הצרכנים הישראלים תופסים את עצמם כנבונים, ומחצית מהם מעידים שיש להם מודעות סביבתית, כך עולה מסקר צרכנים אינטרנטי שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות לרגל יום הצרכן הבינלאומי שחל היום (שני).
לפי הסקר המקוון, שכלל 507 משיבים, 63.7% מהצרכנים תופסים את עצמם כצרכנים נבונים, ורובם עוברים על פירוט החשבונות החודשיים, אבל רק 48% השיבו שהם מודעים לזכויותיהם כצרכנים.
המודעות לאיכות הסביבה עלתה בשנים האחרונות, ואת הביטוי לכך ניתן לראות גם בצד הצרכני, אף שניכר שהדרך לפעילות צרכנית מיטיבה עוד ארוכה. 47.7% מהצרכנים השיבו שזיהום הסביבה מעסיק אותם, 23.7% סיגלו לעצמם צריכה מודעת סביבתית, 44% שינו במעט את הרגלי הצריכה שלהם, ו-32.3% לא שינו כלל.
30% מהצרכנים משתמשים בסלים רב-פעמיים, 38.2% מפרידים את האשפה הביתית לפחי המחזור השונים, ו-20.7% ממחזרים בקבוקי פלסטיק. 40% השיבו שהשתמשו בפחות כלים חד-פעמיים. 58.6% לא קונים כלל מוצרי יד שנייה לבית, ו-41% מוסרים הרבה מפרטי הלבוש שלהם.
"נושא איכות הסביבה משפיע על חיי כולנו, כשרק לאחרונה ראינו את הפגיעה הקשה בחופי ישראל שזוהמו בזפת", אמר מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון. "ממצאי הסקר מעלים כי אף שהנושא תופס יותר מקום בסדר היום שלנו והצרכנים בישראל מתחילים להתחשב בו גם בקניותיהם, עדיין יש מקום רב לשיפור המודעות והאכפתיות לנושא, ובמיוחד בקרב הדור הצעיר.
"הצעירים בעולם מובילים את נושא שמירת הסביבה למען הדורות הבאים, והגיע הזמן שגם אצלנו הם ייקחו על עצמם תפקיד משמעותי".