דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה

פלסטיני מהשומרון שהתחסן באזור התעשייה ברקן: "מבקש שגם למשפחות שלנו יהיה חיסון"

מאות פלסטינים התחסנו הבוקר (ג') במבצע חיסונים של המנהל האזרחי ומגן דוד אדום, שנערך בשיתוף ההסתדרות | מיכל רובין, סגנית קמ"ט תעסוקה במנהל האזרחי: "בזכות מאמץ ההסברה מול המעסיקים יש היענות"

שר הבריאות יולי אדלשטיין ורשיד מראר שמתחסן במצע החיסונים לעובדים פלסטינים באזור התעשייה ברקן (צילום: יהל פרג')
שר הבריאות יולי אדלשטיין ורשיד מראר שמתחסן במצע החיסונים לעובדים פלסטינים באזור התעשייה ברקן (צילום: יהל פרג')
יהל פרג'

מאות פועלים פלסטינים העובדים באזור התעשייה ברקן ובמקומות אחרים ביהודה ושומרון, התחסנו הבוקר (שלישי) במבצע חיסונים של המנהל האזרחי. "ישנם 120 אלף פלסטינים עם רישיונות עבודה בישראל – 85 אלף יתחסנו במעברים, ו-35 בהתישבויות", אומרת ל'דבר' סגנית קמ"ט תעסוקה במנהל האזרחי, מיכל רובין. "אתמול התחסנו כבר 7,600 עובדים במעברים, ובכל ארבע נקודות החיסון היום התחסנו כבר כ-500". מבצע החיסונים מלווה על ידי ההסתדרות, המאגדת את הפלסטינים המועסקים בישראל בענף הבניין.

סגנית קמ"ט תעסוקה במנהל האזרחי, מיכל רובין (צילום: יהל פרג')
סגנית קמ"ט תעסוקה במנהל האזרחי, מיכל רובין (צילום: יהל פרג')

לדברי רובין אין חובה על העובדים להתחסן, קבלת רישיון עבודה בישראל אינה מותנית בקבלת חיסון ואין סנקציות המופעלות כנגד המעסיקים בנוגע לחיסון, מעבר לתקנות התו הירוק. "בזכות מאמץ ההסברה מול המעסיקים יש היענות, רבה, יש תגובות מאוד חיוביות, ואפילו שאלות למה לא מחסנים סוחרים, אנשי עסקים ומשפחות".

שר הבריאות יולי אדלשטיין ויו"ר המועצה האזורית שומרון יוסי דגן ביקרו במתחם, שיבחו את שיתוף הפעולה עם צה"ל ומד"א ומתחו ביקורת על הרשות הפלסטינית, שלא החלה עדיין במבצע חיסונים משלה.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, הנחה בשבוע שעבר להגביר בקרב העובדים את מאמצי ההסברה לעידוד ההתחסנות. יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתשתיות, יצחק מויאל, ביקר אתמול במתחם החיסונים במעבר רחל המוביל לירושלים, ואמר: "זהו רגע מכונן, כדי שכל העולם יראה ויבין שאנו מטפלים בעובדים ללא הבדל של גזע, מין, דת ולאום. כולם שווים אצלנו".

"מיליונים עשו את החיסון, אז אני איתם"

רשיד מראר מסלפית הוא אבא ל-5 ועובד 23 שנים במפעל 'ליפסקי' בברקן, וכיום הוא מנהל מחלקת הרכבה וקבלת סחורה במפעל. מראר זכה להתחסן כששר הבריאות לידו, והוא נראה נרגש. "רציתי להתחסן", הוא מספר ל'דבר'. "אצלנו עדיין אין חיסונים, אמורים להגיע באמצע החודש הזה. המשפחה שלי עוד לא התחסנה, ואני מבקש שגם המשפחות של העובדים בישראל יהיה להם חיסון, לא רק לעובד".

