשטח": בעלי גנים והורים מוחים על דחיית פתיחת מוסדות החינוך

יו"ר הנהגת ההורים, מירום שיף: "ילדי ישראל במקומות ירוקים וצהובים צריכים לחזור ללמוד בכל שכבות הגיל" | בעלי הגנים דורשים פיצויים על הסגירה הארוכה: "קיבלנו 5,000 שקלים פיצוי, אבל השכירות שלנו היא של 20 אלף"

הפגנת ההורים ובעלי הגנים בירושלים (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת ההורים ובעלי הגנים בירושלים (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

הנהגת ההורים הארצית ארגנה הבוקר (שלישי) שיירת רכבים לכנסת, במחאה על דחיית ההחלטה על פתיחת מוסדות החינוך. ההורים, שצפויים לערוך הפגנה קוראים לפתוח את כלל מוסדות הלימוד ביישובים ירוקים וצהובים. במקביל מפגינים מול משרד האוצר עשרות בעלי מעונות יום פרטיים במחאה על מצבם הכלכלי הקשה של אלפי מעונות וגנים, שרבים מהם נסגרו בשנה האחרונה.

רוני פרקש (מימין), לוסי חדידה ושני כלפון בהפגנת בעלי גנים מול משרד האוצר בירושלים (צילום: דוד טברסקי)
רוני פרקש (מימין), לוסי חדידה ושני כלפון בהפגנת בעלי גנים מול משרד האוצר בירושלים (צילום: דוד טברסקי)

"ממשלת ישראל ומשרד האוצר הפקירו את הילדים" אומר יניב בר אור, העומד בראש התאחדות מעונות היום הפרטיים. "אנשים סגרו מפעלי חיים, 2500 גנים נסגרו". לדבריו, משמעויות הסגירה הגדולה היא פיטורי אלפי עובדים, ומעל 60 אלף ילדים נשארו בלי מסגרות.

בר אור מוחה על היעדר פיצויים לגנים, שעלולים להוביל לקריסת גנים נוספים. "עברנו את הסגר השני והשלישי ללא פיצוי מהמדינה. מה עם הגנים בערים האדומות והכתומות שימשיכו להיות סגורים גם עכשיו?", בהתאחדות מציינים שאינם יכולים לגבות כסף מההורים ודורשים משרד האוצר, הממשלה וראש הממשלה רשת בטחון. "אנחנו מתקרבים ליום בו כל החינוך הפרטי יקרוס".

את ההצעה להפעיל את הגנים בחוץ מכנה בר אור "מתווה הזוי", עקב מזג האוויר החורפי.

"אנחנו מותשים, עייפים ומאוכזבים אחרי שנה", אומרת שני כלפון, מנהלת גן בחדרה. לטענתה הגנים לא יכולים ליישם מתווה פתיחה לסירוגין של יום כן יום לא "אם יש סכנה לפתוח, שנישאר סגורים – אבל שנפוצה בהתאם".

"מקבלי ההחלטות מנותקים מהשטח", אומר רונן פרקש מחיפה, בעל גן זה 22 שנים. לדבריו, המשבר הנוכחי הוא תוצאה של הזנחת גיל הרך שנמשכת מזה עשרות שנים, על ידי התעלמות בהסדרה של המסגרות "קיבלנו 5,000 שקלים פיצוי, אבל השכירות שלנו היא של 20 אלף. לא היה נציג אחד של ארגוני הגנים בישיבות".

"ההורים בתסכול, יש כאוס אחד גדול", מספרת לוסי חדידה, מנכלי"ת ארגון גנים ברמה אחרת המאגד מאות גנים. לדבריה, ההורים מבינים את המצב של הגנים ותומכים במאבק. "המענקים הם בתקשורת, לא במציאות שלנו". לדבריה, ההתנהלות של גנים רבים לא עומדים בקריטריונים של המענקים, מכיוון שבגנים מזכים בימים ולא בכסף. "המחזור שלנו כאילו לא ירד, אבל ההפסדים הם עצומים".

לדברי חדידה, רמת התחלואה הגבוהה עדיין מסוכנת לפתיחת מסגרות ולכן המדינה צריכה לפרוס רשת בטחון. "לא לפתוח בכל מצב, לדאוג קודם כל לילדים והצוותים ויחד עם זה לתמיכה שנוכל לחזור לפעול בסוף הקורונה."

