דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

114 מפגינים נהרגו מירי כוחות הביטחון במיאנמר

על פי דיווח של ארגון זכויות אדם, כוחות הצבא ירו על מנת להרוג | מאז ההפיכה הצבאית בפברואר נהרגו במדינה למעלה מ-420 אזרחים

מפגינים נגד ההפיכה הצבאית במיאנמר בונים בריקדה בעיר ינגון. (צילום: AP Photo)
מפגינים נגד ההפיכה הצבאית במיאנמר בונים בריקדה בעיר ינגון. (צילום: AP Photo)
אוריאל לוי

כוחות הביטחון במיאנמר הרגו אתמול (שבת) 114 מפגינים, בהם גם ילדים, ביום שתואר כקטלני ביותר מאז ההפיכה הצבאית מוקדם יותר השנה. על פי דיווחים של סוכנויות ידיעות וכלי תקשורת שהתפרסמו היום בין ההרוגים היו גם ילדים בני פחות מ-16.

המפגינים יצאו למחות ברחובות הערים הגדולות במדינה, בעת שכוחות הביטחון ציינו את  'יום הכוחות המזוינים'. ההפגנות נערכו למורת רוחם של מפקדים בצבא, שהזהירו כי המפגינים עלולים "לחטוף כדור בראש או בגב".

ד"ר סאסא, דובר תנועה המתנגדת לחונטה הצבאית שמורכבת מחברי פרלמנט שהודחו בהפיכה, אמר כי "זהו יום מביש עבור הכוחות המזוינים. הם חוגגים את היום שלהם אחרי שהרגו יותר מ-400 אזרחים חפים מפשע". סאסא התייחס למספר ההרוגים הכולל מאז החלו ההפגנות במדינה לפני כחודש וחצי.

סוכנות הידיעות איי.פי דווחה כי מאז ההפיכה בתחילת פברואר נהרגו יותר מ-420 אזרחים באש כוחות הביטחון. מאז ההפיכה הצבאית יוצאים מדי יום מפגינים לרחובות הערים הגדולות במיאנמר.

כוחות הביטחון פתחו באש לעבר המוחים בכמה מוקדי הפגנות בינגון, מנדליי ובערים נוספות. מחוץ לתחנת משטרה בינגון, העיר הגדולה במדינה, נערכה הפגנה גדולה והתפתחו עימותים בין מפגינים לשוטרים, בהם על פי הדיווחים נהרגו ונפצעו עשרות בני אדם. שגרירות ארצות הברית בינגון דווחה על יריות לעבר מרכז תרבות אמריקאי בעיר. לא דווח על נפגעים כתוצאה מהירי, ובשגרירות הודיעו כי פתחו בחקירה.

מפקד הצבא השולט במדינה, מין אונג הלינג, חזר בתום מצעד צבאי לציון 'יום הכוחות המזוינים" על הבטחתו לקיים בחירות, אך לא ציין מתי. "הצבא רוצה לצעוד יד ביד עם כל חלקי העם, כדי לשמור על הדמוקרטיה", אמר והוסיף כי הצבא מעוניין להגן על האזרחים ולבסס שקט ברחבי המדינה. הוא גינה את "דרישות המפגינים, המביאות לפעולות אלימות שפוגעות בביטחון וביציבות".

שידורי ערוץ הטלוויזיה הרשמי במדינה פרסמו ביום שישי אזהרה למוחים שלא לצאת לרחובות, וללמוד ממקרים קודמים. "המוחים עלולים להיפגע כמו אנשים שאיבדו את חייהם בהפגנות הקודמות", נאמר בהודעה בה הזהירו מ"ירי בראש או בגב". באזהרה לא נאמר כי הצבא קיבל פקודות לירות במפגינים.

בהודעה מטעם הצבא נאמר כי כוחות הביטחון ישמרו על סדר בחגיגות 'יום הכוחות המזוינים', בו מציינים את תחילת ההתנגדות לכיבוש היפני ב-1945, עליה פיקד אביה של המנהיגה העצורה אונג סן סו צ'י.

"הם יורים בנו כמו ברווזים במטווח, אפילו בבתים שלנו", סיפרה תושבת ינגן, "אבל נמשיך במחאה. נמשיך להיאבק עד שהחונטה תיפול".

מנתונים שמסרה קבוצת הפעילים 'אגודת הסיוע לאסירים פוליטיים' עולה כי כרבע מהמפגינים שנהרגו מתו מיריות בראשם, ומה שהעלה את החשד להרג מכוון.

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן גינה את הטבח. "אנחנו מזועזעים ממחרץ הדמים שמבצעים כוחות הביטחון במיאנמר, שמראה כי החונטה מוכנה להקריב חיי אדם רבים כדי לשרת מעטים", כתב בטוויטר, "אני שולח את תנחומיי למשפחות הקורבנות, לאזרחים האמיצים של מיאנמר שמתנגדים למשטר הטרור הצבאי".

באיחוד האירופי הצטרפו לגינויים ואמרו כי "יום הכוחות המזוינים ה-76 ייזכר לנצח כיום של טרור. הרג של אזרחים לא חמושים, כולל ילדים, הוא מעשה שלא יכולה להיות לו כל הצדקה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!