דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה

פרסום ראשון: אלו בדיקות הקורונה המהירות שייכנסו לשימוש במקומות בהם חל התו הירוק

משרד הבריאות יאפשר שימוש ב-4 בדיקות מטוש-אף ובדיקת רוק, שמציגות תוצאה בתוך 15 דקות, בנוסף למכשיר הסופיה | הבדיקות נועדו לאפשר כניסה לאירועים ולאולמות תרבות של ילדים ונוער, ושל מבוגרים שלא התחסנו

ערכת בדיקת קורונה מהירה (צילום: shutterstock)
ערכת בדיקת קורונה מהירה (צילום: shutterstock)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

משרד הבריאות אישר עד כה שש בדיקות קורונה מהירות לשימוש בכניסה למקומות בהם פועל התו הירוק, עבור אנשים שלא קיבלו חיסון לקורונה. הבדיקות שאושרו לשימוש כוללות חמש בדיקות מטוש-אף, שתיים מהן דורשות עיבוד במכשיר ולצורך קבלת תוצאה שלוש מהן ללא עיבוד במכשיר, וכן ערכת דגימת רוק ללא מכשיר עיבוד.

במכשירים יוכלו להשתמש בעלי גני אירועים, אולמות תרבות, מסעדות בריכות שחייה וכל מקום שמתאפשרת אליו כניסה בתו ירוק. בכך תתאפשר הכניסה לילדים ובני נוער שאינם יכולים להתחסן, ולאנשים שלא התחסנו מסיבות שונות להיכנס לאחר שעברו בדיקה. נציגי משרד הבריאות הודיעו בוועדת החוקה בשבוע שעבר כי השימוש במכשירים יחל בעוד כשבועיים.

לפי המתווה המתגבש, מארגן האירוע יהיה צריך להזמין אנשי צוות בעלי הסמכה רפואית שיפעילו את הבדיקות במתחם, והוא יישא בעלות הבדיקות ובהעסקת אנשי הצוות.

המשרד אישר לשימוש במקומות הפועלים בתו הירוק חמש בדיקות, שמצטרפות לבדיקות סופיה, שאושרו באוקטובר האחרון ונכנסו לשימוש בבתי אבות, וכן בכניסת תושבים ועובדים ל'איי התיירות הירוקים' שפעלו באילת ובים המלח.

בדיקות מטוש-אף, ללא מכשיר עיבוד:

  • NowCheck של היצרן הקוריאני Bionote .מחזיר תשובה תוך 15-30 דקות. לפי ועדת הבריאות של האיחוד האירופי, הבדיקה מאתרת 89.2% ממקרים החיוביים. בבדיקות אלו נערך שימוש בפיילוט לשגרת בדיקות מהירות בבתי ספר שהוביל המרכז הרפואי שיבא.
  • Panbio של היצרן האמריקאי Abbott. מחזיר תוצאה תוך 15 דקות. הבדיקה מאתרת 91.4% מהמקרים החיוביים.
  • Standard Q של היצרן הקוריאני SD Biosensors. מחזיר תוצאה תוך 15 דקות. הבדיקה מאתרת 96.52 מהמקרים החיוביים.
בדיקות בדוכן בתיכון גימנסיה הרצליה בת"א. (צילום: דוד טברסקי)
בדיקות בדוכן בתיכון גימנסיה הרצליה בת"א. (צילום: דוד טברסקי)

בדיקות מטוש-אף שמפוענחות באמצעות מכשיר עיבוד:

  • Sofia של חברת Quidel – הבדיקה אושרה ונרכשה על ידי משרד הבריאות כבר באוקטובר, וכאמור משמש בתי אבות, את הכניסה לאיים הירוקים באילת וכן את שירותי בריאות כללית. המכשיר זכה לביקורת עקב מספר מקרים של False Positive, כלומר תוצאה חיובית שהתבררה כמוטעית. עם זאת, לפי נתוני האיחוד האירופי, הבדיקה מאתרת 96.7% מהמקרים חיוביים.
  • Veritor של החברה האמריקאית BD – הבדיקה מאתרת מקרים חיוביים ב93.5% מהמקרים.
מכשיר סופיה לבדיקות קורונה מהירות(צילום: דוברות קופת חולים כללית)
מכשיר סופיה לבדיקות קורונה מהירות(צילום: דוברות קופת חולים כללית)

ערכה לדיגום רוק ללא מכשיר:

  • בדיקת Salicov של חברת סליגנוסטיקס הישראלית, שעובדת דרך הכנסת מקל דיגום לפה. הבדיקה מתבצעת על ידי דוגם מיומן, והתוצאה מתקבלת תוך 15 דקות. הבדיקה עדיין לא קיבלה אישור באיחוד האירופי ובארצות הברית.

