דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ב' באייר תשפ"ד 10.05.24
27.7°תל אביב
  • 23.3°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 28.4°אשדוד
  • 26.7°באר שבע
  • 31.1°אילת
  • 29.6°טבריה
  • 26.9°צפת
  • 28.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

חינוך / פרסום ראשון: משרד החינוך יערוך בדיקות קורונה בבתי ספר ביישובים כתומים

במסגרת התכנית שתצא לפועל בימים הקרובים ייערכו בדיקות קבועות לתלמידים ולמורים | התנאי להצטרפות: הסכמה של מעל 75% מההורים | התכנית ממשיכה פיילוט שערך משרד הביטחון ב-50 בתי ספר

יואב שוורץ (משמאל), עובד מד"א מגבעת שמואל, עורך בדיקת קורונה לתלמיד בבית ספר בגבעת שמואל, כחלק מניסוי בדיקות לתלמידים (צילום: דפנה איזברוך)
יואב שוורץ (משמאל), עובד מד"א מגבעת שמואל, עורך בדיקת קורונה לתלמיד בבית ספר בגבעת שמואל, כחלק מניסוי בדיקות לתלמידים (צילום: דפנה איזברוך)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

משרד החינוך צפוי להפעיל בימים הקרובים את תכנית מגן חינוך, במסגרתה יתקיימו בדיקות קורונה קבועות לתלמידים ולצוותי חינוך בבתי הספר – כך נודע ל'דבר'. התכנית מיועדת לרשויות מקומיות שמוגדרות 'כתומות גבוליות' במודל הרמזור (ציון רמזור נמוך יחסית ושיעור מחוסנים גבוה), במטרה לאפשר פתיחה בטוחה של מוסדות החינוך בהן, ותפעל ככל הנראה בבתי ספר יסודיים.

התנאי להפעלת התכנית בכל מוסד חינוכי הוא אישור של מעל 75% מהורי התלמידים במוסד. משרד החינוך כבר פנה למספר רשויות מקומיות המוגדרות כ'כתומות גבוליות', והציע להן להשתתף בתכנית. הפעלת התכנית היא חלק מהמתווה שגיבשו משרדי הבריאות והחינוך לפתיחת מערכת החינוך לאחר הסגר השלישי, ואושר בקבינט הקורונה.

תכנית הבדיקות היא המשך של פיילוט שהפעילו משרד הבריאות ומשרד הביטחון מאמצע נובמבר עד תחילת הסגר בינואר. הפיילוט החל בארבע רשויות מקומיות – רחובות, גבעת שמואל, אום אל פחם ורהט והתרחב לרשויות מקומיות נוספות שהסכימו להשתתף בו. בשיאו נבדקו מדי שבוע מעל 10,000 תלמידים וחברי צוותי הוראה בכ-50 מוסדות חינוך, בהם בתי ספר יסודיים ועל-יסודיים. התנאי להשתתפות של בית ספר היה אישור בכתב של מעל 80% מהורי התלמידים.

הבדיקות בתכנית מתבצעות בשיטה ייחודית שפותחה בישראל – איגום מטושים (פולינג), שפותחה במפא"ת (מינהל פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות) שבמשרד הביטחון. התלמידים והמורים בכל בית ספר חולקו לקבוצות (קפסולות) קבועות, על פי הכיתות או קבוצות הלימוד. חברי כל קבוצה נבדקו יחד, וכל אחד מהם נבדק בשתי בדיקות מטוש רגילות (PCR). מטוש אחד הוכנס למבחנת איגום יחד עם יתר המטושים של חברי הקבוצה, והמטוש השני הוכנס למבחנה פרטנית. מבחנת האיגום של כל חברי הקבוצה נבדקה במעבדה, כשהמשמעות של תוצאה חיובית היא שלפחות אחד מחברי הקבוצה חיובי לקורונה. במקרה כזה כל חברי הקבוצה נכנסים מיידית לבידוד, והמבחנות עם הבדיקה הפרטנית של כל אחד מהם נבדקות עד לקבלת התוצאה של כל אחד מהם.

היתרון של שיטת הפולינג הוא מהירות בקבלת התוצאה ביחס לבדיקות רגילות, לצד שימור הדיוק והאמינות של בדיקת ה-PCR. במקום ש-30 אנשים ימתינו לתוצאות של 30 בדיקות, הם צריכים להמתין לתוצאות של בדיקה אחת בלבד, ובמקרה שבדיקת האיגום חיובית כולם נכנסים מידית לבידוד, מה שהיה אמור לקרות ממילא (מכיוון שמדובר בקבוצה שחבריה נפגשים על בסיס יום יומי). את התוצאה הפרטנית של כל אחד מהם הם מקבלים מאוחר יותר, כאשר הם כבר נמצאים בבידוד.

יתרון נוסף לשיטה הוא שכאשר חברי הקפסולה נכנסים לבידוד והבדיקה הפרטנית שלהם שלילית, היא תיחשב כאחת משתי הבדיקות הנדרשות לשחרור מוקדם מבידוד לאחר עשרה ימים.

בדיקת קורונה בשיטת איגום מטושים (פולינג), בבית הספר בן גוריון בגבעת שמואל. המטושים של כל חברי הקפסולה נבדקים יחד (צילום: דפנה איזברוך)
בדיקת קורונה בשיטת איגום מטושים (פולינג), בבית הספר בן גוריון בגבעת שמואל. המטושים של כל חברי הקפסולה נבדקים יחד (צילום: דפנה איזברוך)

בסיכום שערך משרד הביטחון לפיילוט, נמצא כי כל בית ספר שהתחיל בתוכנית המשיך בה, וכמות המשתתפים רק עלתה משבוע לשבוע. מהנתונים עולה כי באף בית ספר שנבדק בפעם השנייה ומעלה לא זוהו יותר מ-3 חיוביים, להבדיל מהבדיקות שנערכו בפעם הראשונה בהן אותר מספר גבוה יחסית של חיוביים. עוד נמצא כי הבדיקות השבועיות הצליחו לאתר תלמידים מאומתים בשלב מוקדם מאוד, עוד לפני שהם הספיקו להדביק אחרים, כך שכל מי שנשלח לבידוד עקב חשיפה לתלמידים מאומתים אובחן כשלילי לקורונה בסוף הבידוד.

הפיילוט הפסיק לפעול עם תחילת הסגר בינואר, ולא יימשך בכל בתי הספר שהשתתפו בו, על מנת לפנות את הקצאות הבדיקות לרשויות הכתומות. שינוי ארגוני נוסף הוא העברת האחריות לניהול הפרויקט ממשרד הביטחון למשל"ט הקורונה של משרד החינוך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!