דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

טורבינות הרוח פוגעות במאות ציפורים בשנה

דו"ח של רשות הטבע והגנים מעריך את היקף הפגיעה העצום של טורבינות רוח לייצור חשמל. במהלך חצי שנה, 10 טורבינות פגעו בכ-881 בעלי כנף

ציפור שנפגעה מהטורבינה ברמת סירין (צילום: מאבק 2020)
ציפור שנפגעה מהטורבינה ברמת סירין (צילום: מאבק 2020)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מימדי הפגיעה של טורבינות הרוח בציפורים ועטלפים נחשפים. במהלך חצי שנה קטלו 10 טורבינות שנדגמו, 881 עופות ועטלפים. הדו"ח שהוכן על ידי רשות הטבע והגנים הוגש לבית המשפט במסגרת דיון שהתקיים אתמול (ה') בעתירה מנהלית נגד הקמת טורבינות חדשות בעמק חרוד.

התוכנית בעמק חרוד כוללת 16 טורבינות בשלושה מתחמים. לעומת הטורבינות ברמת סירין, הסמוכה ליבניאל, שנסקרו בדו"ח, הטורבינות בעמק חרוד מתוכננות להיות גדולות הרבה יותר ולהגיע לגובה של כ 200 מטרים.

88 בעלי כנף הרוגים לכל טורבינה

כחלק מהעתירה נגד הקמת הטורבינות בעמק חרוד, הגיש קבוצת "מאבק 2020 – יחד שומרים על הבית" דו"ח הערכה של רשות הטבע והגנים שבו אמדן לפגיעת הטורבינות הקיימות באזור רמת סירין בציפורים ובעטלפים. על פי הדו"ח הפגיעות בחלק מסוגי הציפורים חורגות באלפי אחוזים מהשיעור שנקבע כתקני בעבור חוות הרוח הזו.

הדו"ח מבוסס על סקר שביצעו שלושה חוקרים של רשות הטבע והגנים במשך שישה וחצי חודשים בשנת 2019. במסגרת הסקר תיעדו החוקרים ציפורים שנפגעו בשטח ויצרו אומדן לפיו בשטחן של 10 טורבינות נקטלו 609 עופות ו272 עטלפים, או כ88 בעלי כנף בממוצע לטורבינה.

לפי אורי השילוני ממושב מולדת, מייסד "מאבק 2020", טענו נציגי היזמים בדיון שהתקיים בבית המשפט המחוזי בנצרת, עורכי הדין שירה המבורגר רם מוסרי, כי הפגיעה בנוף כתוצאה מהקמת הטורבינות תהיה מינימלית וכי כל טורבינה לא אמורה לא לפגוע ביותר מהתקן העומד על 14 ציפורים בשנה. על בסיס הערכה זו של פגיעה מינימאלית בבעלי כנף, אישרו מוסדות התכנון את הקמת 16 הטורבינות. 

בז שנפגע מהטורבינה ברמת סירין (צילום: רשות שמורות הטבע)
בז שנפגע מהטורבינה ברמת סירין (צילום: רשות שמורות הטבע)

העותרים, קבוצה של תושבי האזור, טענו באמצעות עורכי הדין חגי קלעי וחיה ארז כי  הערכת הנזק הצפוי שהציגו היזמים, נמוכה, ולא ייתכן שטורבינות רוח גדולות בהרבה יוכלו לעמוד בסטנדרט פגיעה נמוך בהרבה מהטורבינות שנסקרו ברמות סירין.

באופן עקרוני, בתי המשפט ממעטים להתערב בהחלטות של מוסדות התכנון, אלא אם נפלו בהן פגמים מנהליים. מסיבה זו יש ספק האם הערכה שגויה לגבי מספר הציפורים שיפגעו תהווה עילה מספיקה לבית הדין להתערב באישורים התכנוניים שניתנו.

בתום הדיון בעתירה אמר אורי השילוני ל"דבר" ש"כולי תקווה שייעשה צדק בנופי הגליל על מנת לשמור על הנוף של הגליל, על התושבים וכמובן על עשרות אלפי בעלי כנף בשנה שצפויים להיקטל. הציבור יילחם על הבית ולא ירפה עד שיבוטל הפרויקט".

הפגנות התושבים נגד התוכנית נמשכות

מול עין חרוד איחוד מתקיימות הפגנות שבועיות של עשרות מתושבי האזור, יהודים וערבים, בדרישה להפר את ההסכם עם יזמי הטורבינות, חברת בלוסקיי, שנמצאת בבעלות ענקית החשמל EDF מצרפת.

בעוד שהתוכניות להקמת טורבינות בכפר יחזקאל ובעין חרוד מתקדמות, התוכנית בשטחו של קיבוץ גבע נבלמו לבינתיים לאחר שתושבי גבע התנגדו לתכנית ברוב משמעותי בהצבעה באסיפת הקיבוץ. כעת הם מצויים בהליך גישור מול היזמים, לאחר שהיזמים איימו על הקיבוץ בתביעת ענק.

מחברת בלוסקי, יזמית הפרויקט בעמק חרוד לא התקבלה תגובה עד מועד פרסום הכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!