דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מכתש רמון

סביבה / שר האנרגיה: להטמין את קו החשמל במכתש רמון בהקדם

הנחיית המשרד משנה את מגמת חברת החשמל להמשיך את העבודות בקו ורק לאחר מכן לדון בתכנון מחודש והיא הישג משמעותי למחאת הארגונים הסביבתיים

מחאה נגד הקמת עמודי החשמל במכתש רמון (צילום: ארז רביב)
מחאה נגד הקמת עמודי החשמל במכתש רמון (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שר האנרגיה יובל שטייניץ (הליכוד), הוציא הבוקר (חמישי) הנחייה לחברת החשמל להטמין את קווי המתח במכתש רמון ולהסיר את העמודים בהקדם, זאת עם קבלת האישורים הנדרשים מגופי התכנון.  

השר שלח הבוקר מכתב ליו"ר חברת החשמל, יו"ר חברת ניהול המערכת, ויו"ר רשות החשמל ובו הנחייה והתחייבות שמשרד האנרגיה יפעל יחד עם גורמי ממשלה נוספים להעמיד את התקצוב הנדרש למהלך. 

שר האנרגיה יובל שטייניץ (צילום: לשכת שר האנרגיה)
שר האנרגיה יובל שטייניץ (צילום: לשכת שר האנרגיה)

חשמול הקו יימשך כדי להבטיח את זרימת החשמל, אך ההנחיה ברורה להשיג את אישור מוסדות התכנון ולצאת לדרך. וכמובן ההתחייבות לתקצוב.

הנחיית השר עשויה לקצר משמעותית את לוח הזמנים לעמידה בשתי המשימות: תכנון וביצוע של קו חשמל תת-קרקעי לאורך 2,000 מטרים, והסרה של רוב עמודי החשמל שהוצבו במכתש רמון. 

במכתבו ציין השר: " לאחרונה ביקרתי במכתש רמון על מנת להתרשם ישירות מהמצב. בעקבות הביקור, ולאחר שיח עם גורמי התכנון, רשות החשמל, חברת החשמל וגורמים נוספים, הגעתי למסקנה שראוי לבחון את השלמת הטמנת הקו, על מנת לצמצם ולהעלים את הפגיעה בנוף, יחד עם הבטחת קיומו של קו חשמל אמין ובטוח לדרום המדינה". 

"לצמצם ולהעלים את הפגיעה בנוף", מכתש רמון (צילום: אוריאל לוי)
"לצמצם ולהעלים את הפגיעה בנוף", מכתש רמון (צילום: אוריאל לוי)

בהנחיית השר נכתב שחברת החשמל תדאג להשלמת ההטמנה בתוך 12 חודשים מרגע שיתקבלו האישורים הנדרשים ממוסדות התכנון, ויעשה כל מאמץ כדי להקדים את לוחות הזמנים. 

על מציאת התקציב כתב: "פעולה זו תתרחש במקביל ולא תעכב את הפעולות להטמנת הקו". 

נגד הצבת עמודי החשמל במכתש רמון מתקיימת בחודש האחרון מחאה חברתית שזכתה לשם "מחאת העמודים". משתתפי המחאה דורשים למנוע פגיעה בנוף במכתש ולהשלים את הפעולה להפיכת קו החשמל העובר במכתש לתת קרקעי, במקום קו עילי.

מובילי המחאה במצפה רמון הביעו הערכה להחלטות הממשלה שנועדו להגן על הנוף במכתש, אך מעבירים ביקורת חריפה נגד הצורה בה הן מיושמות.

למרות שההחלטה להעביר עמודים עברה כנדרש בות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) ב-2016, המידע שחלק מהקו יעבור בעמודים ולא בהטמנה לא נודע בציבור וההחלטה התקבלה ללא התנגדויות. מכאן נובע חוסר האמון של התושבים בהצהרות ובכוונות של הרשויות, שעלולות לגרור את ההחלטה במשך שנים רבות. גם ההנחיה של שטייניץ בדבר לוחות זמנים, לא מבטיחה, לטענת חלקם, שההחלטה אכן תבוצע.  

היעד הבא – הוועדה לתשתיות לאומיות

תכנית קו המתח במכתש רמון נקראת תת"ל 60 (תוכנית תכנון ובנייה)  והיא אושרה בוועדה לתשתיות לאומיות. גורמים המעורבים בתכנית אומרים ל'דבר' שקשה להעביר החלטות בוועדה בתוך זמן קצר, אך לאור הגיבוי משר האנרגיה ייתכן שלוח הזמנים יתקצר גם בזירה הזו.  

מוביל המחאה, נדב סילברו, בתגובה: "יש פה חגיגות טרם זמנם, שאני לא מוכן לקבל. המחאה תמשיך ואפילו תסלים אם ינסו לחשמל את הקו הזה. אם אין לוח זמנים ומקור תקציבי צבוע, זה לא יקרה. הצהרה כללית שלא מגובה בתקציב לא שווה שום דבר. אם הם ינסו לעלות על עמודי החשמל, הם יתקלו בצמיגים בוערים".

תגובת חברת החשמל: "כפי שחברת החשמל הבהירה החברה תפעל להטמנת הקו ברגע שיתקבלו כל האישורים והמקור התקציבי. אנו מברכים את החלטת השר לתקצב את הפרויקט, לכשיתקבלו התכניות המאושרות העבודה תתבצע באיכות הגבוהה בה בוצעה העבודה עד כה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!