דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / בין החל״ת למנדט: ההחלטה על המשך תכנית הסיוע צריכה ליפול בקרוב

רשתות הביטחון הסוציאליות דורשות הליך חקיקה גם באין ממשלה מתפקדת. המובטלים ובעלי העסקים צריכים ודאות

בית קפה בתל אביב (Fotokon / Shutterstock.com)
בית קפה בתל אביב (Fotokon / Shutterstock.com)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

הכנסת שהושבעה בשבוע שעבר צריכה לקבל בקרוב החלטות הרות גורל לכלכלה הישראלית. עם או בלי ממשלה מתפקדת, חברי הכנסת יצטרכו להכריע על עתיד החל״ת ותכניות הסיוע.

תכנית הסיוע כוללת רשתות ביטחון לישראלים רבים

החל״ת זוכה לתשומת הלב הגדולה ביותר, אבל תכנית הסיוע שמסתיימת ב-30 ביוני, כוללת עוד לא מעט רשתות ביטחון סוציאליות שעשויות להיעלם:

  • מענק סוציאלי (שווה ערך לדמי אבטלה) לעצמאיים ולבעלי עסקים.
  • מענק הסתגלות לגילאי 67 ומעלה שלא זכאים לדמי אבטלה.
  • השתתפות בהוצאות קבועות לעסקים שהמחזור שלהם ירד בהשוואה לשנים קודמות.
  • הקלות בתשלום דמי אבטלה לשוהים בחל״ת ולמובטלים.

כדי להמשיך או לשנות את תכנית הסיוע הכלכלית, החלטת ממשלה לא תספיק. הכנסת תצטרך להעביר חקיקה שתאושר בשלוש קריאות.

המובטלים צריכים ודאות

הלמ״ס תפרסם את נתוני האבטלה לחודש מרץ, ב-26 באפריל. החודש החולף התאפיין בחזרת הכלכלה לשגרה כמעט מלאה, ונגיד בנק ישראל אמיר ירון סימן את הנקודה הזו כמבחן חשוב ביחס להחלטה על המשך תכנית הסיוע.

התכנית צריכה לעבור תהליך חקיקה מלא: פרסום תזכיר חוק, אישור בממשלה, אישור בשלוש קריאות ודיון בוועדת כספים. בחודשי הקורונה היו מקרים בהם תהליכי החקיקה צומצמו לימים בודדים, אבל לקיצור הזמנים יש גם מחיר. הדיון בוועדת הכספים נועד בשביל לשמוע את הערות הציבור, ולערוך בתכניות הכלכליות שינויים בהתאם.

הצורך הדוחק ביותר הוא להעניק ודאות לציבור המובטלים כך שיוכלו להיערך לכל שינוי. החלטה ברגע האחרון (לקראת סוף יוני) להסיר לפתע את רשתות הביטחון בלי חלופה אחרת, עשויה לייצר בעיה למאות אלפי ישראלים.

קווים לתכנית הסיוע ההמשכית

במשרד האוצר עובדים בימים אלה על שינויים בתכנית הסיוע. בראיון ל'דבר' אמר נגיד בנק ישראל: ״אין לנו היום מספיק נתונים לראות מה בדיוק קורה בתחום האבטלה. אותנו מעניין לדעת איזה סדרי גודל נראה בתעסוקה לאור זה שהמשק נפתח, אבל לא פחות חשוב מזה גם איפה האבטלה ירדה.

״האם זאת ירידה רוחבית, או שרואים התמקדות של כיסי אבטלה במקומות שצפוי בהם קושי, כמו תיירות״.

שני דברים ישפיעו על אופי והיקף תכנית הסיוע להמשך: שיעור האבטלה; והענפים שיישארו מאחור. בין הענפים האלה כלולים בעיקר התיירות וחלק מתעשיית הבידור.

מענק למעסיקים שיחזירו עובדים הוא מרכיב שיופיע כנראה בכל תכנית סיוע המשכית, על פי התייחסותם של שר האוצר והנגיד. יש לציין, שבפעמים הקודמות שנוסה מענק מסוג זה, אחוזי המיצוי שלו היו נמוכים.

הרחבה של התכנית הקיימת להחזרת מובטלים זמן רב לעבודה, תוך פיצוי על ירידה בשכר, צפויה להופיע גם היא. הנגיד התייחס גם להקשחת תנאים בשירות התעסוקה, ככל שיהיו משרות פנויות אליהן אפשר יהיה להשתבץ.

לצד הצעדים התקציביים רמז אמיר ירון להקלות נוספות בתחום האשראי, הלוואות לעסקים שיוכלו לחזור לפעילות. אפשר לקוות שגם ההכשרות המקצועיות, מערך שבפועל לא הותנע בצורה משמעותית מאז תחילת המגיפה, יעבור שדרוג בתכנית החדשה.

התסבוכת הפוליטית

ב-4 במאי יפקע המנדט של נתניהו להרכבת ממשלה. על פי דברי הנשיא ריבלין, סביר שהמנדט יוחזר לכנסת כיוון שהוא ״לא רואה איך אפשר להקים ממשלה״. בתרחיש הזה לכנסת יהיה עד ה-25 במאי להרכיב ממשלה, ואם הדבר לא יצלח יתקיימו בחירות חמישיות. המועד: סוף אוגוסט, תחילת ספטמבר.

לשאלת המנדט יש משמעות גם ביחס לשליטה בכנסת ואישור התכנית הכלכלית. נתניהו שקיבל את המנדט ימנה חבר כנסת ממפלגתו לראשות הוועדה המסדרת, שמתפקדת כוועדת כנסת זמנית וממנה את ראשי הוועדות האחרות. הטלת המנדט על מועמד אחר תעביר גם את השליטה בכנסת לאותו מועמד.

המשוכה הראשונה אותה תצטרך לעבור תכנית הסיוע ההמשכית היא אישור הממשלה, שעדיין מתנהלת במבנה פריטטי בין כחול לבן לליכוד.

הנסיבות החריגות בהן אין קואליציה ואופוזיציה מעניקות הרבה כוח למפלגות השונות להשפיע על תכנית הסיוע להמשך. חברי הכנסת יכולים לקדם מגוון אג׳נדות ורעיונות, כשהם חופשיים מהכבלים של משמעת קואליציונית.

בין אם תקום ממשלה ובין אם לא, הכנסת הנוכחית תישא באחריות רבה להמשך הסיוע הכלכלי. עיקרי התכנית יגובשו במשרד האוצר, אבל חברי הכנסת הם שיצטרכו לתקן ולאשר אותה. יכול מאוד להיות שזה ייעשה תוך כדי ההיערכות לסבב הבחירות החמישי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!