דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגמה ירוקה

הזיהום במפרץ חיפה / פעילת 'מגמה ירוקה' נעצרה ופעיל נוסף נלקח לחקירה

המעצר, שלדברי המפגינים היה לא מוצדק, ארע אתמול (מוצ"ש) במהלך משמרת מחאה שקיים הארגון מול ביתו של שר האוצר בחיפה. ביום חמישי התראיינה ל'דבר ראשון' ליהי שחר, הפעילה שנעצרה.

ליהי שחר במשמרת המחאה. צילום מסך מתוך סרטון מאת: יאיר גיל / youtube
ליהי שחר במשמרת המחאה. צילום מסך מתוך סרטון מאת: יאיר גיל / youtube
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משטרת חיפה עצרה הלילה פעילת "מגמה ירוקה" ועיכבה לחקירה פעיל אחר במהלך משמרת מחאה ברחוב הירקון מול ביתו של שר האוצר משה כחלון. ארגון "מגמה ירוקה" מפעיל משמרות כאלו בשעות הערב, 4-5 פעמים בשבוע בשבועות האחרונים וזאת במחאה על אישור התכנית להרחבת בז"ן.

צילום: יאיר גיל

הפעילה שנעצרה היא ליהי שחר מחיפה והפעיל שעוכב לחקירה הוא כפיר לוי. שניהם השתחררו בערבות הבוקר (ראשון) והוצא נגדם צו הרחקה מביתו של שר האוצר שתקף לשבועיים הקרובים. לטענת חבריהם, הפעילים לא הפרו שום חוק ועוכבו ללא שום עילה. למפגינים נאמר על ידי המשטרה כי השכנים הם אלו שדיווחו לה על ההפגנה ולא השר. הפעילים מספרים כי בימים האחרונים חלה החרפה ביחסה של המשטרה אליהם וכי היא מסרבת לאפשר להם להפגין מול ביתו של השר ומרחיקה אותם לקרן הרחוב. הפעם, לדברי המפגינים, עסקה המשטרה בענישה מרתיעה כנגד משמרת מחאה חוקית שיש להרשותה.

צילום: יאיר גיל

מהמשטרה נמסר כי בעקבות תלונות שכנים עצרה ועיכבה המשטרה שני פעילים שהפגינו מול בית שר האוצר. לאחר שסירבו להישמע להנחיות השוטרים, השניים  הועברו לחקירה ובתום חקירתם ישוחררו".

אין ספק שמשמרת מחאה קולנית מפריעה לתושבי הרחוב. הפעילים טוענים כי מדובר בפעילות חוקית, שנעשית גם למען התושבים הסובלים מהרעש, מפני שכולם נושמים את האוויר במפרץ חיפה, אזור בו יש עודף תחלואה בסרטן ובמחלות אחרות הנגרמות מזיהום האוויר.

שר האוצר כחלון, ששימש עד לאחרונה גם כשר לאיכות הסביבה, וריכז במשרד האוצר את כל מוסדות התכנון, הוא השר הממונה על הוועדה הארצית לתכנון ובניה שדחתה את העררים שהוגשו כנגד התכנית. לפני מספר ימים טלפן השר בעצמו אל אחד המפגינים – אביהו האן, מסיעת "הירוקים" בחיפה, והודיע לו כי יכנס את הוועדה הארצית לדיון נוסף בסוגיה.

פעילת "מגמה ירוקה" ד"ר רויטל גולדשמידט, אמרה ל'דבר ראשון' שלאחר שיחת טלפון שהתקיימה בין השר כחלון להאן לא התקבלה שום הודעה רשמית על כינוס הוועדה. לדבריה, "אין החלטה לכנס את הוועדה הארצית, אלא רק שיחת טלפון בקרן רחוב בלילה. זה לא רציני, זה נועד רק להשתיק את ההפגנה ".

ההפגנה החלה בשעה 21:00, כאשר גולדשמידט הגיעה לאזור סביב השעה 21:30. "היינו בערך 15 פעילים ותושבים, ללא מגפונים. לא התפרענו. צעקנו לכחלון שאנחנו מאכזבים ממנו. עד השעה 23:00 אין שום איסור להרעיש ברחוב. לא היו אזהרות מוקדמות מהמשטרה. אחרי 15-10 דקות מהרגע שהגעתי הגיעו עוד שתי ניידות. הן הגיעו בשביל לעצור. הם פשוט באו ודחפו את ליהי לניידת בהפתעה בלי שהיא הפרה שום חוק. כפיר אמר להם: 'באיזה עילה?' ודחפו גם אותו. לא הייתה סיבה לפזר אותנו חוץ מהעובדה שלא נוח לשר לשמוע קריאות נגד זה שהוא הצביע על תכניות שמגבירות את הזיהום והתחלואה".

