דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוץ

בעקבות ההחלטה לפתוח בחקירה: ישראל ביקשה מארה"ב סיוע מול בית הדין בהאג

תובעת בית הדין, פאטו בנסודה, הודיעה היום (ד') שתפתח בחקירה על פשעי מלחמה בשטחי הגדה המערבית | נתניהו: ״ההחלטה היא תמצית האנטישמיות והצביעות״, ריבלין: ״שערורייה״

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילומים: (AP/Patrick Semansky, דוד כהן/פלאש90)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילומים: (AP/Patrick Semansky, דוד כהן/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ישראל פנתה לארצות הברית בתקווה שהממשל החדש יסייע מול בית הדין באג. הפנייה הגיעה לאחר שתובעת בית הדין הבינלאומי, פאטו בנסודה, הודיעה היום (רביעי) שתפתח בחקירת פשעי מלחמה של ישראל בשטחי הגדה המערבית. ההחלטה מגיעה אחרי שבית הדין פסק לפני כחודש שניתן לחקור פשעים באזור זה.

הנושא עלה גם בשיחה בין נתניהו וביידן שהתקיימה לפני חודש, ונידון גם במגעים בין שר החוץ, גבי אשכנזי, למזכיר המדינה בלינקן ובין הפקידים המדיניים.

בהודעה שהתפרסמה באתר בית הדין, ציינה בנסודה שהחקירה תעסוק בפשעים שהתבצעו לכאורה בגדה המערבית, ברצועת עזה ובמזרח ירושלים מאז ה-13 ביוני 2014. "להחלטה לפתוח בחקירה קדמה עבודת הכנה מדוקדקת שנמשכה קרוב ל-5 שנים", כתבה תובעת בית הדין.

"אני זוכרת את הטענות שהועלו על התנהלות צבא ההגנה לישראל בפרשת המרמרה", המשיכה בנסודה. "באותה פרשה סירבתי, כתובעת, לפתוח בחקירה ללא בסיס סביר. במצב הנוכחי, לעומת זאת, יש בסיס סביר לחקירה. בסופו של דבר, הדאגה המרכזית שלנו חייבת להיות לקורבנות הפשעים, הפלסטינים והישראלים, הנובעים ממעגל האלימות וחוסר הביטחון הארוך שגרם סבל וייאוש עמוק מכל הצדדים".

התובעת פאטו בנסודה בבית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: AP Photo/Peter Dejong, Pool).
התובעת פאטו בנסודה בבית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: AP Photo/Peter Dejong, Pool).

בנסודה הוסיפה: "אנחנו מקבלים בברכה את האפשרות לעבוד עם ממשלת ישראל ועם הרשות הפלסטינית. אנו מקווים להשיג מידה מסוימת של אחריות וצדק לטובת קורבנות הפשעים המעוגנים באמנת רומא".

הנשיא ראובן ריבלין כתב בטוויטר: "החלטת בית הדין בהאג לפתוח בחקירה נגד מדינת ישראל, שערורייתית. לא נקבל את הטענות נגד מימוש זכותנו וחובתנו, להגן על אזרחינו. מדינת ישראל היא מדינה חזקה, יהודית ודמוקרטית, שיודעת להגן על עצמה וגם לחקור את עצמה במקרה הצורך. אנו גאים בחיילנו, בנינו ובנותינו, בשר מבשרה של המדינה שלנו, העומדים על משמר ארצם דור אחרי דור כחומה בצורה נגד מבקשי רעתנו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי החלטתה של בנסודה היא התקפה על מדינת ישראל. "בית הדין המוטה בהאג קיבל החלטה שהיא תמצית האנטישמיות והצביעות. הוא קבע שחיילינו הגיבורים והמוסרים שנלחמים נגד הטרוריסטים האכזריים ביותר עלי אדמות דווקא הם פושעי מלחמה", אמר. "הוא קבע שכשאנחנו בונים בית בבירתנו ירושלים זה פשע מלחמה. בית הדין שהוקם כדי למנוע הישנות של הזוועות שהנאצים חוללו נגד העם היהודי פונה עכשיו נגד מדינתו של העם היהודי".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה, בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נתניהו הוסיף: "בית הדין כמובן לא אומר מילה נגד אירן, סוריה ומשטרי רודנות אחרים שמחוללים פשעי מלחמה אמיתיים. במשך שנים פעלנו רבות מול מנהיגים וממשלות נגד הכוונה הזאת. אבל שבית הדין מוטה מראש נגד מדינת ישראל יש רק דבר אחד שניתן לעשות: להילחם על האמת בכל המדינות, בכל הבמות ובכל הפורומים. להגן על כל חייל וחייל, כל מפקד ואזרח. אני מבטיח שאנחנו נילחם על האמת עד שנבטל את ההחלטה השערורייתית הזאת".

שר החוץ, גבי אשכנזי: "החלטת התובעת לפתוח בחקירה היא מעשה של פשיטת רגל מוסרית ומשפטית. מדובר בהחלטה פוליטית של תובעת בשלהי כהונתה, וניסיון לקבוע סדרי עדיפויות למחליף שלה, שהופכים את בית הדין לכלי שרת בידי גורמים קיצונים ונותנים רוח גבית לארגוני טרור ולגופים אנטישמיים.

"מדינת ישראל תנקוט בכל צעד הנדרש להגנה על אזרחיה וחייליה מפני רדיפה משפטית", הוסיף אשכנזי. "אנחנו קוראים למדינות הרואות חשיבות בשמירה על מערכת המשפט הבינ"ל מפני פוליטיזציה לדחות את החלטת התובעת ולא לשתף איתה פעולה".

ברשות הפלסטינית בירכו על ההחלטה: "צעד מיוחל שמשרת את החתירה הבלתי נלאית של פלסטין לצדק ואחריות, שהם עמודי התווך החיוניים של השלום שהעם הפלסטיני מבקש ושמגיע לו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!