השרים ידונו בפתיחה בערים ירוקות וצהובות בלבד

קבינט הקורונה יתכנס היום (שלישי) לדיון נוסף על פתיחת מוסדות החינוך לאחר מעל חודש של למידה מרחוק בלבד. ההצעה העומדת על הפרק היא פתיחה החל מיום חמישי של מסגרות החינוך לגיל הרך בערים ירוקות וצהובות לפי מודל הרמזור, בהן התחלואה נמוכה. לפי דיווח בחדשות 12, כיתות י"א וי"ב לא נכללות במתווה בשלב הראשון.

המשמעות של מתווה החינוך המוצע היא שברוב היישובים בארץ התלמידים ימשיכו להישאר בבית. לפי דו"ח משרד הבריאות שפורסם אתמול, 80.7% מתושבי המדינה חיים בערים כתומות ואדומות – 141 רשויות מקומיות אדומות ו-148 כתומות.

יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף אמר הבוקר: "ממשלת ישראל, הגיע הזמן שתסיימו עם אוזלת היד שלכם. ילדי ישראל במקומות ירוקים וצהובים צריכים לחזור ללמוד בכל שכבות הגיל. אתם אחראים על כך שילדינו יגיעו לבתי הספר. אנחנו כבר שנה שלמה נמצאים במגפה, ואף אחד מכם לא חשב להעמיד תכנית ראויה שילדינו יחזרו ללמוד. זה לא ייתכן, ואנחנו לא נסכים לכך. אתם תראו אותנו בכל מקום ומקום מעכשיו"

בהנהגת ההורים הארצית קראו לממשלה לתת אוטונומיה לראשי ערים בהחלטה האם ואילו מוסדות חינוך לפתוח. על פי המתווה שפרסמו בהנהגה, מערכת החינוך תפתח במתווה הרמזור, מותאם לחולים ומחוסנים, ותאפשר פתיחתה בכלל שכבות הגיל, בלי ערבוב בין יישובים.

בארגון 'גנים ברמה אחרת', המאגד תחתיו מאות מסגרות פרטיות לגיל הרך, מחו על אי הוודאות בה נתונים בעלי הגנים, הילדים וההורים. "לא ייתכן שגם בסגר השלישי לא קיים מתווה מסודר לחזרה מהסגר.לא ייתכן שהורים וילדים יישארו בערפל ללא ידיעה איך מתי חוזרים, אנחנו לא ניצבים סטטיסטים, לא נוכל לתת למצב הזה להימשך".

יו"ר הסתדרות המורים יפה בן דוד ושר החינוך גלנט, ארכיון (צילום: מארק ישראל סלם)
יו"ר הסתדרות המורים יפה בן דוד ושר החינוך גלנט, ארכיון (צילום: מארק ישראל סלם)

לקריאת ההורים הצטרפו גם ראשי המועצות האזוריות. בפנייה דחופה לראש הממשלה, ביקשו במועצות להורות על חידוש הפעילות בפעוטונים, גני הילדים ועל הלימודים בחטיבות היסודיות בישובים המוגדרים ירוקים וצהובים. בנוסף אליהם, דרשו במועצות את הרחבת מערכי ההסעות לתלמידים כדי לצמצם את מספר הנוסעים בכל אוטובוס תלמידים. "עלינו ללמוד מכישלון הסגרים הקודמים, ולהעביר עוד היום את הסמכויות לפתיחת מוסדות החינוך לרשויות המקומיות" ציין ערן דורון, יו"ר וועדת החינוך במרכז המועצות האזוריות.

שר החינוך, יואב גלנט, בחר שלא להתייחס לאף אחת מהדרישות השונות אבל פרסם בפייסבוק סרטון מחזק להורים. "אנחנו בתקופה שכל תלמיד והורה רוצים לחזור כמה שיותר מהר לבית הספר וגן הילדים" אמר גלנט וקרא למי שמעל גיל 16 ולצוותי המורים לצאת להתחסן, "אנחנו מתקרבים לרגע שנחזור, אבל צריך סבלנות – יודע כמה זה קשה להורים".

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד קראה בראיון לבן כספית ויינון מגל ב-103FM להתעכב עם פתיחת מערכת החינוך "המתווה שהציעו לחזור איתו הזוי" אמרה בן-דוד על המתווה שאמור היה להיות מיושם החל מחר אך נדחה לכל הפחות ליום חמישי. בין היתר, העבירה בן דוד ביקורת על הלימודים בחוץ בטענה שאינם ישימים, ושהמורים לא לוקחים חלק בקבלת ההחלטות על החזרה מהמתווה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!