דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ממשל ביידן מקדם את המאבק במקלטי המס: "תאגידים גדולים שילמו 0 דולר מס"

נשיא ארה"ב הודיע על תמיכתו בהצעה לרפורמה גלובלית במס החברות, שתמנע מחברות ענק להתחמק מתשלום מס | בכיר ב-OECD: "ארה"ב אומרת לעולם שהמשחק נגמר"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
יונתן קירשנבאום

ממשל ביידן ממשיך לאותת על כוונתו לדחוף לשינויים דרמטיים במדיניות הכלכלית בארה"ב ובעולם. במהלך סוף השבוע הודיע הנשיא ג'ו ביידן על רפורמות מיסוי שיגבילו את יכולתם של תאגידים בינלאומיים להשתמש בפרצות ולקונות במערכת האמריקאית כדי להעביר רווחים למקלטי מס. ביידן הוגיע גם כי הוא תומך, באופן רשמי, בהצעתה של שרת האוצר ג'נט ילן לקדם הסכמה עולמית על מס חברות, שתעצור את המירוץ לתחתית.

"מחקר חדש שפרסמנו בשבוע שעבר מוצא שלפחות 55 מתוך התאגידים הגדולים ביותר שלנו עשו שימוש בלקונות שונות, ושילמו 0 דולרים במסי חברות פדרליות בשנת 2020" צייץ אתמול (שבת) הנשיא, "זה מצב לא הוגן כלפי יתר משלמי המיסים האמריקאים – ואנחנו מתכוונים לשים לזה סוף".

בגופים הכלכליים הבינלאומיים הגיבו בהתלהבות להצהרתו של ביידן. פסקל סנט-אמנס, ראש מחלקת המיסוי של ה-OECD, אמר בעקבות ההצהרה כי ההצעה של ביידן עשוייה להוות קו פרשת מים. "מה שארה"ב הניחה על השולחן זה למעשה אמירה לשאר העולם: אנחנו רוצים לסגור את מקלטי המס. נגמר המשחק. בואו נעבור לשיעור מס מינימלי מוסכם. מדינות רבות רוצות פתרון לבעיה הזו", אמר.

תפנית דרמטית במדיניות האמריקאית

ההצעה של ילן כוללת סעיפים מיוחדים שנועדו לסגור פרצות במערכת המס שבאמצעותן יכולות ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל, פייסבוק ואפל לרשום רווחים במקלטי מס, ולהימנע מתשלום בארה"ב.

מדובר בתפנית דרמטית מהמדיניות שבה נקטו הממשלים האמריקאים בעשורים האחרונים, במסגרתה התנגדו להסכמות כוללות על מיסוי ותמכו בזכותן של מדינות לקבוע באופן ריבוני את שיעורי מס החברות אותם הן גובות. מדיניות שאיפשרה למדינות כמו אירלנד, ומספר מדינות באיים הקריביים, להוריד את שיעור מס החברות לרמה נמוכה ולהפוך למעשה למקלטי מס.

על פי טיוטת ההסכמה שנשלחה בשבוע שעבר ל-135 מדינות, מיסוי של תאגידים בינלאומיים יעשה על בסיס המדינות בהן הרווחים נעשו בפועל, ולא במדינות בהן החברות רשומות. במילים אחרות, במקום השיטה הנוכחית לפיה חברה משלמת מסים על כל רווחיה רק במדינה שבה היא רשומה, על כל דולר שחברה מרוויחה במדינה כלשהי היא תאלץ לשלם את המס לאותה המדינה.

הצעה זו, אם תאומץ, תסגור למעשה את האפשרות לרשום רווחים במקלטי מס, בהן שיעור מס החברות הוא אפסי. ההצעה בה תומך הנשיא מכילה גם סעיף שקורא לאמץ שיעור מס חברות מינימלי.

"המשבר החריף את רמות אי השוויון"

ילן עצמה המשיכה בסוף השבוע להבהיר את עמדותיה בנושאים כלכליים במפגש פסגה של קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי. בנאום שנשאה בכינוס, הזהירה שרת האוצר האמריקאית מפני עלייה ברמות אי השוויון בעקבות משבר הקורונה, וקראה למדינות העולם לאמץ חבילות חילוץ פיסקליות בדומה לאלו של ממשל ביידן.

"משבר הקורונה החריף את מגמת העלייה ברמות אי השוויון, בתוך ובין מדינות. אנחנו ניצבים גם בפני איום קיומי מצד שינוי האקלים.", אמרה, "אנחנו יכולים לפתור את הבעיות האלו אך ורק על ידי שיתוף פעולה בינלאומי".  ילן קראה למדינות העולם לאמץ מדיניות הרחבה מוניטרית ופיסקלית כדי לרכך את ההשפעות השליליות של המשבר. השרה הודיעה גם כי כי ארה"ב תעביר 4 מיליארד דולרים לקרן COVAX שמממנת רכישת חיסונים במדינות עניות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!