דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ספרד תקצה 50 מיליון אירו לעידוד מעבר לשבוע עבודה של 4 ימים

במסגרת התכנית שאישרה הממשלה, חברות יזכו לסבסוד מהמדינה עבור הוצאות שייגרמו להן בשל קיצור שבוע העבודה, בתנאי שלא יפגעו בשכר העובדים

אנשים מבלים בבר בספרד (צילום: AP Photo/Emilio Morenatti)
אנשים מבלים בבר בספרד (צילום: AP Photo/Emilio Morenatti)
יונתן קירשנבאום

ספרד עשויה להפוך בקרוב לאחת המדינות הראשונות בעולם בהן מונהג שבוע עבודה בן ארבעה ימים, בעקבות החלטת הממשלה לתמוך בעסקים שירצו לבצע פיילוט של המהלך. על פי החלטת הממשלה, יוזמת מפלגת 'מאס פאיס' השותפה בקואליציית השמאל במדינה, תינתן תמיכה בעלות כוללת של 50 מיליון אירו לחברות שינסו מעבר למודל של 32 שעות עבודה שבועיות.

התכנית הזו היא התחלתו של הדיון המשמעותי של זמננו", כתב איניגו ארחון, מנהיג 'מאס פאיס' בציוץ בטוויטר, "הגיע הזמן לדון ברעיון הזה". על פי ארחון, "ספרד היא אחת המדינות בהן עובדים עובדים יותר מהממוצע באירופה, ועדיין אנחנו לא אחת המדינות הפרודוקטיביות ביותר. אני חושב שיותר עבודה לא שווה בהכרח עבודה טובה יותר".

ספרד היא חלוצה בשיח המתפתח בעולם על קיצור שבוע העבודה, שעלה מחדש סביב משבר הקורונה. בישראל מקדם את הנושא יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, שפתח בדיונים מול משרד האוצר והמעסיקים לגבי הארכת סופי השבוע.

פרטי ההחלטה עוד לא פורסמו במלואם, אבל על פי ההצעה של המפלגה הקטנה, הממשלה תסבסד את עלות המעבר לשבוע עבודה קצר יותר לאורך שלוש שנים, בתנאי שזו לא תלווה בפגיעה בשכר העובדים. בשנה הראשונה, חברה שתרצה לנסות את הפיילוט תקבל סבסוד של 100% מההוצאות הנוספות, בשנה השנייה 50%, ובשנה השלישית 33%. כך, מקווים בספרד, יוכלו חברות לשנות את מודל שבוע העבודה בלי להסתכן בהוצאות נוספות ופגיעה ברווחיות.

'מאס פאיס' הסתמכה בגיבוש ההצעה על ניסוי שביצעה בשנה שעברה חברת ההייטק הספרדית 'דלסול'. המעבר לשבוע עבודה בן ארבעה ימים בחברה הוביל לירידה בהיעדרות מהעבודה ולעלייה בפריון וברווחה הנפשית של העובדים.

במפלגה צופים כי כ-200 חברות יבקשו להשתתף בפיילוט, והוא יקיף 6,000-3,000 עובדים. על פי ההצעה, הפיילוט יוכל להתחיל כבר בסתיו הקרוב, וינוהל על ידי נציגים מהממשלה, האקדמיה, ארגוני העובדים וארגוני מעסיקים במדינה.

לא מדובר ברעיון חדש לחלוטין בקרב מדינות ה-OECD. ג'סינדה ארדרן, ראש ממשלת ניו זילנד, הציעה את הרעיון בתחילת משבר הקורונה. בגרמניה הרעיון צובר תאוצה בקרב פוליטיקאים מימין ומשמאל שדרך להתמודד עם קשת רחבה של בעיות חברתיות וכלכליות, ממצוקה נפשית בקרב עובדים ועד לשינוי אקלים. עם זאת, יישום התכנית יהפוך את ספרד למדינה הראשונה שמעודדת באופן אקטיבי מעבר לשבוע עבודה מקוצר.

לספרד יש מסורת ארוכת שנים של מאבקים למען קיצור שבוע העבודה. ב-1919, שביתה של 44 ימים בקטלוניה הובילה לכך שספרד הייתה המדינה הראשונה במערב אירופה שאימצה הגבלות על שבוע העבודה, באמצעות חוק יום העבודה בן שמונה השעות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!