עובדי חברת המשלוחים והלוגיסטיקה בחברת פדקס-טי.אנ.טי (FedEx-TNT) נותרו בהלם לאחר שהחברה ששוויה מיליארדי דולרים הודיעה בינואר על כוונתה לפטר 6,300 עובדים אירופים.

העובדים עבדו מסביב לשעון, בזמן מגפת הקורונה, הם סיפקו מוצרים הכרחיים, לבתים, בתי חולים ולחנויות, בתנאים קשים, על מנת לאפשר שגרת חיים והם שגם הביאו את פדקס לרווחי שיא.

"החברה מציגה זאת כחלק מתהליך האינטגרציה שלה ברשת TNT", אמר מזכ"ל פדרציית התחבורה העולמית (ITF) סטיבן קוטון, "אך עבור עובדי פדקס-טי.אנ.טי והאיגודים שלהם, ההחלטה מפתיעה ומצערת בהתחשב בכך שעסקי המסחר האלקטרוני פורחים".

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

קמפיין עולמי שעלה בפלטפורמת לייבור-סטארט קורא לפדקס-טי.נ.טי לעצור את הקיצוצים ולהיכנס למשא ומתן הוגן עם האיגודים המקצועיים ועם מועצת העבודה האירופאית.

לתמיכה בעובדים ניתן להקליק כאן.

"מניעת השכר מהעובדים בבחריין, תגדיל את העוני"

בבחריין, האיגודים המקצועיים החליטו לדרוש מהחברות הגדולות בשוק את העלאת השכר השנתית הנהוגה לעובדים. הפדרציה הכללית של האיגודים המקצועיים בבחריין (GFBTU) אמרה בהצהרה לתקשורת בתחילת פברואר, שחברות משלמות בדרך כלל גידול ממוצע של שלושה אחוזים, שמקושרים לביצועי עבודה מספקים. ב-2021 לא שולמו העלאות, והחברות החליטו להקפיא אותן, ללא קשר לביצועים המוצלחים של העובדים ורווחי החברות הגבוהים.

הפגנה במנאמה, בירת בחריין (צילום: "מורנינג סטאר")

זו הפעם הראשונה שתוספת השכר השנתית לעובדי המגזר הפרטי נעצרת, והיא עומדת בניגוד לעמיתיהם במגזר הציבורי, שנהנו מהעלייה.

בגלל שתשלומי הביטוח הלאומי צמודים לרמות השכר, אי תשלום התוספת השנתית מונע מאלפי עובדים ופנסיונרים את היכולת לעמוד בקצב האינפלציה, ומשפיעה על פלחי חברה שונים באופן ישיר ועקיף.

הפדרציה קוראת לתחילת דיאלוג חברתי אמיתי בין המעסיקים לאיגודים המקצועיים בבחריין כדי לשפר את מצב העובדים ואת בטיחות תהליכי הייצור וקוראת לחברות הגדולות להפסיק את הקפאת השכר, ולשלם רטרואקטיבית את העלאת השכר השנתית הרגילה לעובדים.

לדעתם של האיגודים, גודל העלייה בשכר הוא קטן בהשוואה לרווחי החברות, ולעצירתו תהיה השפעה שלילית באופן לא פרופורציונלי על מצבם הכלכלי וכוח הקנייה של העובדים, ותפחית את מעמד הביניים ותגביר את העוני.

"הנושא נוגע לחברות מפתח בתחומים שונים, כולל נפט וגז ומתכות", אמר המזכיר הכללי של הפדרציה, עבדלקאדר אלשאבי. "העלייה השנתית בשכר תקזז את העלייה המתמשכת במחירים ובאינפלציה. מניעת השכר מהעובדים, תגדיל את העוני, תחליש את כוח הקנייה של העובדים ותשפיע לרעה על ההשקעות במדינה".

"הגיע הזמן שאובר תעזוב את המודל העסקי הדורסני שלה"

בעקבות החלטת בית המשפט העליון בממלכה המאוחדת שעובדי אובר הם עובדים ולא קבלנים עצמאיים, פדרציית איגוד עובדי התחבורה העולמית ITF, המייצגת 20 מיליון עובדי תחבורה, קראה לאובר לזנוח את המודל העסקי הדורסני שלה בעולם.

נהגי אובר באיגוד ADCU לנהגי אפליקציות חוגגים בעודם מאזינים להחלטת בית המשפט בטאבלט מחוץ לבית המשפט העליון. (צילום: AP Photo/Frank Augstein)

עבור עובדי אובר, פסק הדין שהתקבל אומר שהם יכולים ליהנות מזכויות עובדים בסיסיות, כולל שכר מינימום לאומי, דמי חופשה, דמי מחלה, הגנה מפני אפליה בלתי חוקית וזכויות מיקוח קיבוציות. ואת זכויות הבסיס האלו רוצה ITF להביא לעובדי התחבורה במדינות נוספות.

פסק הדין השבוע הגיע כמעט שנה לאחר שבית המשפט העליון בצרפת קבע שנהגי אובר הם שכירים. עכשיו, שהממלכה המאוחדת הצטרפה, קיים שינוי מגמה ברור והזדמנות שיש למנף אותה.

"הגיע הזמן שאובר תעזוב את המודל העסקי הדורסני שלה ואת האסטרטגיות החוקיות והרגולטוריות האגרסיביות שלה", אמר סטיבן קוטון, מזכ"ל ITF וקרא לאובר לצאת מהאפליקציה שלהם ולהרחיב את ההגנה על נהגיה ומשתמשי השירות ברחבי העולם.  "הגיע הזמן שאובר תכיר בנהגים וברוכבים כעובדים עם הגנות וזכויות שהם זכאים להם. אנו קוראים לאובר להקשיב לעובדים ולשבת עם האיגודים המקצועיים לדיאלוג משמעותי".