דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

אלימות נגד נשים / ועדי עובדים ברחבי הארץ הצטרפו לשביתת הזדהות נגד רצח נשים

מוטי חזיזה, ועד עובדי פרי גליל: "החובה שלנו כוועד היא גם לחנך לקדושת ערך החיים" | ארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות: "ניאבק עד שהאלימות הבלתי נסבלת נגד נשים תיעקר מהשורש"

אירוע ההזדהות שהתקיים היום בבית ההסתדרות. (צילום: דוברות ההסתדרות)
אירוע ההזדהות שהתקיים היום בבית ההסתדרות. (צילום: דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עשרות אלפי עובדים ועובדות עצרו את עבודתם בשעה 12:00 למשך 10 דקות כדי להביע הזדהות עם המאבק באלימות כלפי נשים. יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד קרא לוועדי העובדים להצטרף למהלך שיזמה חברת החשמל, ועשרות ועדים נענו לכך בכל רחבי הארץ.

בין החברות שעצרו את העבודה וקיימו פעילויות הסברה פנים ארגוניות: התעשייה האווירית, מקורות, אל על, טבע, קק"ל, אסם, שטראוס מים, עובדי המנהלה של רכבת ישראל ונמלי הים באשדוד ובחיפה, פלאפון, סלקום, פרי גליל ורבות נוספות.

בעקבות מכתב ששלח אמש יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, לראשי וחברי הועדים, וקרא להם לקחת חלק ביוזמה. מאתמול בערב ועד היום בבוקר השיבו עשרות ראשי ועדים והודיעו כי יצטרפו להשבתה.

"אסור לעבור לסדר היום על גל טרור נפשע ורצחני נגד נשים", כתב בר-דוד, "כבר בחודש יוני אשתקד, כאשר ראינו עלייה דרמטית במספר הדיווחים על מקרי האלימות, קיבלתי החלטה נחרצת למנף את עוצמתה של ההסתדרות כדי לשנות מציאות עגומה זו".

במהלך האירוע שהתקיים היום בהסתדרות, אמר בר-דוד: "העובדים במדינת ישראל עצרו עכשיו את העבודה במשק לעשר דקות כדי להביע תמיכה במאבק שחשוב לכל החברה הישראלית. נמשיך להיאבק עד שהאלימות הבלתי נסבלת נגד נשים תיעקר מהשורש".

את היוזמה החלו בחברת החשמל שעצרה את העבודה לעשר דקות. במהלך היום כל מי שיתקשר לשירות הלקוחות במוקד 103, ישמע את שמות הנשים שנרצחו על ידי בני משפחתן.

בפעילות הנרחבת שקיימה חברת החשמל, אמר יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל: "הבוקר, עשרות אלפי עובדים ברחבי הארץ חדלו ל-10 דקות מעבודתם, כחלק מהיוזמה המשותפת לחברת החשמל ולהסתדרות העובדים, לצורך העלאת המודעות לאלימות כלפי נשים ובתוך המשפחה. נמשיך ונפעל בכל האמצעים שברשותנו על מנת למנוע את הרצח הבא. אני רוצה להודות ליו"ר ההסתדרות על המחויבות שלו לנושא".

"אנחנו מזדהים הזדהות מלאה עם המאבק הזה ולכן החלטנו להשתתף בו ולערוך אסיפת הסברה לעובדים", אומר ל'דבר' מוטי חזיזה, יו"ר ועד עובדי מפעל פרי הגליל שבחצור הגלילית. "חשוב לנו להעביר מסר שמגנה ומוקיע את האלימות. כולם צריכים להבין שאישה היא לא שק החפצים של אף גבר, היא אדם עם זכויות מלאות ושוות. גם אם יש רגעים קשים, חילוקי דעות או ריבים, צריך לדעת לכבד.

"חשוב לנו שהמסר הזה ייצא גם מוועד העובדים כי וועד זו מנהיגות. הוועד שומר על התנאים הסוציאליים והחברתיים, והחובה שלו היא גם לחנך, לדבר ולהעביר מסרים ברורים על קדושת ערך החיים, כמו גם על הזכות לשוויון ולכבוד בין המינים".

יאיר כץ, יו״ר מועצת עובדי התעשייה האווירית (צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי)
יאיר כץ, יו״ר מועצת עובדי התעשייה האווירית (צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי)

יאיר כץ, יו"ר ארגון עובדי התעשייה האווירית, אומר ל'דבר' כי וועד העובדים ומחלקת משאבי האנוש בהנהלה הפיקו יחד סרטון הסברה על התופעה הנוראית של אלימות כלפי נשים, במטרה להגביר אליה את המודעות והרגישות.

"לצערנו הרב בתעשייה האווירית פגשנו את התופעה גם מקרוב, אחרי שבתו של אחד העובדים אצלנו, מאיה ווישניאק, נרצחה ביוני האחרון. ביום השלושים למותה ערכנו יום של הרצאות לעובדים בנושא. זה פיתח אצלנו מודעות אפילו גבוהה יותר למאבק, שכעת מוכר לנו מגוף ראשון".

"עובדי ועובדות סלקום יחד עם הוועד וההנהלה מצטרפים גם כן ליוזמה". אומרת מיה יניב יו"ר ועד עובדי סלקום. "עובדי סלקום ביקשו להיות שותפים להפצת הבשורה החשובה וכדי להזדהות עם זכרן של נשים שהחיים נלקחו מהן בטרם עת ובברוטליות שאין לה מקום בין בני אנוש".

