דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חמאס

רצועת עזה / עובד בסוכנות של האו"ם מואשם בשיתוף פעולה עם חמאס

בפעולה משותפת של שב"כ ומשטרת ישראל, נעצר בחודש שעבר וחיד עבדאללה בורש, שהועסק כמהנדס בסוכנות הפיתוח של האו"ם בחשד כי ניצל את תפקידו על מנת לסייע לחמאס. משרד החוץ עדכן את האו"ם בנושא ודרש כי ינקוט בצעדים ממשיים כנגד התופעה.

אנשי בטחון של חמאס מסיירים בנמל עזה. (צילום: ויסאם נסאר  פלאש 90)
אנשי בטחון של חמאס מסיירים בנמל עזה. (צילום: ויסאם נסאר פלאש 90)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

בהודעה שהופצה אתמול (שלישי) הותר לפרסום כי בפעולה משותפת של שב"כ ומשטרת ישראל, נעצר בחודש שעבר וחיד עבדאללה בורש, בן 38 מג'בליה בעזה, בחשד לביצוע פעילות ביטחונית עבור חמאס תוך ניצול העובדה שהועסק כמהנדס על ידי סוכנות הפיתוח של האו"ם (UNDP).

פרקליטות דרום הגישה לפני כשבועיים כתב אישום כנגד בורש לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, המייחס לו ביצוע עבירות של מגע עם סוכן חוץ, מתן שירות להתאחדות בלתי מותרת ופעולה ברכוש טרור.

במסגרת החקירה שקדמה למעצר, חשף שב"כ את היקף הניצול של ה-UNDP בידי חמאס. כאשר התגלו אמצעי לחימה או פתחי מנהרות בבתים שטופלו על ידי הארגון, היה חמאס משתלט על אתר העבודה ולוקח את השלל, זאת בניגוד לנהלים הברורים של האו"ם, הקובעים כי יש לדווח לסוכנות האו"ם לטיפול במוקשים (UNMAS), שאחראית על סילוק והשמדת אמצעי לחימה באזורי עימות ומלחמה.

ה-UNDP אמון על שיקום ופיתוח בתים ותשתיות שנפגעו בעזה. מחקירת שב"כ עלה כי מתוקף תפקידו כמהנדס בארגון, הונחה בורש על ידי חמאס להתמקד בשיקום מבנים ואזורי מגורים של פעילי חמאס.

עוד נטען בכתב האישום נגדו, כי לאחר מבצע "צוק איתן",  קיבל ה-UNDP פרוייקט העוסק בגריסת פסולת בנייה מבתים שנהרסו במבצע באזור צפון רצועת עזה והעיר עזה. בורש מונה כאחראי על הובלת פסולת הבנייה מבתים הרוסים.

לטענת התביעה, במסגרת תפקידו זה פנה אליו פעיל בכיר בזרוע הצבאית של חמאס וביקש סיוע בניתוב כלל המשאיות שמועמסות בפסולת בניין לבניית נמל "אלואחה", כאשר בורש היה מודע לכך כי הנמל עתיד לשמש את כוחות גדודי אל-קסאם. במסגרת הפרוייקט הוביל הנאשם לאתר הנמל, לבקשת פעילי חמאס, 300 טון פסולת בנייה.

משרד החוץ מסר כי ישראל עדכנה את אנשי האו"ם בדבר מעצרו של בורש וסעיפי האישום המיוחסים לו. עוד הוסיפו כי הם מצפים מהאו"ם "להפעיל צעדים ממשיים כדי להבטיח שהפעילויות ההומניטריות יסייעו לאלו ברצועת עזה הזקוקים לעזרה ולא לראשי ארגון הטרור חמאס".

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, הביע דאגה "מהמגמה המטרידה של ניצול האו"ם על ידי חמאס".

מסוכנות הפיתוח של האו"ם נמסר בתגובה כי לארגון "מדיניות של 'אפס סובלנות' לכל עוולה המתבצעת בתכניות ובפרויקטים אותם הוא מפעיל". עוד הוסיפו כי הם מביעים דאגה רבה באשר להאשמות של הרשויות בישראל כנגד קבלן שהועסק על ידי ה-UNDP בפרויקט פינוי הפסולת. עם זאת, ציינה הודעת הסוכנות כי ההאשמות כלפי בורש מתייחסות להעברת 300 טון פסולת בניין מתוך למעלה ממיליון טון שפונו במסגרת הפרויקט.

עוד נמסר כי "ה-UNDP מחויב לסטנדרטים הגבוהים ביותר של שקיפות ואחריות ולאור ההתפתחויות האחרונות מנהל הארגון בדיקה פנימית יסודית של התהליכים והנסיבות סביב האישומים", וכי ה-UNDP ימשיך לשתף פעולה באופן מלא עם הרשויות בנושא.

דפוס פעולה מתוחכם

מעצרו של בורש ממחיש שוב את האופן בו מנצל חמאס את משאבי הסיוע של ארגונים בין-לאומיים ברצועת עזה, המיועדים לסיוע הומניטרי לאוכלוסיה האזרחית ברצועת עזה.

לפני שישה ימים בלבד, כחלק מפעילות שב"כ ,נעצר פעיל הטרור מחמד ח'לבי, שהצליח להסתנן לתוך שורותיו ארגון זכויות האדם האמריקני World Vision, הנחשב לאחד מאירגוני הצדקה והסיוע הגדולים בעולם ונתמך בעיקר על ידי ממשלות מערביות והאו"ם. ח'לבי מואשם כי ניצל את רוב התקציב שעמד לרשותו שמשך עשור, המוערך במיליוני דולרים, למימון פעילות של חמאס.

אלוף משנה במיל' יוני פיגל, חוקר בכיר במכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי בהרצליה אמר על ח'לבי, בראיון ל'דבר ראשון', כי "אנו עדים לתופעה מעניינת של חמאס, אנחנו רואים רמות תחכום גבוהות של הארגון, מישהו עשה חשיבה אסטרטגית על מנת להחדיר אנשים שלהם לארגונים האלה, חמאס פועל בכיסוי, הייתה פה אופרציה חשאית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!