דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

אם הביטקוין ימשיך להיסחר ברמה הנוכחית, צריכת החשמל שלו תעקוף את הצריכה באוסטרליה

נסיונות מקומיים להגביל את בזבוז החשמל בכריה לא ישפיעו אל התמונה העולמית. רגולציה ממשלתית שתפחית את הרווחיות של המטבע יכולה לרסן את בזבוז החשמל והפגיעה הסביבתית שגורמת כרייתו

חוות ביטקוין באיסלנד (צילום: AP/Egill Bjarnason)
חוות ביטקוין באיסלנד (צילום: AP/Egill Bjarnason)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

העליה במחיר הביטקוין, שחצה השבוע שוב את רף ה-57,000 דולרים,  עלולה לגרום להאצה בצריכת החשמל של כורי המטבע ברחבי העולם. צריכת חשמל הגורמת לפליטה עודפת של פחמן בהיקף המקביל לזו של מטרופולין לונדון. כך, על פי מאמר חדש של הכלכלן ההולנדי אלכס דה וריס, העוקב אחר צריכת החשמל של מטבעות קריפטוגרפיים.

על פי התחשיבים של דה וריס, צריכת החשמל השנתית של רשת הביטקוין מוערכת בטווח שבין 78 ל-101 TWH (טרה-ואט/שעה), קצת יותר מהצריכה של מדינת ישראל. זאת, לפני הזינוק של החודשים האחרונים במחיר הביטקוין. אם המטבע ימשיך להיסחר במחיר הגבוה מ-47,000 דולרים צריכת החשמל של רשת הכריה צפויה להגיע בקלות ל-240  TWH, השקולים לצריכה של יבשת אוסטרליה כולה.

עד כמה פעילות צריכת החשמל של מטבעות קריפטו משמעותית? על פי הערכות של סוכנות האנרגיה הבינלאומית, הצריכה של כלל שרתי המחשוב בעולם לכל השימושים ביחד, מלבד קריפטו, מוערכת ב-200 TWH.

מתאם בין תנודות מחיר הביטקווין בדולרים לצריכת החשמל המוערכת של רשת הביטקוין (עיצוב: אידאה)
מתאם בין תנודות מחיר הביטקווין בדולרים לצריכת החשמל המוערכת של רשת הביטקוין (עיצוב: אידאה)

דה וריס מתאר במאמרו את הקשר בין ערך הביטקוין בדולרים לצריכת החשמל של הרשת. כך למשל, לאחר התרסקות ערך הביטקוין בתחילת שנת 2018 והמשך הירידות לאורך אותה שנה, צריכת החשמל הוסיפה לעלות ואז ירדה בחדות לקראת סוף השנה כשהמחיר ירד מתחת ל-5,000 דולר. מאז מחיר הביטקוין רשם עליה תלולה, בשנתיים האחרונות מחירו זינק ביותר מפי 10. עליית ערך המטבע האיצה את הכדאיות בעסקי כריית המטבע וגרמה לזינוק של פי 2 עד 3 בצריכת החשמל, תופעה שנמשכת גם בחודשים האחרונים.

מגבלות מקומיות לא יכולות לתת מענה לתופעה גלובלית

בחבל קוויבק בקנדה יצרה חברת החשמל המקומית מגבלות על הקמת חוות כריה חדשות ואילו באיראן התבצעו בתחילת השנה החרמות של ציוד כריה, בטענה שהשימוש בו פוגע ביציבות רשת החשמל. סנקציות מקומיות נשקלות גם במחוז מונגוליה הפנימית בסין. פעולות אלו לא נעשו מתוך השיקול הסביבתי דווקא, אלא יותר בשל העומס של שרתי הכרייה על רשת החשמל המקומית.

אלכס דה וריס מעריך שאם שער הביטקוין ישאר כל כך גבוה צריכת השמל של שרתי הכריה תשתווה לזו של יבשת אוסטרליה (צילום: אלבום פרטי)
אלכס דה וריס מעריך שאם שער הביטקוין ישאר כל כך גבוה צריכת השמל של שרתי הכריה תשתווה לזו של יבשת אוסטרליה (צילום: אלבום פרטי)

דה וריס מסכים עם טענה שנשמעת מפי תומכי הביטקוין, על כך שהגבלות מקומיות עשויות לגרום להיסט בלבד של רשת הביטקוין ממקום למקום, אבל לא להשפעה משמעותית על הגודל שלה. כל עוד הביטקוין יקר מספיק, הרי שהתמריץ להוסיף מכונות כריה לרשת קיים.

