דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ראש עיריית נהריה לשעבר, ז'קי סבג, שנתבע על הלנת שכר, הגיע לראשונה לבית המשפט

סבג נתבע על ידי 71 נערות ונערים שלא קיבלו שכר בתמורה לעבודה שביצעו עבורו בבחירות לרשויות המקומיות ב-2018

פעילי  הסתדרות הנוער העובד והלומד מפגינים מול בית המשפט במהלך הדיון בעתירה נגד ג'קי סבג (צילום: יהל פרג')
פעילי הסתדרות הנוער העובד והלומד מפגינים מול בית המשפט במהלך הדיון בעתירה נגד ג'קי סבג (צילום: יהל פרג')
יהל פרג'

ראש עיריית נהריה לשעבר, ז'קי סבג, התייצב הבוקר (ראשון) לדיון בבית הדין האזורי לעבודה, בנוגע להלנת שכרם של 71 נערות ונערים שעבדו עבורו ב-2018 בבחירות לרשויות המקומיות. הדיון התקיים למרות היעדרותה של הנתבעת מרסל תורג'מן ובסיומו נקבע דיון נוסף לתאריך 22 במרץ. בית המשפט קבע שזה יהיה הדיון האחרון בתיק, טרום החלטה.

מחוץ לבית הדין הפגינו פעילים של הסתדרות הנוער העובד והלומד, בדרישה מסבג שיעשה את המעשה הבסיסי וישלם לנערות והנערים שעבדו עבורו. 111 נערות ונערים לא קיבלו את השכר עבור העבודה אצל סבג.

ז'קי סבג, ראש עיריית נהריה לשעבר, בהפסקה בדיון. (צילום: יהל פרג')
ז'קי סבג, ראש עיריית נהריה לשעבר, בהפסקה בדיון. (צילום: יהל פרג')

גובה הסכום, בלא תוספת פיצויים על הלנת שכר של שנה, מוערך על ידי הסתדרות הנוער העובד ב-170 אלף שקלים. לפי הצעת הפשרה של רשם בית הדין, יקבלו הנערות והנערים יחד, 60 אלף שקלים בלבד, ובתנאי שז'קי סבג עצמו ישלם את הסכום. שנתיים אחרי הבחירות, נותרו 71 נערות ונערים המצפים לתשלום.

"אף אחד לא אוהב להפסיד"

איציק פרץ, שעבד במטה הבחירות של סבג, העיד ראשון בדיון וטען שאת ההחלטות קיבל דני חמיאס, מי שהיה מנהל המטה. כשנשאל על ידי התביעה האם סבג הוא זה שהחליט או היה לו צד בקבלת ההחלטות בנוגע לניהול העובדים והתקציב בקמפיין, השיב פרץ: "לא, גיוס תקציבים זה מרסל ודני חמיאס".

סבג עלה להעיד ואמר שחשב שיש לו סיכוי לזכות בבחירות, ולא שיער שיפסיד, "אף אחד לא אוהב להפסיד", אמר. התביעה הציגה סקרים משני מקומונים שלפיהם היה ידוע שהוא עתיד להפסיד. נקודה זו מהותית לדיון, משום שאם סבג שלח את עשרות הנערים והנערות לעבוד עבורו במהלך קמפיין וביום הבחירות עצמו, למרות שידע שיפסיד ולא יזכה למימון מהמדינה, הרי שעשה זאת שלא בתום לב.

ז'קי סבג, ראש עיריית נהריה לשעבר לפני תחילת הדיון בבית המשפט. (צילום: יהל פרג')
ז'קי סבג, ראש עיריית נהריה לשעבר לפני תחילת הדיון בבית המשפט. (צילום: יהל פרג')

סבג ניסה לבדל עצמו מניהול המטה והקמפיין, וטען לאורך החקירה הנגדית שהוא עסק בניהול העיר והגיע למטה הבחירות רק בשעות הערב. לגבי השאלות הנוגעות לתקציבים, גיוס העובדים, תאריכים וחלוקת סמכויות, חזר סבג וטען שאינו זוכר.

"מצטער מאוד שהדברים קרו"

התביעה הציגה מסמך לפיו גם בבחירות 2013 סיעתו של סבג עיכבה את התשלום לעובדים למרות שהטענות לא הבשילו לכדי תביעה. סבג טען שבבחירות אלו שולמו כל המשכורות.

כנשאל סבג אם לקח סיכון מחושב ולמרות שלא היה בידו הכסף לשלם לעובדים העסיק אותם, אמר: "30 שנה ניהלתי את העיר ונהגתי ביושרה, אף אחד לא ייקח ממני את הדבר הזה, אני מצטער מאוד שהדברים קרו".

ביחס לשאלה: האם חמיאס שניהל את מטה הבחירות, היה יכול לשפוך אור על התנהלות הסיעה כלפי העובדים? השיב סבג: "עצם זה שדני חמיאס עבר לצד השני לאחר שבוע, כל מה שנאמר מפיו לא נכון וזה שקר. בן אדם שבוגד זה לא חשוב מה יגיד אחר כך".

בדיון הקודם העיד חמיאס:  "במשך 12 שנה כשהייתי מנכ"ל העירייה, ז'קי סבג מעולם לא נתן לי לעסוק בכספים ובכוח אדם. מעולם לא ידעתי מה הוא משלם, כמה כסף הוא קיבל, כמה תרומות, איך הוא חילק את הכסף, כלום".

"עברו שנתיים ועדיין אין ודאות לגבי השכר"

בתום הדיון זעמו נציגי הסתדרות הנוער העובד והלומד על כך שנקבע מועד דיונים נוסף, בשל היעדרותה של הנתבעת תורג'מן. "אנחנו לא רואים סיבה להמשיך ולגרור את התיק הזה. את זמנו היקר של בית הדין, את זמננו ובעיקר את זמנם של התובעים. עברו שנתיים מהבחירות ועדיין לא קיבלו ודאות לגבי שכרם".

תגובת הסתדרות 'הנוער העובד והלומד' המייצגת את הנערים העובדים: "הבחירות לעיריית נהריה התקיימו לפני שנתיים וחצי. התובעים, שחלקם הגדול היו בני נוער בזמן הזה, עבדו מתוך ציפייה שמי שהובילו את העירייה קרוב ל-30 שנה, ייקחו אחראיות על ההחלטות שהם קיבלו בזמן הקמפיין וישלמו להם את השכר שבשבילו הם עבדו".

"אותם עובדים ועובדות מאז הספיקו להתגייס, וללמוד באקדמיה. לצערנו, כמו בכל דיון ממשיכים הנתבעים לנסות 'למרוח', להאריך ולעקר את ההליך המשפטי, ובזאת לעכב את עשיית הצדק תוך התייחסות אל בית הדין כאל קרקס. שמחנו לפגוש סוף סוף לאחר שישה דיונים שנמשכו על פני שנתיים, את הנתבע מר ז'קי סבג. לדעתנו אם יש אמת בהבעת צערו של מר סבג, עליו לקחת אחראיות אישית ולשלם לעובדים ולעובדות את שכרם. שמחנו לשמוע היום את עמדתו הברורה של בית הדין שלמרות הניסיון למרוח את ההליך המשפטי, בשבוע הבא יתקיים הדיון האחרון ופסק הדין יינתן במהרה".

סבג עצמו סירב לענות לשאלותינו בדבר תשלום השכר המגיע בחוק לעשרות בני הנוער.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!