    למרות התכניות, התו הירוק החל כמעט ללא אפשרות של בדיקותעד לתחילת השימוש בבדיקות, מאפשרות התקנות כניסה לאירועים בגני אירועים באמצעות הצגת תוצאה שלילית של בדיקת מעבדה שנערכה מראש ל-5% מהמוזמנים. ההגבלה הוטלה במטרה שלא להגדיל את העומס על מעבדות בדיקות הקורונה. הבדיקות המהירות אמורות לתת מענה רחב יותר, גם למקומות נוספים כמו מסעדות, שלא יעמיס על המעבדות.

    כשמשרד הבריאות הציג לראשונה את מתווה התו הירוק, הוא כלל כניסה למקומות ציבוריים למתחסנים, מחלימים ואנשים שהציגו בדיקה. בסופו של דבר, התו הירוק יצא לפועל ללא האפשרות לבדיקה, כדי לא להעמיס על המעבדות. המקומות היחידים בהם מתקיים תו ירוק המאפשרים כניסה באמצעות בדיקה הם מלונות, וגם בהם, רק לילדים מתחת לגיל 16, ולכך הצטרפה האפשרות ל-5% מהמשתתפים באירועים. עם זאת, במשרד אמרו עם כניסת התו הירוק לתוקף כי הכוונה היא להוסיף את הבדיקות המהירות כחלופה למי שלא התחסן.

מהיר יותר, מדויק פחות

הבדיקות המהירות שונות מבדיקות המעבדה בהן נעשה שימוש מראשית המגפה. בבדיקות המעבדה משתמשים בטכניקה המכונה PCR, קיצור של Polynuclease  Chain Reaction. בטכניקה הזאת, עובדת המעבדה מוסיפה לדגימה חומרים שמכפילים את שברי ה-RNA הייחודים של נגיף הקורונה ב'סבבים', ומוסיפה עליהם סימן שניתן לזהותו. מכיוון שבכל סבב כזה כמות ה-RNA של הנגיף מוכפלת, אפשר לזהות בעזרת מספיק סבבים גם כמות קטנה מאוד של הנגיף בדם.

מצד אחד, הרגישות הגדולה הזו מאפשרת לבדיקות PCR לאתר נדבקים עוד לפני שהנגיף נפוץ מספיק בגוף כדי להדביק אחרים, כך שאם התוצאות חוזרות בזמן והאדם המאומת נכנס לבידוד לפני השלב המדבק, ניתן לקטוע את שרשרת ההדבקה. מצד שני, פענוח הבדיקה אורך מספר שעות, והלוגיסטיקה של הבאת הדגימה למעבדה ורישום התוצאות לוקחת גם היא זמן יקר.

בעיה נוספת בבדיקות המעבדה היא ששברי ה-RNA יכולים להישאר בגוף גם אחרי שהנגיף כבר לא פעיל, כמו זבל שהנגיף השאיר מאחוריו. בעקבות זאת, הרגישות הגבוהה של בדיקת ה-PCR גורמת לתוצאות חיוביות של אנשים שכבר אינם מדביקים אחרים. משום שהשלב הזה ארוך יותר מהשלב המדביק שלפני שהנגיף מתפשט בגוף, רגישות בדיקות ה-PCR יכול להוות יותר מטרד מאשר תועלת.

הבדיקות המהירות פועלות בטכניקה שונה. במקום לחפש שברי RNA, הן מחפשות חלבונים של גוף הנגיף, חלקיק גדול בהרבה. הן לא מכפילות אותו, אלא מזהות אותו בלבד. לכן בדיקה מהירה היא רגישה פחות, ונוטה לתת תשובות שליליות עבור נבדקים שבדיקת PCR הייתה מאתרת כחיובית. עם זאת, העלות הנמוכה יותר (עשרות שקלים עבור כל בדיקה, לעומת כמה מאות עבור בדיקת PCR) וכמובן הזמן המקוצר עד לקבלת התוצאה הם יתרונות משמעותיים לבדיקה המהירה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!