דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

"אנשים חושבים שיש תחרות, אבל שלושה בנקים מחזיקים 75% משוק המשכנתאות"

מיכל הלפרין, הממונה על התחרות, מתחה ביקורת על החסמים שניצבים בפני זוגות צעירים שמתעניינים במשכנתא: "היכולת להשוות בין הצעות היא קשה, מכבידה ולא ריאלית"

הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין. (צילום: דוברות הכנסת יצחק הררי)
הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין. (צילום: דוברות הכנסת יצחק הררי)
יונתן קירשנבאום

הבנקים צריכים לגבש כלים להנגשה והקלה על קבלת הצעות מחיר, כדי להגביר את התחרות על המשכנתאות, כך אמרה היום (שני) הממונה על התחרות, מיכל הלפרין, בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא הסרת מגבלת הפריים על משכנתאות. הלפרין אמרה שברשות התחרות בוחנים הצעה שתביא ליישום מערכות מידע מונגשות, שיאפשרו השוואה קלה יותר של הצעות מחיר.

"עסקת משכנתא היא ההלוואה הגדולה ביותר שרוב משקי הבית לוקחים", אמרה הלפרין בדיון. "זאת עסקה דרמטית, והנושא הזה חשוב בעינינו. לעולם המשכנתאות יש תדמית כאילו שם יש תחרות בין הבנקים. בפועל התמונה מורכבת. שלושה בנקים מחזיקים 75% מהשוק. נכון שלקוחות לפעמים מוכנים לא לקחת משכנתא מבנק הבית שלהם, אבל עדיין 75% מהשוק נמצא אצל שלושה בנקים בלבד".

הלפרין התייחסה לפרסום הדו"ח של רשות התחרות בנושא שוק המשכנתאות בסוף חודש ינואר, שממנו עלו בעיות בהשוואות המחירים בשוק המשכנתאות, שבולמות את התחרות בין הבנקים. "גילינו שהיכולת של לקוחות להשוות בין הצעות של בנקים היא קשה, מכבידה ולא ריאלית", אמרה. "כשזוג צעיר צריך לסגור הצעה, צריך שיהיה לו מנגנון קל להשוואה, אחרת לא נשיג שום תחרות ביניהם".

הלפרין הוסיפה שהבנקים מקשים על הלקוחות לקבל הצעות מתחרות. "בחלקם צריך להיפגש עם הפקיד, ובחלקם לוקח כמה ימים לקבל הצעה באינטרנט. חוץ מזה, כל בנק מציע משהו אחר. הצרכן מוצא את עמו משווה תפוזים ותפוחים. היכולת להשוות בין ההצעות יכולה לחסוך עשרות אלפי שקלים, אבל 55% מהלקוחות מסתפקים בהצעה אחת בלבד".

לכן, הציעה הלפרין לייצר מערכת שמנגישה את הבנקים להצעות אחרות. "צריך לדרוש מהבנקים לפתוח אתרי אינטרנט שבו הצרכן יוכל להקליד את הנתונים שלו, ולקבל הצעה במסלול שהוא מעוניין בו. הבנק יציע הצעת מחיר לפי דרישות הצרכן. זה הכרחי".

מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון, אמר בדיון שהבנקים מתמחרים בין היתר סיכון שנובע מהאפשרות של עליית ריבית בעתיד הקרוב. "אי אפשר להשוות את המצב לסביבת ריבית של 4%. היום, הבנקים צריכים להביא בחשבון את האפשרות של עליית ריביות, מה שיכול להשפיע על יכולת ההחזר של הלקוח".

ברוך פיירשטיין, חבר בהנהלת התאחדות יועצי המשכנתאות, הביע התנגדות לטיוטה להחלטה של בנק ישראל, שתהפוך לדבריו את לשכות האשראי לגופים שמפנים לקוחות משכנתאות לבנקים.

לטענת התאחדות יועצי המשכנתאות, טיוטת ההוראה שפירסם בנק ישראל לפני שבועיים תיתן ללשכות האשראי כוח בלתי סביר בהפניית לקוחות משכנתא לבנקים, ותתרום לחוסר התחרות בשוק המשכנתאות. על פי הטיוטה, לשכות האשראי יפנו לקוחות לבנקים בהתאם לנתונים, ויקבלו תשלום מהבנקים על כל הפניה.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!