דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

יצרנית הכרטיסים הגרפיים AMD לא תגביל את כריית מטבעות הקריפטו באמצעות מוצריה

בשונה מהמתחרה NVIDIA, שמגבילה את תפוקת הכרטיסים מתוצרתה ל-50% לשם כריית מטבעות, AMD לא תטיל הגבלה דומה | אלה הסיבות למהלך של AMD

חוות מחשבים (צילום: AP Photo/Steve Helber)
חוות מחשבים (צילום: AP Photo/Steve Helber)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת AMD הודיעה שלא תמנע שימוש בכרטיסים הגרפיים מתוצרתה לשימוש בכריית מטבעות קריפטו, בשונה מ-NVIDIA שמגבילה ב-50% את תפוקת הכרטיס לכרייה.

הביקוש הגובר לכרטיסים גרפיים למטרות כריית מטבעות קריפטו מייקר את הכרטיסים לשימושים המקובלים של מחשוב גרפי ומשחקים.

ב-NVIDIA שינו את התוכנה החיונית לשימוש בכרטיס (דרייבר), וכשהיא מזהה דפוס פעילות של כריית מטבעות קריפטו, תפוקת הכרטיס מוגבלת ל-50%.

המהלך נועד להעניק לחברה שליטה טובה יותר בפילוח השוק שלה, שכן היא מייצרת כרטיסים שונים הייעודיים לכריית מטבעות (ללא חיבור למסך) במותג CMP, וכרטיסים גרפיים למשחקי מחשב ועבודות גרפיות במותג GEFORCE.

נגד החברה עומדת תביעה בגין הסתרת מידע חיוני מבעלי המניות, ו"הלבנה" של ביקוש לכרטיסי מסך למטרות כרייה, שהוצג כביקוש רגיל. הבעיה היא שהתנודתיות בערך מטבעות הקריפטו הופך את הביקוש לתנודתי גם הוא, ולכן לא מעיד על מגמה יציבה של עלייה ממושכת בביקוש למוצרי NVIDIA.

NVIDIA יכולה לעשות את מה ש-AMD לא

סיבה נוספת לצעד של NVIDIA היא העובדה שהדרייברים שלה לא מופצים בקוד פתוח, ולמשתמשים אין כמעט ברירה אלא להשתמש בהם כפי שהם. לעומתה, AMD מפיצה את קוד המקור של הדרייברים שלה, כך שגם אם תחולל שינוי מגביל, משתמשים בעלי ידע בתכנות יהיו מסוגלים לייצר לעצמם דרייברים חלופיים, שבהם אין הגבלה כזו.

הדבר אפשרי גם בכרטיסי NVIDIA, אבל שם מדובר בפרויקט תכנות קשה בהרבה, המחייב שימוש בטכניקות 'הנדסה לאחור', שמצריכות משאבים תכנות גבוהים בהרבה.

את'ר הוא המטבע השני בשווי השוק לאחר הביטקוין

את'ר הוא מטבע הקריפטו השני בשווי השוק שלו לאחר הביטקוין ושונה ממנו בכמה מובנים. האלגוריתם המתמטי שלו שונה, כך שביטקוין נכרה כיום בעיקר על ידי מכונות כרייה יעודיות, ואילו  את'ר נכרה לרוב בעזרת כרטיסי מסך רגילים.

התוכנה שלו שונה, כך שהיא בנויה לרשום גם חוזים חכמים ולא רק עסקאות קנייה ומכירה, מה שמאפשר, למשל, לרשום בו בעלות על יצירות נוספות כמו חתימות דיגיטליות של קבצים.

הבדל חשוב נוסף הוא השאיפה בקרב קהילת המשתמשים באת'ר להחליף את קוד התוכנה משיטת POW, שמאופיינת בצריכת אנרגיה עצומה שפוגעת בסביבה, לשיטת POS, שצריכת האנרגיה שלה נמוכה בהרבה.

מדד צריכת החשמל של רשת ביטקוין. אין שום בטוחה שהמעבר מ-POW הזללני ל-POS החסכוני יתרחש אי פעם (מקור: אתר דיגקונומיסט, עיבוד: אידאה)
מדד צריכת החשמל של רשת ביטקוין. אין שום בטוחה שהמעבר מ-POW הזללני ל-POS החסכוני יתרחש אי פעם (מקור: אתר דיגקונומיסט, עיבוד: אידאה)

בשל האופי המבוזר של מטבעות קריפטו, יש צורך בהסכמה של כלל המשתמשים לשנות את קוד התוכנה, מהלך קשה ביותר להשגה. ממציא המטבע, ויטאליק בוטרין, הכריז על כוונתו לעשות זאת לפני יותר משנתיים, אבל השינוי לא קרה עד כה.

אחד החששות מההליך הוא 'פיצול כושל', מהלך שכבר קרה ברשת הביטקוין, כשהתפצל המטבע ביטקוין קאש. באופן פרדוקסלי, על אף שלביטקוין קאש יכולות רבות יותר, רוב המשתמשים פעלו באורח שמרני מסורתי והמשיכו להריץ דווקא את הביטקוין המקורי והמוגבל יותר, והשימוש בביטקוין קאש נותר נמוך.

במילים אחרות, אין שום בטוחה שהמעבר מ-POW הזללני ל-POS החסכוני יתרחש אי פעם, ולכן הביקוש לכרטיסי מסך למטרות כרייה צפוי להימשך ככל שערך המטבע יעלה ויהפוך את הפעילות הזו לכלכלית יותר. אלה חדשות רעות לגיימרים, שנאלצים להתמודד עם מחירים מאמירים לכרטיסי מסך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!