חיסוני עובדים פלסטינים באזור התעשייה ברקן (צילום: יהל פרג')
חיסוני עובדים פלסטינים באזור התעשייה ברקן (צילום: יהל פרג')

מראר העומד כל יום במחסום בדרך לעבודה מספר שהעובדה הזו לא מפריעה לו, "אני 23 שנים באותו מקום, נעים לי". לגבי הפייק ניוז בנוגע לחיסון אומר מראר, "חלק מפחדים, אבל אני לא חכם גדול, אבל מיליונים עשו את החיסון, אז אני איתם ולא עם המאות שמפחדים".

"הלב שלי דופק, תסתכל"

בין החוששים נמצא אחמד מזייתא, העובד בצבע אצל קבלן, ועומד בתור הכניסה למתחם החיסונים, וכולו רועד. "הלב שלי דופק, זה בלאגן, תסתכל", הוא מצביע על החולצה שלו שעולה ויורדת במהירות. כשאני שואל אם חייבו אותו להתחסן, הוא אומר, "אני לא רוצה למות" וצוחק. "בזייתא אין חיסונים בכלל, ובגלל שאני עובד בצבע ונושם את החומרים, כל הגוף שלי מלמטה עד למעלה מלא בזה, החיסון יעשה בעיות". למרות החשש, הלחץ הקבוצתי עבד, ואחמד נכנס עם חבריו לעבודה לתור.

ענת גילגל, המפקחת רפואית של מד"א במרחב ירקון (צילום: יהל פרג')
ענת גילגל, המפקחת רפואית של מד"א במרחב ירקון (צילום: יהל פרג')

ענת גילגל, המפקחת רפואית של מד"א במרחב ירקון, מנסה להרגיע את המתחסנים בחיסון מודרנה, "זו אותה התנהלות, עם טיפה חידודים, אבל אותו אפקט ואותו רעיון. בפייזר אנחנו נדרשים למהול את התמיסה לפני החיסונים ופה לא. חיסוני מודרנה עמידים טיפה יותר בטמפרטורת החדר, אבל האפקט אותו דבר. זה פרויקט לאומי שאנחנו שמחים לקחת בו חלק".

ג'מאל איסמאיל מהכפר בידא, עובד במפעל פלקסו במתחם התעשייה ברקן, מספר שהתחואה ברשות במגמת עלייה, "עדיין לא התחסנו בבית, וזה נכון שמודרנה זה חיסון שעוד לא התחסנו בו, אבל הפחד הגדול הוא הקורונה".

ג'מאל איסמאל מהכפר בידא (צילום: יהל פרג')
ג'מאל איסמאל מהכפר בידא (צילום: יהל פרג')

איסמאיל העדיף להתחסן כמה שיותר מוקדם, מה שהתאפשר בזכות מבצע החיסונים הזה, ולא לחכות לרשות, "לרשות אמור להגיע ספוטניק ועוד אחרים, הוא מספר. "בזמן הקורונה היה קשה מבחינת עבודה, בגלל הבידודים, זה פגע בעבודה ובעובדים".

"מפה מתחילים את השלום האמיתי"

אל אדלשטיין ודגן הצטרף איש העסקים והיזם הפלסטיני, חלדון אל חוסייני, המשתף פעולה עם דגן סביב נושא החיסונים, "אני מודה לשר הבריאות וליוסי דגן ולמנהל האזרחי, על המאמץ, אמר אל חוסייני. "אני מקווה שתהיה פה הצלחה, ושנצליח להשיג חיסון לכל העם הפלסטיני, כי קורונה לא מפרידה בין יהודי וערבי. מפה מתחילים את השלום האמיתי, עליו מדברים המנהיגים".

השר יולי אדלשטיין: "במקום הקו הירוק אנחנו מביאים את התו הירוק. חיסון הפועלים הפלסטיניים חשוב מאוד לבריאותם ולבריאות כלל אזרחי ישראל. הצלחת מבצע החיסונים כאן היא הודות לשיתוף הפעולה עם ההנהגה המקומית שמבינה את חשיבות מבצע החיסונים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!