דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יוניליוור

מחדל הסלמונלה / משרד הבריאות מאיים לשלול את היתר הייצור של יוניליוור

לאחר שבסוף השבוע שעבר התברר כי משטח אחד של 240 אריזות קורנפלקס מכיל על פי החשד חיידקי סלמונלה מזן מוחלש, ערך אמש משרד הבריאות בדיקה במפעל בערד ושלל אפשרות של פגיעה בזדון

מטה יוניליוור ישראל
 (צילום ארכיון: Eyalamit, ויקימדיה קומונס)
מטה יוניליוור ישראל (צילום ארכיון: Eyalamit, ויקימדיה קומונס)

משרד הבריאות ערך אתמול ביקורת מקיפה ויסודית במפעל תלמה בערד, ובחן את פסי הייצור בעקבות שערוריית הקורנפלקס הנגוע בחיידקי סלמונלה, אשר הגיע לידי צרכנים. כזכור, חברת יוניליוור המייצרת את דגני תלמה, טענה במשך ימים ארוכים כי אריזות קורנפלקס המכילות את החיידקים לא הגיעו לידי הצרכנים.

לפי נתוני החברה, בבדיקות מערך בקרת האיכות נמצאו 154,320 אריזות קורנפלקס כנגועות בסלמונלה. כמות זו מתכנסת ל־643 משטחים שבכל אחד מהם 240 אריזות.

צוות משרד הבריאות, שהגיע אמש לסיור במפעל תלמה בערד, התרשם כי מדובר ברצף טעויות רשלני ולא באירוע עם כוונת זדון מצד הנהלת החברה ומערך האיכות. במסגרת הבדיקה היום נבדקו תהליכי הייצור, נהלי בקרת האיכות, נלקחו דגימות מקווי היצור השונים. עם זאת, לאור האירוע, ובכפוף לשימוע, יותלה רישיון ה- GMP של החברה, עד לביצוע מספר פעולות מתקנות ודיווח עליהן.

מדף קורנפלקס תוצרת תלמה ברשת שיווק. צילום: דבר ראשון / גרפיקה מתוך דף הפייסבוק של תלמה.
מדף קורנפלקס תוצרת תלמה ברשת שיווק. צילום: דבר ראשון / גרפיקה מתוך דף הפייסבוק של תלמה.

בימים האחרונים פורסם בכלי התקשורת כי החברה מפנה אצבע מאשימה כלפי עובדיה, ואף מאיימת כי תגובת משרד הבריאות תביא לפיטורי עובדים. לצערנו, יש להניח שאם עובדים כלשהם ישלמו בעבודתם, לא יהיו אלו המנהלים הבכירים, אלא עובדי פסי הייצור.

בישראל פועלת יוניליוור מאז 1938, ומאז 1996 בשותפות עם שטראוס. כיום ישנן ארבע חטיבות בחברה: טיפוח אישי, טיפוח הבית, כיבוד ומזון. בסוף 2013 מחזור העסקים של יוניליוור עמד על 49.797 מיליארד פאונד. בארץ מועסקים 2,500 עובדים בכל הארץ – בעכו, ערד, חיפה וצפת. המותגים המובילים של יוניליוור בישראל הם – תלמה, ורד הגליל, גלידות שטראוס, מזולה וקנור.

על פי הודעתו, משרד הבריאות ימשיך בניטור ומעקב כולל אחר תוצאות בדיקות המעבדה שנלקחו מהמפעל ומדרכי השיווק וידווח באופן שוטף לציבור, מכיוון שעד כה מקור הזיהום לא אותר.

יו"ר שדולת הבטיחות, חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) אשר כינס לדיון דחוף מחר (שלישי)את בוועדה לביקורת המדינה, בנוגע להתנהלות משרד הבריאות בפרשה, מסר: "ככל שהממצאים והכשלים שמוצא משרד הבריאות גדולים יותר כך מתעצמת השאלה גם לגבי המחדל שלו עצמו- ובעיקר לאן הוא נעלם וכיצד המדיניות שתמך בה כל כך פשוט העמידה את הציבור בסכנה גדולה כל כך. גם משרד הבריאות נדרש לבדק בית רציני מאוד בעקבות המחדל הזה."

בניין יוניליוור בהלסינקי. צילום: Sean Biehle, מתוך Flickr.
בניין יוניליוור בהלסינקי. צילום: Sean Biehle, מתוך Flickr.

ד"ר דיויד רוזנבלט, ראש תחום מזון, אגף איכות והסמכה במכון התקנים הישראלי, כותב במאמרו מניעת 'אסונות במפעלי מזון – גישה טקטית' כי: "אסונות בייצור מזון יכולים להתרחש. יצרני מזון סבלו מאבדן עצום בעקבות זיהום בסלמונלה שמקורו היה בזיהום אקראי מציפורים או מכרסמים. אסונות התרחשו בגלל שעובד לא שמר על כללי הגיינה אישית וגרם לזיהום בהפטיטיס A" הדרך בה מציע רוזנבלט להימנע מאסונות אלו, היא דרך ביצוע מודל פילוסופיית ה- GMP – בקרת איכות, אך טוען שאי אפשר להימנע לחלוטין מאסונות כאלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!