דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מערכת הבריאות

המשנה למנכ"ל שיבא על קיצוץ תקני הרופאים: "רופא יסיים התמחות, ולא אוכל לקלוט אותו"

פרופ' ארנון אפק מתריע שביטול מאות התקנים שהוקצו לטיפול בקורונה ימנע קליטה של רופאים חדשים במחלקות העמוסות | "שיטת הניהול של האוצר זאת הדרך להרוס את מערכת הבריאות"

פרופ' ארנון אפק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
פרופ' ארנון אפק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"הפגיעה של משרד האוצר במערכת הבריאות היא לא סבירה, לא הגיונית, לא צודקת ולא ערכית," אומר פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי שיבא תל השומר, על כוונת משרד האוצר להפסיק מימון ל-600 תקני רופאים שהוקצו למערכת הבריאות ביוני שעבר עקב הקורונה. התקנים הובטחו למערכת עבור שנה בלבד, אך לפי פרופ' אפק, שמנהל את בית החולים הכללי בשיבא, הסרתם בתום השנה תפגע בבתי החולים. "אף אחד לא חושב שנייה קדימה. נורא ואיום, ממש עצוב. זאת הדרך להרוס את מערכת הבריאות. זה לא יהיה, אנחנו לא נסכים".

מזכירות הסתדרות הרפואית אישרה אתמול (שני) שביתה בת 24 שעות כתגובה לקיצוץ. גם במשרד הבריאות אמרו ל'דבר' כי הם נמצאים בדיונים מול משרד האוצר כדי להשאיר את התקנים.

תקני הרופאים שמקצה המדינה לבתי החולים אינם משויכים לתחומים, והנהלת בית החולים אחראית על פיזורם במחלקות השונות לפי צרכי המוסד. במקרה של התקנים החדשים שנוספו לפני שנה, הם היו ייעודיים לטיפול בקורונה. "גייסנו את האנשים האלה למחלקות הקורונה, כפי שהתבקשתי ובצדק – למחלקות הפנימיות, לטיפול נמרץ, ובמקרה של שיבא גייסנו גם פסיכיאטר למחלקות הקורונה. תגברנו את המחלקות האלה עם עובדים חדשים צעירים, מתמחים, שיהיו בבית החולים עוד הרבה שנים, כי היה חסר לפני הקורונה ועדיין חסר היום".

כעת, כשהתקנים הנוספים יבוטלו, המחלקות שאינן קשורות לטיפול בקורונה ייפגעו מכיוון שלא יוכלו לקלוט רופאים חדשים. "משמעות קיצוץ התקנים היא לא שנפטר את האנשים שנקלטו, אלא שלא נוכל לקלוט חדשים. רופא אף אוזן גרון יסיים התמחות ולא אוכל לקלוט אותו, כי אני מעל התקן. אבל מה זה עוזר לי באף אוזן גרון שיש רופא במחלקה הפנימית? אי אפשר לנהל ככה מערכת בריאות, בטווח של חודשים."

"מה יעשו המתמחים של השנה? נזרוק אותם לחו"ל?"

פרופ' אפק מתריע כי חוסר היכולת לקלוט רופאים צעירים חדשים השנה יפגע בלימודי הרפואה. "הכשרה של רופא לוקחת שנים רבות. גם אחרי שסיים לימודי רפואה וסטאז' – בין שבע לשמונה שנים – רק אז מתחיל מסע של הכשרה של עוד חמש שנות התמחות,  עוד שנתיים התמחות על, וצבירת ניסיון. חלק גם נוסעים לארצות הברית. בסוף זה מסע ארוך מאוד. כל שנה מסיימים ונקלטים מחו"ל 1500 רופאים. אז מה, בשנים הקרובות לא נקלוט רופאים? מה מצפים שנעשה בתוך המערכת? מה יקרה לכל הצעירים האלה? מה יעשו המתמחים של השנה? נזרוק אותם לחו"ל? מדינת ישראל לא צריכה רופאים? אנחנו יודעים שאנחנו צריכים רופאים, ואין אחד שלא חושב את זה."

אפק מדגיש שגם לאחר ירידת התחלואה בקורונה, העומס על בתי החולים לא פחת. "המיונים מפוצצים במספר גדול מאוד של חולים. אנחנו לא מובטלים. לא היה הגיוני לבוא ולראות איך נראים המיונים היום לפני שמקבלים החלטות כאלה? בין אם זה אנשים שדחו טיפולים בזמן הקורונה, ובין אם זה נגיפים שנמנעו על ידי המסכות ומשתחררים עכשיו. בתי החולים מלאים. עם ישראל צריך אותנו. במקום שנתעסק בתכנון לטווח הארוך, בלבנות את המערכת, בלתת מענה לאזרחי מדינת ישראל, אנחנו כל היום עסוקים בכיבוי שריפות, ואני לא חושב שזה מגיע לנו. באמת לא מגיע לנו."

"אי אפשר לנהל ככה את המערכת"

שורש הבעיה לדברי אפק, בעברו מנכ"ל משרד הבריאות, הוא תפישת ניהול קצרת טווח של משרד האוצר, שלא רואה את בעיות העומק. "נתנו לי תקנים ועכשיו לוקחים לי אותם, ונדרשתי להשקיע אותם בקורונה ובצדק – אי אפשר לנהל ככה את המערכת. המשמעות הן הרסניות למערכת הבריאות. שיטת הניהול של האוצר, שבה הכל מתוכנן לטווח קצר, עולה המון כסף והיא לא אפקטיבית. זאת הדרך להרוס את מערכת הבריאות."

"אם יש מערכת אחת שתפקדה במסירות וביעילות במהלך הקורונה זאת מערכת הבריאות. מדובר בהחלטה הרסנית למערכת הבריאות, כפיות טובה אמיתית למערכת שעשתה הכול כדי לטפל בכל החולים למרות קשיים מטורפים, והכי חשוב, כפיות טובה כלפי אזרחי ישראל, כי זה לא שבתי החולים התרוקנו מאז הקורונה."

במשרד האוצר לא הגיבו לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!