מכונות כריה יעילות וחדשות פועלות היום בקרוב לרווחיות של 40%. כלומר, על כל 10 ביטקוין שמכונה תצליח לכרות, היא תצרוך חשמל במחיר הקרוב בערכו לעלות של 6 ביטקוין. מתח הרווחים של כורי הביטקוין מתנהל כמרוץ בין שני גורמים – כמות המכונות וערך המטבע. תוספת מכונות מקטינה את הרווחיות, שכן הרווחים מתחלקים בין יותר כורים, אבל עליית ערך הביטקוין מגדילה אותה. ריסוק בערך הביטקוין שהתרחש בעבר גרם גם לירידה בצריכת החשמל.

הקשר הישיר בין עליית ערך המטבע לעליה בצריכת החשמל

קוד התוכנה לפיו בנויה הרשת הוא קוד פתוח – כל מכשיר שמחובר לאינטרנט יכול להצטרף אליו ולצאת ממנו. הליך ה"כריה" בנוי כך שבממוצע כל 10 דקות יווצר בלוק חדש ברשת, שבו רשומות  עסקאות התשלום שבוצעו ברשת בין בעלי ארנקי ביטקוין שונים. לפי התוכנה, כל המחשבים ברשת מתחרים בינם לבין עצמם על פתרון בעיה מתמטית מסובכת, שמי שפותר אותה ראשון מקבל את  את הזכות לרשום את הבלוק הבא ומקבל 6 ורבע מטבעות ביטקוין בתמורה למאמץ החישובי.

התוכנה מווסתת את דרגת הקושי של הבעיה בהתאם לכח החישוב המצרפי של הרשת. במלים אחרות, ככל שיותר מחשבים שותפים לרשת, סך החישובים המבוקש עולה בהתאם ואיתו עולה גם צריכת החשמל. נתון מה11 בינואר השנה, מעיד על 150 קווינטיליון (מיליארדי מיליארדים) חישובים בשניה ברשת הביטקוין.

חוות מחשבים ל"כריית" ביטקוין בוורג'ינה, ארה"ב (צילום: AP Photo/Steve Helber)
חוות מחשבים ל"כריית" ביטקוין בוורג'ינה, ארה"ב (צילום: AP Photo/Steve Helber)

רק מספר זעום של בתי העסק בעולם מוכנים לקבל תשלום בביטקוין במקום בכסף מקומי. השימוש העיקרי בביטקוין ובשאר מטבעות הקריפטו הוא ספקולטיבי לחלוטין בבורסות דיגיטליות.

באופן הזה, נוצר קשר עקיף בין שתי קבוצות שונות, שלא בהכרח קשורות זו לזו באפן ישיר. סוחרים ספקולטיבים מנפחים את ערך הביטקוין בזירות מסחר ברחבי העולם וזה גורם לתמריץ כלכלי חזק יותר לחברות הכריה להוסיף עוד מכונות כריה לרשת.

הדרכים בהן מדינות יכולות לרסן את התופעה

על מנת לשלוט בתופעה דה וריס מציין מספר "צווארי בקבוק" מרכזיים ודרכם ניתן לווסת את הרשתות של מטבעות קריפטוגרפיים.

מכיוון שכמעט כל המסחר בביטקוין נעשה בזירות מסחר מרכזיות ולא מבוזרות, ניתן להטיל עליהן רגולציה. דה וריס מציע לקבוע איסור מסחר במטבעות מסויימים, בשל קוד תוכנה זולל חשמל. פעולה כזו לא מווסתת באופן ישיר את כמות מכונות הכריה, אבל משפיעה על הרווחיות של הפעילות הזו ולכן שולטת בה בעקיפין.

'צוואר בקבוק' נוסף הוא יצרניות מכונות הכריה, שלהן קשרים עם יצרניות שבבים. ישנן 2-3 יצרניות בולטות שתופסות נתח משמעותי מפס הייצור של שתי חברות ייצור שבבים בלבד, שמסוגלות כיום להפיק שבבים למכונות כריה מהדגמים החדישים (TSMC  מטאיוואן וסמסונג מקוריאה). על יצרניות מכונות הכריה ניתן להטיל מס כמו על חברות טבק או להגביל את הנגישות שלהן לפסי ייצור לשבבים חדישים כדי למנוע הדרה של תעשיות אלקטרוניקה אחרות.

דה וריס מדגיש כי צעדי ריסון מקומיים כנגד חוות כריה לא יגרמו להשפעה על הרשת עצמה, בשל הקלות שבה יכולים הכורים להעביר את הפעילות שלהם לארצות עם רגולציה שונה.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!