דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

'בניין של לבבות': ספר חדש מתאר את מאבקם של עובדי ECI

ספר הביכורים של אמיר בראון מכניס את הקורא אל תוך המתח והלחץ המלווים מאבק עובדים | "הם הפגינו סולידאריות מופתית ועמידה איתנה ונכונות לשלם מחיר אחד עבור השני. בתוך עולם עבודה של כל אחד לעצמו, הם בחרו לעמוד בצורה איתנה זה לצד זה".

יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

"12 בפברואר. ענני המאבק מתפזרים. בחניית האורחים של  ECI חונה רכב הנושא לוחית רישוי של איי מרשל. בהתחלה לא מבינים מה הוא עושה פה, עד שנזכרים שרני רהב הוא קונסול של כבוד במדינה הזו. בימים אלו יעשו הכל כדי לשפר את התדמית של החברה, לנקות ממנועי החיפוש באינטרנט את העמידה המאוחדת מול נסיונות שבירת ההתאגדות שהנהיגה ההנהלה כלפי עובדים בהי טק הישראלי. אך את הזיכרון אי אפשר למחוק, ובדברי ימי ההיסטוריה צריכה להירשם האמת. האמת על מאבק גדול, לא רק של הנהלה בהתאגדות, אלא בעיקר של עובדים, שבתוך עולם עבודה של כל אחד לעצמו, בחרו לעמוד בצורה איתנה זה לצד זה".

כך פותח אמיר בראון את ספרו "בניין של לבבות" שיצא לאור לאחרונה בהוצאת 'דרור לנפש' ומתאר את סיפור התאגדותם ומאבקם של עובדי ECI. בראון שעבד באותה התקופה באיגוד הסלולר וההייטק בהסתדרות, ליווה את עובדי ECI כשהחלו להתאגד בראשית 2016. במהלך משא ומתן על הסכם קיבוצי, בדצמבר 2017, הודיעה ההנהלה על פיטורי מאה עובדים. בעקבות זאת מחליטים העובדים לצאת למאבק שיתדרדר במהירות לאחת השביתות הסוערות של השנים האחרונות. את אירועי אותם ימים הוא תיעד ביומן שחלקים ממנו פורסמו לראשונה ב 'דבר' בשנה שעברה.

ההכרה בחשיבות המאבק המשתף הייתה מניע שדחף את בראון לכתוב ולפרסם את אירועי אותם הימים: "הבנתי שמדובר במאבק היסטורי, בטח למאבק הכי גדול שהיה בהיי-טק", הוא אומר ל'דבר', "בשנים האחרונות לא היו כאלה דוגמאות להנהלה ששוברת ככה התאגדויות וגם מהצד השני, העובדים הפגינו סולידאריות מופתית ועמידה איתנה ונכונות לשלם מחיר אחד עבור השני".

בראון שראה מקרוב את הדינמיקה של מאבק עובדים והעומס הרגשי והחברתי שפועל על חברי הועד המובילים אותו ביקש להביא דווקא את המתח הזה בו שרויים חברי הועד אל הקוראים. הוא עושה זאת בשפה קולחת שמכניסה את הקורא אל שטף האירועים תוך שהוא מביא את מחשבותיו ותחושותיו כמי שדוחף את הועד לקחת אחריות ולהנהיג את העובדים.

"העובדים באו ממקום עבודה שהרגיל אותם לחשוב כל אחד לעצמו, תחרותיות, ואתה צריך להתקדם אחד על חשבון השני וצריך מרפקים כדי לשרוד. לפני כמה עשורים הם היו 5000 עובדים, פיטרו שם בלי מאבק, בלי פיצוי ובלי יחס. במובן הזה הם עברו תהליך חשוב של להיות נכונים להיאבק ולדרוש את מה שמגיע להם ולהראות שמקום עבודה מתקדם במאה ה-21 יכול להיות גם מצליח וגם לדאוג לעובדים שלו".

"היה לי חשוב להציג מה שקרה שם בצורה ריאליסטית, בלי לייפות את המצב ולהציג מנהיגות עם קונפליקטים. חברי הוועד דורשים מחבריהם לעבודה לשלם מחיר וזה דבר שלא תמיד רואים אותו. זאת בחירה שלא מובנת מאליה ועוברת דרך הרבה התחבטויות ודילמות", אומר בראון. "אני מאמין שזה סיפור שקורה בעוד התאגדויות ולכן היה חשוב לי לתת מילים וכלים לעוד הרבה אנשים שעוסקים בתחום".

בראון מספר שהוצאת הספר עוררה התרגשות רבה בקרב העובדים. "הבנתי שהסיפור הוא מצד אחד ייחודי להייטק ומצד שני משותף לעובדים המאורגנים ולאלו הרוצים להתארגן כי הוא מביא הרבה סוגיות ודילמות של הנהגה".

ספרו של בראון מצטרף לספרים בודדים שנכתבו בשנים האחרונות על מאבקי עובדים בישראל. שם הספר 'בניין של לבבות' לקוח מתוך ציטוט של ברל כצנלסון שאמר על ההסתדרות במלואת 20 שנה להקמתה: "בנייננו אינו בניין אבנים, אלא בניין לבבות. אבן מונחת במקום שמניחים אותה, לב האדם תמיד מפרכס, תמיד זע ונע. בניין זה טעון תמיד התחדשות, בדיקה ובחינה, ותמיד יש לשאול האם הקו נטוי לעומת החזון".

את הספר אפשר לרכוש באתר של הוצאת דרור לנפש במחיר של 50 שקלים בלבד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!