דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ועדת המחירים המליצה לבטל את הפיקוח על מחיר החמאה עד סוף השנה

בוועדה ציינו שהסרת הפיקוח צפויה להביא לעליית מחירים בטווח הקצר, אך לירידת מחירים בטווח הארוך | הסרת המכס על ייבוא חמאה הביאה לירידה משמעותית בנתח השוק של היצרנים המקומיים

חמאה מיובאת (צילום: 'דבר')
חמאה מיובאת (צילום: 'דבר')
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ועדת המחירים המליצה היום (שני) לשרי האוצר לשנות את אופן הפיקוח על מחירי החמאה עד סוף 2021, אז יבוטל הפטור ממכס על ייבוא חמאה.  על פי ההמלצה, לא יקבע מחיר מרבי לחפיסת חמאה, מקומית או מיובאת, אך היבואנים והיצרנים ידווחו למפקח על המחירים על שיעורי הרווח שלהם ועל המחיר אותו קבעו.

הוועדה המליצה לשרים לקבוע כי יצרנים ויבואנים שרשמו ב-12 החודשים שקדמו לדיווח נתח שוק כספי הגבוה מ-20%, ידווחו לוועדה אחת לשנה נתונים על מחירים ורווחיות, בהתאם לדיווח החל כיום על יצרני מוצרי החלב.

עוד צוין בהחלטת הוועדה כי ייתכן שהסרת הפיקוח תביא, בטווח הקצר לעליית מחירים מסוימת, לאור הצורך בהתארגנות היבואנים ובקיומן של עלויות התחלתיות. עם זאת, להערכתה, ניתן להניח שהיא לא תימשך לאורך זמן לאור היעדר המגבלות על הגדלת הייבוא והמחיר העולמי הנמוך יחסית לישראל.

בהחלטת הוועדה צוין כי הסרת המכס על חמאה מיובאת ופתיחת השוק לייבוא חופשי הביאו לשינויים בשוק החמאה. במיוחד הביאה ההחלטה לירידה ניכרת בנתח השוק של החמאה המקומית, ולעליה מקבילה בנתח השוק של החמאות המיובאות.

על פי הנתונים שציינה, בשוק החמאה בחפיסה (כלומר, ללא חמאה שנמכרת בגביע, דוגמת חמאה למריחה), הכוללת גם את החמאות המפוקחות, ירד נתח השוק של המוצרים המקומיים מכ-93% ב-2018 לכ-56% ב-2020 .

חברי הוועדה טענו כי "הסרת המכס על חמאה מיובאת ופתיחת השוק לייבוא חופשי, גם אם למשך תקופה מוגבלת, צפויה להגביר את התחרות בענף ולהוביל לירידה בנתח השוק ובכוח השוק של חברת תנובה בשוק החמאה. במצב זה, החשש כי היצרנים בשוק החמאה ישיגו רווחיות עודפת נחלש, וכך מצטמצם הצורך בקביעת מחיר מפוקח".

לצד זאת, הוסיפו, השארת הפיקוח על המחיר "תקשה על השוק להגיע לשווי משקל תחרותי אמיתי, שכן היא תצמצם את יכולתם של היבואנים לייבא מגוון של מוצרים בטווחי מחיר שונים, באופן שיאפשר לציבור הצרכנים ליהנות מהיצע רחב ומחופש בחירה".

על פי הודעת הוועדה, החל מ-2018 חלה ירידה במחיר החמאה העולמי. עם זאת, בחינה של המחירים בישראל מעלה שהצרכנים המקומיים לא נהנו מירידה זו, ככל הנראה בגלל שעלויות השיווק גבוהות יותר בחמאות המיובאות.

למרות שעלויות השיווק של חמאות מיובאות כוללות גם את המרווח של היבואן וגם את המרווח של הרשת הקמעונאית, שברו חברי הוועדה כי "ניתן להניח שבטווח הבינוני-ארוך, ובהינתן שלשוק תינתן ודאות ביחס לתקופת הייבוא החופשי לטווח ארוך, הפער בעלויות השיווק צפוי להצטמצם בעקבות כניסת שחקנים נוספים".

בדצמבר 2020 האריך שר האוצר ישראל כ"ץ את הפטור ממכס על ייבוא חמאה בהוראת שעה. על פי החלטת הוועדה, "עם תפוגת הוראת השעה יחזור הפיקוח לרמת 'קביעת מחיר' בכפוף למנגנון העדכון השוטף למחירי מוצרי החלב ובהתאמות הנדרשות למחיר האחרון שנקבע טרם הוצאתו מפיקוח".

לקריאת סיכום הדיון של ועדת המחירים – לחצו כאן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!