ככל הידוע, השר כחלון לא היה מעורב בהחלטות הוועדה הארצית שההליכים בה התחילו שנים לפני שנכנס לתפקידו. הביקורת נעוצה בכך שהשר נמנע מלהתערב בנושא, לאור החשש כי החלטות הוועדה היו מרוככות ועדינות כלפי המפעל המזהם המעוניין להתרחב.

בעוד שלפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, נתוני ניטור האוויר באזור המפרץ מצביעים על ירידה עקבית בזיהום האוויר, פעילים סביבתיים טוענים כי הנתונים הללו רצופים בשגיאות וסותרים את הנתונים על המתאם בין מוקדי זיהום לבין מוקדי תחלואה באיזור המפרץ, כפי שהתגלה בסקר האפידמיולוגי, ממנו התנער לאחרונה משרד הבריאות.

ליהי שחר, פעילת 'מגמה ירוקה' שנעצרה, התראיינה ביום חמישי האחרון ל'דבר ראשון'. שחר פעילה בארגון 'מגמה ירוקה' בעשר השנים האחרונות וכך לדבריה נכנסה "לאט לאט" לתחום המאבק הציבורי נגד התעשיות המזהמות במפרץ.

ליהי שחר, פעילת מגמה ירוקה שנעצרה במשמרת מחאה. צילום: דבר ראשון.
ליהי שחר, פעילת מגמה ירוקה שנעצרה במשמרת מחאה. צילום: דבר ראשון.

מדוע נכנסת לזה?

"כשגרתי במעונות בטכניון זה היה פשוט מול העיניים. היו ערבים שלא יכולתי לנשום בגלל הריח החריף. רואים מול העיניים את הארובות שיש בהן תקלות כל שני וחמישי כשיש עשן שחור שיוצא מהן, שלא אמור להיות. 5 דקות של עשן שחור במשך שעתיים זו עילה לתביעה. אם אני גרה פה ומגדלת פה ילדים אני לא יכולה לישון בלילה אם לא עשיתי הכל כדי שהם יגדלו בסביבה נקייה".

ואיך המצב עכשיו?

"הריח קיים. בוודאי. אני לא גרה בנשר, אלא ברמת רמז, אבל רואים את מפת שכיחות הסרטן. הייתי לוקחת את הילד שלי לגן ילדים ברמת אלון ויש שם ריח חריף וזה הולך להיות הרבה יותר גרוע".

משנת 2009 ישנו תהליך של התקנת מסננים בתעשייה שמפחיתים דרמטית את כמות הפליטות לאוויר. מה עמדתך על כך?

"כל פעם עושים השוואות לשנות ה-70 כשהמפעלים פלטו בלי שום הגבלה. נכון שהיום יש יותר רגולציה. צריך לזכור שהתעשייה גם מאוד גדלה והתפוקה שלה גדלה. יש היום הרבה יותר מתקנים. כשבודקים בטבלאות הניטור, בנושא ה-VOC, (חומרים אורגניים נדיפים) אתה רואה שאין ירידה בין 2014 ל-2015. אנחנו יודעים שהמערך הזה לוקה. לא כל המזהמים מנותרים ולא לכל החומרים יש תקנים. רוב המידע מגיע מהמפעלים עצמם. ביקורות פתע הן לא תדירות. המפעלים מקבלים התראה מראש והם מתארגנים".

כלפי מי מופנית הביקורת שלך?

"לי אין שום ציפייה מהמפעלים. אדון עידן עופר רוצה לעשות כמה שיותר רווחים, על חשבון הגברת הזיהום. אני מפנה את החיצים אל מי שתפקידו לדאוג לי – לרשות המקומית ולרשות הארצית. במשך שנים נלחמנו עם יונה יהב שחזר ואמר שבעיית הזיהום היא בעיה תדמיתית. היום הוא עשה 'פליק פלאק' ו'גילה' שיש זיהום אוויר. בעבר הוא אמר שהסרטן שקיים בחיפה הוא תוצאה של הזיהום מתקופת הבריטים, אבל ילד בן שנתיים שיש לו אסטמה לא חלה כתוצאה מזיהום מהעבר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!