דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

לא רק גשרים: תכנית ההשקעה בתשתיות של ביידן תכלול קהילות והון אנושי

נשיא ארה"ב יציג היום (ד') תכנית השקעות בתשתיות, ברווחה ובהון אנושי, בגובה 2 טריליון דולרים | מימון התכנית יתבצע על ידי העלאת מס החברות ב-7%

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. "הגישה היא להשקיע באמריקה" (צילום: AP/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. "הגישה היא להשקיע באמריקה" (צילום: AP/Evan Vucci)

וושינגטון – נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, פועל להגדרה מחדש של המושג "תשתיות", כך שההשקעות במסגרת תכנית ההתאוששות מהשלכות נגיף הקורונה תכלול לא רק היבטים פיזיים אלא גם את העובדים, המשפחות והאזרחים האמריקאים.

השלב הראשון של חבילת "לבנות מחדש טוב יותר" של הנשיא יוצג היום (רביעי) בפיטסבורג, ויכלול תקציבים חדשים בגובה 2 טריליון דולרים בארבעה תחומים עיקריים של תשתיות: תחבורה; מערכות מים, בריאות ואינטרנט מהיר ציבוריות; טיפול קהילתי בזקנים וחדשנות ומחקר ופיתוח. כך לפי מקורות המכירים את פרטי התכנית.

מימון התכנית יתבצע על ידי העלאה קבועה של מס החברות מ-21% ל-28%, על פי אותם מקורות. צעד זה יהווה למעשה ביטול של מיסי החברות הנמוכים שהונהגו על ידי ממשל טראמפ. העלאת המס תייצר הכנסות בגובה 700 מיליארד דולרים על פני 10 שנים. במקביל, הממשל צופה אפשרות של הטלת מס חברות בינלאומי מינימלי.

השלב הבא של תכנית ההשקעות יתמקד בטיפול בילדים, נקודות מס משפחתיות ותכניות נוספות בתחום מדיניות הפנים; וימומן על ידי העלאת מיסים על יחידים ומשפחות בעלי הון רב, ככל הנראה העלאת המס השולי על המרוויחים מעל 400 אלף דולרים בשנה (סכום מקביל למעל 100 אלף שקלים בחודש).

תכניות ההשקעה של ביידן צפויות להגיע לסכום של 3 או 4 טריליון דולרים, והן עומדות בשורה אחת עם ה"ניו דיל" של רוזוולט שהוציא את ארה"ב מהשפל הגדול ועם תכנית "החברה הגדולה" של ממשל לינדון ג'ונסון משנות ה-60. הגישה שנוקט הממשל משנה את התפיסה המיושנת לגבי השקעה בתשתיות ומתאימה אותה למאה ה-21, מתוך הבנה שהשקעה בתשתיות משמעותה גם פיתוח ההון האנושי של הציבור האמריקאי.

הנשיא צפוי להציג היום בנאום את היקף ועיקרי תכניותיו. הוא מקווה לשיתוף פעולה הדוק יותר עם בתי המחוקקים בעיצוב התכניות מאשר זכה לו באישור תכניות סיוע החירום למגפת הקורונה, שהיו צעד החקיקה המשמעותי הראשון עליו חתם כנשיא.

בתדריך פרטי למחוקקים משתי המפלגות שהתקיים השבוע, שיתפו נציגי הממשל  את הנציגים בתכניות בנוגע לשלב הראשון של התכנית. התדריך היווה איתות לניסיון הבית הלבן להרחיב את התמיכה ולייצר שיתוף פעולה חוצה מפלגות בהוצאת התכנית לפועל.

ראש המועצה הכלכלית הלאומית, בריאן דיסי, הסביר בתדרוך ש-2 טריליון הדולרים יצאו באופן מדורג על פני שמונה שנים וימומנו, כאמור, בעיקר על ידי העלאת מס החברות לאורך תקופה של 15 שנים. מדובר ב"תרגיל חשבונאי" שחורג מחלון התקציב בן עשר השנים שמשתמש בו הקונגרס, מה שייצב קשיים בנוגע לתקנות התקציב ויידרוש ככל הנראה התאמות.

למרות השתתפותם של נציגי המפלגה הרפובליקנית בתדריך, מנהיגים מרכזיים במפלגה כבר סימנו את תכנית ביידן כגדולה ויקרה מדי בכדי לזכות בתמיכתם. "דומה שלנשיא ביידן יש תאבון שאינו יודע שובע להוצאת כספים והעלאת מיסים", אמר סטיב סקאליס, חבר בית הנבחרים הרפובליקני מלואיזיאנה, והביע "דאגה מהשלכות שליליות של אישור התכנית על הכלכלה".

התכנית המקיפה והשאפתנית מכוונת להשקעות בתשתיות מתוך ראייה לדורות, וכוללת החייאה של הייצור בארה"ב, מאבק בשינוי האקלים ושמירת הכלכלה האמריקאית תחרותית מול האתגר הסיני, כך לפי גורמים רשמיים בממשל. על אף הדחיפות, הנשיא מבקש לצבור תמיכה רחבה לתכנית ומצפה לאישור לא לפני הקיץ.

"הגישה של ביידן היא להשקיע באמריקה", אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי. "לא רק מודרניזציה של הכבישים, הגשרים ומערך הרכבות, אלא בניית תשתיות בעבור העתיד, במטרה לענות על הצרכים של משקי בית וקהילות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!