דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

צ'כיה תגרש 18 דיפלומטים רוסים שחשודים בריגול

על פי הממשלה, הדיפלומטים שיגורשו היו מעורבים בסדרת פיצוצים במחסן תחמושת במדינה ב-2014 | רוסיה: הגירוש פירושו סגירה של שגרירות צ'כיה במוסקבה

שוטר צועד על פני שלט שהדביקו מפגינים על שער שגרירות רוסיה בפראג. (צילום: AP Photo/Petr David Josek)
שוטר צועד על פני שלט שהדביקו מפגינים על שער שגרירות רוסיה בפראג. (צילום: AP Photo/Petr David Josek)
אוריאל לוי

צ'כיה הודיעה אמש (שבת) על גירוש 18 דיפלומטים רוסים משטחה, בטענה שמדובר במרגלים שהיו מעורבים בסדרת פיצוצים במחסן תחמושת במדינה ב-2014. רוסיה מיהרה לאיים כי גירוש הדיפלומטים פירושו סגירה של שגרירות צ'כיה במוסקבה. ההודעה של ממשלת צ'כיה הגיעה ימים ספורים אחרי הודעת ארה"ב על גירוש 10 דיפלומטים רוסים.

שר החוץ הצ'כי, יאן המשק, אמר כי 18 אנשי השגרירות הרוסים שזוהו כעת כאנשי מודיעין ויגורשו, הצטוו לעזוב את המדינה בתוך 48 שעות. השר הכריז כי הפרשה תפגע באופן משמעותי ביחסי צ'כיה עם רוסיה: "אנחנו נמצאים עכשיו במצב דומה לזה שבו הייתה בריטניה אחרי ההרעלה בסולסברי ב-2018", אמר.

המשק התייחס בכך להרעלת סרגיי סקריפל ובתו יוליה באנגליה ב-2018, בחומר הכימי נוביצ'וק, הגורם פגיעה קשה במערכת העצבים. סקריפל וביתו התאוששו, אבל עובר אורח בריטי שלא היה קשר לפרשה נפגע ומת. רוסיה הכחישה שהייתה אחראית לניסיון ההתנקשות, אבל במערב דחו את ההכחשה הזו בתוקף, ושלל מדינות הטילו עליה סנקציות בעקבות המקרה.

"חשד מבוסס היטב למעורבות של שירות המודיעין הרוסי"

האירוע המדובר התרחש ב-16 באוקטובר 2014, אז אירעה סדרת פיצוצים אירעה במחסן תחמושת באזור ורבטיצ'ה, כ-330 קילומטרים דרומית-מערבית לפראג. שני עובדים של חברה פרטית ששכרה את המחסן מצבא צ'כיה נהרגו בה.

במחסן היו באותה העת 50 טונות של תחמושת, ובגלל הפיצוצים נאלצו מאות תושבי כפרים בסביבה להתפנות מבתיהם. חודש וחצי אחר כך אירע שם פיצוץ נוסף, הפעם כשהיו במקום 13 טונות של תחמושת.

בדברים שנשא אמש בטלוויזיה אמר ראש ממשלת צ'כיה, אנדריי באביש, כי ההחלטה על הגירוש התקבלה בעקבות ראיות חד-משמעיות שהשיגו שירותי הביטחון והמודיעין הצ'כיים, ושמהן עולה כי סוכני מודיעין רוסים היו מעורבים בסדרת הפיצוצים. הוא הדגיש כי שני ההרוגים באירוע היו "אבות לילדים וחפים מפשע".

"יש חשד מבוסס היטב למעורבות של קצינים מיחידה 29155 של שירות המודיעין הרוסי GRU בפיצוצים האלה", אמר באביש, "צ'כיה היא מדינה ריבונית, והיא חייבת להגיב בצורה הולמת על הממצאים חסרי התקדים האלה". ראש הממשלה ציין גם כי נשיא צ'כיה מילוש זמאן, הידוע בעמדותיו הפרו-רוסיות, עודכן בהתפתחויות: "הוא הביע תמיכה מוחלטת בנו", טען.

צ'כיה, כזכור, חברה בנאט"ו, שרוסיה רואה בה את האיום הצבאי הגדול ביותר עליה. המשבר החריף בין פראג למוסקבה בא בשעה שבמערב מודאגים מאוד מכך שרוסיה מרכזת כוחות בסמוך לגבול עם אוקראינה, ומאיימת לתקוף אם קייב תפתח במבצע לכיבוש אזורים במזרח אוקראינה שנמצאים בשליטת המורדים הפרו-רוסים. מוסקבה הזהירה את אוקראינה גם מניסיון שלה להצטרף בעצמה לנאט"ו.

חיפוש אחרי שני חשודים בעלי דרכון רוסי

במקביל להודעה על גירוש הדיפלומטים הודיעה משטרת צ'כיה כי היא מחפשת שני גברים שביקרו באזור בו אירעו הפיצוצים ימים לפני התרחשותם ב-2014. על פי הודעת המשטרה, השניים שנשאו, בין השאר, דרכונים עם השמות אלכסנדר פטרוב ורוסלאן בושירוב. אלה שני השמות שהופיעו גם על הדרכונים ששימשו את החשודים בהרעלת סקריפל ובתו.

שני החשודים ביקרו בורבטיצ'ה, בין ה-11 באוקטובר ליום האירוע. לפי המשטרה הצ'כית, הם נשאו שני דרכונים נוספים: אחד של מולדובה עם השם ניקולאי פופה, ואחר של טג'יקיסטן עם השם רוסלן טברוב. השניים, כך מסרה המשטרה, ביקרו גם בפראג.

כאמור, ביום חמישי האחרון הודיע הבית הלבן כי ארצות הברית גירשה מוושינגטון עשרה אנשי צוות מהמשלחת הדיפלומטית הרוסית, בהם אנשי מודיעין רוסים. ההחלטה התקבלה בגין התערבות לכאורה של מוסקבה בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2020, וומתקפות סייבר על הממשל האמריקאי. בנוסף, הטילה ארה"ב סנקציות כלכליות על אישים וגופים ברוסיה, ואסרה על רכישת אג"ח רוסיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!