חברת פלטק אסקו פיגום בע"מ, יבואן פיגומים מרמלה, היא החברה הראשונה בישראל שקיבלה את אישור מכון התקנים שהדגם אותו היא מוכרת עומד בתקן הישראלי החדש. התקן החדש זאת הפך למחייב עבור פיגומים מעל גובה שמונה מטרים כבר ביוני 2020. ממכון התקנים נמסר כי ישנם מספר דגמים נוספים בתהליך אישור, חלקם מיוצרים בישראל.
הדגם שאושר לחברת '70 Plettac SL' המיוצר בגרמניה, והוא אושר על סמך סקירת מסמכים שהועברו למכון מהיצרן הגרמני. "אנו מברכים את חברת 'פלטק אסקו', החברה הראשונה שקיבלה את האישור שלנו לדגם הפיגומים שלה", אמר עדי כפרי, מהנדס ממכון התקנים הישראלי, "אנו מקווים שחברות פיגומים נוספות ילכו בעקבותיה ויקבלו אישור מגורם רשמי ובלתי תלוי".
תקנות הפיגומים אושרו בתחילת 2019, ערב פיזור הכנסת ה-20, בעקבות ההסכם הבטיחות שחתמו המדינה וההסתדרות. על אף שבדיונים התחייב מכון התקנים שיעמיד בתוך חודשים ספורים את המערך הנחוץ לאישור דגמי פיגומים מיובאים ומיוצרים בישראל. בפועל, אחרי עיכובים רבים שלח המכון את היצרנים והיבואנים למעבדות בחו"ל לשם השלמת הבדיקות הנחוצות.
כאמור, עד עכשיו, 8 חודשים אחרי שהחוק החל לחייב את הקבלנים לעבוד עם פיגומים מאושרים מעל 8 מטרים, לא הצליח המכון לאשר אף דגם.
במינהל הבטיחות והבריאות בירכו על אישור הדגם הראשון. בוועדת העבודה והרווחה דנו בחודש שעבר באפשרות לפתוח מסלול מקביל לאישור פיגומים על ידי מפקח העבודה הראשי במשרד העבודה והרווחה, בכפוף להמלצת וועדה מייעצת, אולם הדיונים לא הולידו הסכמה, ולעת עתה המסלול המקביל שהוצע על ידי משרד העבודה טרם יצא לפועל.
אחת הבעיות עליה הצביע בדיון מאיר שמש יו"ר התאחדות קבלני הפיגומים היא, שהמתווה שחוקק בתחילת 2019 אמור היה לתת לקבלני הפיגומים זמן להתאים את מלאי הפיגומים הקיים במחסניהם לתקן החדש. על פי ההסכמות, אמורים היו הקבלנים להשיב את הפיגומים שבמחסניהם ליצרנים לצורך סימון הדגם. לשם כך הם ממתינים גם לאישור הדגמים של היצרנים הישראלים הגדולים.
קבלני הפיגומים ביקשו דחייה בכניסת התקנות לתוקף אך הוועדה לא קיבלה את בקשתם. כיום התקנות בתוקף ומחייבות שימוש בפיגומים בתקן הישראלי, על אף שרק עתה אושר דגם פיגומים ראשון על פי תקן זה.