דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הזמן נגמר: הכנסת שנבחרה תצטרך להכריע על עתיד החל"ת ותכנית הסיוע

בסוף יוני יופסקו כל התשלומים ומאות אלפי עובדים, עצמאיים ובעלי עסקים יישארו ללא הכנסה | ימין על מלא, ממשלת שינוי או בחירות חמישיות, הכנסת הנבחרת תצטרך לתת תשובה | פרשנות

שלטי מפלגות בחצר של קלפי. (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
שלטי מפלגות בחצר של קלפי. (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

הקלפיות בבחירות לכנסת ה-24 עדיין נספרות ולא ברור האם תקום ממשלה, אבל בכל מקרה תצטרך הכנסת הקרובה להכריע על עתיד החל"ת והמענקים לעסקים, שתוקפם יפוג בסוף יוני, בעוד שלושה חודשים בלבד. היעדר הכרעה תסיים את תכניות הסיוע באופן מידי, ובחודש יולי מאות אלפי עובדים ועצמאיים יישארו ללא הכנסה. האם למרות הקרע הפוליטי יצליחו הצדדים להגיע להסכמה חדשה?

ממשלת המעבר עוברת שלב

עם דחיית חוק התקציב ופיזור הכנסת הפכה ממשלת החילופים לממשלת מעבר. ממשלת מעבר אינה מוגבלת בחוקים ברורים, אבל היא נתונה לביקורת שיפוטית גוברת, כפי שהשתקף במאבקים שניהל שר האוצר ישראל כ"ץ ביועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנוגע לתכנית המענקים.

הבחירות מסמנות ירידה נוספת במעמדה המשפטי והציבורי של ממשלת המעבר: הכנסת הנבחרת מעולם לא בחרה בה, והיא מתקיימת אך ורק מתוקף עקרון הרציפות, הקובע כי לא יהיה ואקום שלטוני. כל ההסכמים שחלו על הממשלה הקודמת, ממשלת החילופים הפריטטית, עדיין חלים עליה (כך לדוגמה אמור לכאורה להתמנות גנץ לראש הממשלה בנובמבר 2021 לפי הסכם הרוטציה).

שעון החול של החל"ת

סמכויות הממשלה אמנם מוגבלות, אבל שעון החול של החל"ת ומענקי הסיוע ממשיך לפעול. נכון לעכשיו אמורות שלושת תכניות הסיוע המרכזיות שמפעילה המדינה – תשלום דמי אבטלה ללא הגבלות לעובדים בחל"ת ומפוטרים, מענק סיוע סוציאלי לעצמאיים ולבעלי עסקים ומענק לעסק לפגיעה בהוצאות קבועות, להסתיים ב-31 ביוני 2021.

לפי החוק של תכנית הסיוע  שר האוצר להחליט בעצמו על הארכת המענקים לחודשים מרץ אפריל ומאי יוני, אבל כדי לשנות את המועד האחרון בסוף יוני, החלת ממשלה אינה מספיקה ונדרש שינוי החוק על ידי הכנסת.

חקיקה זו תהיה חייבת להתבצע בכל מקרה על ידי הכנסת הנוכחית, גם אם לא תקום ממשלה ויתקיימו בחירות חמישיות. גם אם תפוזר הכנסת ביום השבעתה, הכנסת הבאה שתבחר רק עוד בסוף יוני לכל המוקדם, לא תספיק לשנות את החוקים בזמן.

הסיוע עדיין נדרש

למרות פתיחת המשק והצלחת החיסונים, הסיוע הכלכלי לעסקים ועצמאיים עדיין נדרש, ובהיקפים גדולים.  נכון לסוף חודש פברואר, אחרי שחלק ניכר מהמשק נפתח, שיעור האבטלה הרחב בישראל עומד על 15.4% (כולל שוהים בחל"ת ועובדים שאינם מחפשים עבודה בגלל הקורונה), 639.9 אלף בני אדם. יש ענפים במשק כמו תיירות שלא יחזרו למצבם הרגיל גם אם יוסרו ההגבלות, ויש עובדים רבים שלא ימצאו את דרכם בחזרה לשוק העבודה. מספר המשרות הפנויות עדיין נמוך, ועל כל משרה פנויה יש כעשרה מובטלים.

נכון לעכשיו אין כל תכנית אפקטיבית לעידוד חזרה לעבודה, מלבד תכנית בהיקף מוגבל לעובדים שיחזרו לעבוד בשכר נמוך יותר, וגם היא מתקרבת לסיומה. גם את תחום ההכשרות המקצועיות לא הצליחה הממשלה האחרונה לחזק בצורה משמעותית.

רגע של חיוניות?

בימים הקרובים יתבהרו התוצאות, ואז אולי יהיה ברור לאן פנינו: הקמת ממשלה, בחירות חמישיות, או אולי סאגה ארוכה של ניסיון לבנות ממשלה, שיכולה להמשך גם שלושה חודשים. גם אם תוקם ממשלה בקרוב, הרוב הדחוק המסתמן ייתן בידי חברי הכנסת כוח רב.

כך או אחרת, הכנסת הזאת תצטרך לקבל החלטות הרות גורל.  סביר להניח שהיועמ"ש לא יערים קשיים על קידום צעדים שהכרחיותם לא מוטלת בספק, כמו החל"ת והמענקים לעסקים. רגע לפני הבחירות הדיון על המשך התכנית הכלכלית הפך לכלי בקמפיין, הן על ידי כ"ץ ונתניהו שהעדיפו תעמולה על הישגים, והן על ידי כחול לבן שנאבקו בצעדים גם כשהיו קריטיים.

כרגע אין אופוזיציה ואין קואליציה, אלא רק נבחרי ציבור שצריכים להרוויח את אמון העם, בתוך תקיעות פוליטית אינסופית, ומגיפה שעדיין מסכנת את המשק הישראלי ופוגעת במשפחות ובעסקים. חוסר היציבות הפוליטית יכול להיות גם הזדמנות למפלגות לגלות חיוניות, ולהגיע להסכמה רחבה על המשך התכנית הכלכלית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!