דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום כדור הארץ

המשרד להגנת הסביבה דורש 2.5 מיליארד שקלים להיערכות למשבר האקלים

מנהלת ההיערכות לשינוי האקלים במשרד פירסמה היום (ה') דו"ח שצופה שבישראל יהיה "חם יותר, יבש יותר, קיצוני יותר, גבוה יותר" | האוצר סירב עד כה לתקצב את פעילות המנהלת

זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: פלאש 90)
זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: פלאש 90)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

מנהלת ההיערכות לשינוי האקלים במשרד להגנת הסביבה דורשת לתקצב ב-2.5 מיליארד שקלים ביצוע פרויקטים בחמש השנים הקרובות, במטרה לצמצם את הנזקים של משבר האקלים על ישראל, כך עולה מהדו"ח הראשון שפירסמה המנהלת היום (חמישי), שבו מצוין גם יום כדור הארץ.

בדו"ח מזהירה המנהלת, שהוקמה ב-2018, שישראל והמזרח התיכון כולו נמצאים בנקודה חמה של רגישות לשינוי האקלים, וכי בישראל צפוי להיות "חם יותר, יבש יותר, קיצוני יותר, גבוה יותר".

הטמפרטורה הממוצעת בישראל עלתה ב-1.4 מעלות מ-1950 עד 2017, והיא צפויה להמשיך לעלות בעוד כמעלה אחת עד סוף 2050.

כמות המשקעים צפויה לרדת בסוף המאה (2100-2017) בשיעור ממוצע של כ-10% עד 20% ביחס לתקופה שבין 1988 ל-2017.

כמות אירועי מזג האוויר הקיצוני תגבר, ובין השאר יהיו יותר גלי חום ממושכים, לצד סופות קצרות עם ממטרים מוגברים שיגדילו את הסיכון לשיטפונות וסחיפת קרקע. מפלס הים התיכון צפוי לעלות ובכך לפגוע בקו החוף ולגרום להצפות ולהמלחה של אקוויפר החוף.

המנהלת מציעה לממשלה להכיר במשבר האקלים כאיום אסטרטגי לאומי, להגביר את מוכנות השלטון המקומי לשינוי האקלים ולהפוך אותו לגורם מוביל בהיערכות לכך, להכין תכניות יישום לכלל משרדי הממשלה בנושא, וכן לבצע תכניות הסברה לכלל הציבור ובמערכת החינוך בפרט.

המנהלת הייתה אמורה להגיש את הדו"ח לממשלה היום, אבל בהיעדר ממשלה חדשה, הדו"ח יוצג לה רק לאחר הקמתה.

המנהלת קוראת לממשלה לבצע כמה פרויקטים בנושאים שונים בעלות של 2.5 מיליארד שקלים לחמש שנים, במטרה להגביר את המוכנות של ישראל לשינויים שיגרום משבר האקלים.

המנהלת מציעה, בין היתר, להשקיע מיליארד דולר בנטיעת עצים והצללה במרחב העירוני, במטרה להתמודד עם "אי החום העירוני"; 200 מיליון שקלים בשיפור מערכות הניקוז העירוניות, במטרה למנוע הצפות כמו אלה שקרו בשנים האחרונות; ו-400 מיליון שקלים בהקמת אזורי חיץ בין ערים לטבע במטרה למנוע שריפות. עוד הוצעו פרויקטים רבים בנושאי חינוך, חקלאות ושמירה על הטבע.

המנהלת פועלת עד כה ללא כל מימון ממשלתי. בראשה עומד אלון זס"ק, סמנכ"ל בכיר למשאבי טבע במשרד להגנת הסביבה, לצד עבודתו הסדירה במשרד, בשל סירוב האוצר לתת 10 מיליון שקלים ושני תקנים לפעילות המנהלת, כפי שהציע המשרד ב-2018.

"המנהלת תוקצבה פנימית במשרד להגנת הסביבה בחצי מיליון שקלים בלבד. אין אף תקן, ואין אדם ייעודי לנושא אני משמש גם כסמנכ"ל משאבי טבע במשרד", אמר זס"ק בדיון בוועדת הפנים והסביבה בכנסת באוגוסט 2020 בנושא ההיערכות למשבר האקלים. "כל שקל שמוציאים בהתכוננות לשינוי האקלים עכשיו, יחסוך פי כמה בתגובה שלנו לאסונות בעתיד".

נציג אגף התקציבים, דניאל מלצר, הגיב לדבריו: "למשרד הגנת הסביבה יש תקציב, אם הוא רוצה לשים את משבר האקלים בראש סדר העדיפויות שלו, ואני חושב שזה נדרש, הוא יכול".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!