דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

עבודה עולמית / באלג'יר נכלאו שתי מורות שהפגינו נגד זיוף הבחירות

בקזחסטן הממשלה מנסה לפרק את האיגוד המקצועי של עובדי הנפט והתעשייה. במיאנמר איומים והטרדות כלפי עובדים שמשתתפים בהפגנות נגד ההפיכה הצבאית | עובדים בעולם מבקשים סולידריות

פוסטר הקורא לשחרורן של דלילה תאווט, ונמיעה עבד אל קאדר (צילום: אתר לייבור סטארט)
פוסטר הקורא לשחרורן של דלילה תאווט, ונמיעה עבד אל קאדר (צילום: אתר לייבור סטארט)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

שלושה מאבקי עובדים מרחבי העולם זקוקים לתמיכה ומבקשים סולידאריות עולמית.
באלג'יר מאבק לשחרורן מהכלא של שתי מורות פעילות באיגוד המקצועי; בקזחסטן מחאה נגד הממשלה שמנסה לנטרל את האיגוד המקצועי של עובדי הנפט והתעשייה; במיאנמר ארגון העבודה העולמי החליט להתערב ולדרוש כי יכבדו את חופש ההתאגדות.

אלג'יר: מורות במעצר

דלילה תאווט, ונמיעה עבד אל קאדר, שתי מורות הפעילות באיגוד המקצועי העצמאי של עובדי המגזר הציבורי באלג'יר, Femmes SNAPAP נאסרו לאחר שמחו נגד מדיניות הממשלה באלג'יר.

דלילה תאווט, נשפטה ב-3 בינואר 2021 ל-18 חודשים מאסר בגין התנגדותה לבחירות הכפויות לנשיאות. באותו יום היא פתחה בשביתת רעב שנמשכת עד לרגעים אלה. נמיעה עבד אל קאדר, נעצרה ב-2 בדצמבר 2020 והיא עדיין במעצר בעקבות פעולותיה נגד השחיתות של הממשל.

השלטון באלג'יר אינו יציב בשנים האחרונות ומאז הבחירות האחרונות לנשיאות שהתקיימו בדצמבר 2020, מתנהלות באלג'יר הפגנות ענק נגד השחיתות המתפשטת. המוחים טוענים כי הבחירות הן מכורות וחילופי השלטון הם לא ביטוי לרצון העם. ההפגנות מכונות גם "תנועת היראק".

האיגודים המקצועיים באלגיר ניצבים היום בחזית המאבק לחופש ודמוקרטיה. אנשיהם משתתפים במחאות ומביעים בגלוי את התנגדותם למשטר. השלטון מצידו מגיב בניסיון הולך ומחריף לדכא את המחאה.

נשות האיגוד Femmes SNAPAP – קוראות לשחרורן המיידי של דלילה תאווט ונמיעה עבד אל קאדר, מורות וכפי שהן מכונות היום באלג'יר 'אסירות של מצפון'. בקמפיין בינלאומי בפלטפורמת לייבור סטארט, הן מבקשות תמיכה וקוראות לסולידאריות על ידי חתימה במייל על מכתב בקשה לשחרורן.

קזחסטן: המדינה נלחמת לפרק את האיגודים

קמפיין תמיכה בינלאומי נוסף מבקש מפעילי עבודה בעולם להפעיל לחץ על מדינת קזחסטן לא לפרק את האיגוד המקצועי של הדלק, אנרגיה ועובדי התעשייה ובכך לנטרל את כוחם של העובדים לחלוטין.

בקזחסטן הגישו הרשויות תביעה לבית המשפט, בבקשה להשעות את פעילות האיגוד המקצועי של ענפי הדלק האנרגיה ועובדי התעשייה, זאת במטרה לנטרל את כוחם של העובדים. מאחורי התביעה עומדות מספר חברות נפט בבעלות המדינה.

המערכה הנוכחית היא חלק מסכסוך כולל של מדינת קזחסטן עם האיגודים המקצועיים. בשנת 2017 פיזרה הממשלה הקזאחית את קונפדרציית האיגודים המקצועיים העצמאיים של הרפובליקה של קזחסטן. מנהיגי האיגודים המקצועיים הועמדו לדין ונכלאו.  בעקבות אירועים אלו קונפדרציית האיגודים המקצועיים הבינלאומית הגדירה את קזחסטאן כאחת מעשר המדינות הכי גרועות לעובדים בעולם.

קמפיין בינלאומי קורא לסולידאריות עם אנשי האיגוד המקצועי של ענפי הדלק האנרגיה ועובדי התעשייה, על ידי שליחת הודעה לרשויות בקזחסטן שקוראת להם בדחיפות ובאופן מיידי להפסיק את דיכוי האיגודים המקצועיים ולכבד את זכויות העובדים ולמשוך את התביעה להשעיית האיגוד. נכון להיום חתמו על העצומה עשרות אלפי פעילים מהעולם ומאמץ התמיכה ממשיך.

מיאנמר: ארגון העבודה הבינלאומי מתערב כדי להגן על העובדים המוחים

באופן חריג, ארגון העבודה הבינלאומי-סוכנות של האו"ם לענייני עבודה, שלח קריאה למיאנמר לכבד את חופש ההתאגדות ולהשיב על כנו את הסדר הדמוקרטי. בעקבות ההשתלטות הצבאית שעוררה הפגנות נרחבות במיאנמר, אומר מזכ"ל ארגון העבודה הבינלאומי גיא ריידר, כי עובדים ומעסיקים חייבים להיות מסוגלים לממש את זכותם למחות ללא אלימות או איומים.

התערבותו של ריידר באה בעקבות דיווחים על הפחדות ואיומים על עובדים ואנשי איגודים מקצועיים המוחים למען השבת השלטון האזרחי. עובדי מדינה המשתתפים בהפגנות אוימו גם הם בפיטורים ועונשים. ריידר הדגיש כי דמוקרטיה וחופש ההתאגדות קשורים זה לזה.

"אני קורא לצבא להסיר באופן מיידי פקודות המגבילות אסיפות של יותר מחמישה נפשות, עצירת הדיכוי של קולות נבדלים וכבוד מלא לזכויות וחירויות היסוד והאנושיות של העובדים. אני קורא למנהיגי הצבא להבטיח שאף עובד, כולל עובדי מדינה, לא יוחזקו, יאיימו או יטרידו אותם בגלל השתתפותם במחאות שלוות", אמר ריידר.

מיאנמר היא מדינה חברה בארגון העבודה הבינלאומי והיא חתומה על אמנה 87 שמבטיחה את חופש ההתאגדות ושמירה על זכות ההתארגנות ועל כן, דווקא עכשיו בזמן הפיכה צבאית, ללחץ בינלאומי יש השפעה נוספת על המצב. הבחירה להגן על זכויות העובדים גם בזמן הפיכה מרענן מאוד בכל הנוגע לדיווחים השונים שם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!