יניב אומרת כי "האירועים האחרונים הוכיחו מעל לכל ספק כי אלימות כנגד נשים היא מחלה ממארת של ממש שמתפשטת בחברה שלנו ללא מעצורים, ואני אומרת כבר היום, הקריאה שלנו היא רק ההתחלה והיא איננה מספיקה. קובעי המדיניות בישראל חייבים להתערב התערבות של ממש בנושא , לחוקק חוקים דרמטיים , לייצר הסברה לאומית וחינוך מגיל צעיר. בואו כבר נשים לזה סוף".

מיה יניב, יו"ר ועד עובדי סלקום. צילום: אישי.
מיה יניב, יו"ר ועד עובדי סלקום. צילום: אישי.

רפי קזלקופי, יו"ר ועד עובדי בנק דיסקונט, כתב הבוקר לעובדים "נראה שמגפת הקורונה יחד עם חוליים אחרים שהביאה לנו העצימה את האלימות במשפחה. את הדבר הזה צריך לעצור. לעצור בחינוך, בהעלאת המודעות ובענישה חריפה כבר בתלונות הקודמות לרצח.

"בשעה 12 נעצור את העבודה לעשר דקות ונחשוב כיצד מונעים את הרצח הבא. אנו בדיסקונט נמשיך לפעול בתחום כפי שפעלנו כבר בעבר הן בהגדלת המודעות בקרב העובדים בבנק ומחוצה לו. צריך לזכור שרצח יכול לקרות אצל כל אחד. לכן כולנו צריכים להיות קשובים, לעקוב אחרי הסימנים ואם יש ספק אז אין ספק".

ישראל גולדשטיין, יו"ר עובדי קק"ל (אלבום פרטי).
ישראל גולדשטיין, יו"ר עובדי קק"ל (אלבום פרטי).

"זו זעקה מבחינתנו. זעקה משותפת" אומר ל'דבר' ישראל גולדשטיין, יו"ר ועד עובדי קק"ל. "נעצור את הכל ל-10 דקות. יש לנו קורסים שיעצרו. אנחנו נעביר גם סרטונים לכלל העובדים בנושא. זה רעיון חשוב מאוד של חברת חשמל ואני שמח שיו"ר ההסתדרות הצטרף אליה.

"לפני כחודש וחצי נטענו יער לזכר הנשים שנרצחו בשנים האחרונות. אבל האמת שצריך לזעזע את המערכת. ארגון העובדים שלנו מחפש כל הזמן איך להעביר את המסר הזה של תשומת לב האחד לשני, וקידום השוויון המגדרי בארגון ובכלל. האלימות הזו היא מגיפה שגרועה לא פחות מהקורונה וצריך לעצור אותה".

יחיאל שמן, יו"ר ועד עובדי פלאפון אומר ל'דבר': "בפלאפון נביא בלונים שחורים ונפזר אותם בלובי הבניין. בסוף אנחנו וועדי עובדים ומייצגים את כולם, נשים וגברים. אם אנחנו שותקים מול האלימות זה מגבה אותה, וזה נכון על כל סוגי האלמות, בבית, במועדונים, במקומות העבודה. בטח ובטח התופעה הנוראה הזו של אלימות כלפי נשים שלצערנו אנחנו רואים שרק הולכת ומתעצמת".

מיקו צרפתי יו"ר ארגון עובדי חברת החשמל (צילום: פלאש 90).​
מיקו צרפתי יו"ר ארגון עובדי חברת החשמל (צילום: פלאש 90).​

יו"ר ארגון עובדי חברת החשמל מיקו צרפתי הוסיף: "תקופת הקורונה הביאה לגידול במספר הנשים ששילמו בחייהן על ידי בני זוגן. בכל פעם מחדש אנו מזדעזעים מאד מקרה רצח או אלימות בתוך המשפחה, ורגע אחרי ממשיכים בשגרת חיינו. חובתנו כחברה לעצור את התופעה המזעזעת הזו ולהרים קול זעקה על מנת למנוע את המקרה הבא. אני קורא לכל אחד ואחת להשבית את ענייניו ביום רביעי הקרוב ל – 10 דקות על מנת להעביר מסר חד וברור שנשים אינן שק החבטות של אף אחד וחייבים לעצור את תופעת האלימות במשפחה ונגד נשים בפרט".

בין החברות שהשתתפו בשביתה:

חברת החשמל
ההסתדרות
נעמת
התעשייה האווירית
מקורות
אל על
טבע
אסם
נמל אשדוד וחיפה (עובדי מנהלה)
רכבת ישראל (עובדי מנהלה)
עובדי משרד הביטחון
ארגון עובדי צה"ל
הסתדרות המורים
קק"ל
הבנק הבינלאומי
מרכנתיל
פלאפון
סלקום
שטראוס מים
שטראוס ישראל
עמידר
ממן
פיליפ מוריס
הנהלת בתי המשפט
פרי גליל
תרו
ביטוח חקלאי
נת"ע
משען
ביטוח לאומי
טמבור
בית חולים וולפסון
בית חולים אסותא תל-אביב
HP ישראל
HP אינדיגו
טסנת
תש"ן
אלטמן
SAP
קבוצת מוצרי מעברות
רשויות מקומיות, בהן עיריית באר-שבע, קריית טבעון, לוד וקריית ביאליק, עיריית עכו ומועצות נוספות
חברת האשראי MAX
אשרא
אורט בראודה
ביופט
מדילינק
אנליט
חברת Dayzz

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!