דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

הליכוד, המפלגות החרדיות והציונות הדתית המליצו לריבלין להחזיר את המנדט לכנסת

נשיא המדינה יחליט אם להעביר את המנדט לאחד המתמודדים האחרים או להחזירו לכנסת | תמונת הממליצים: 52 המליצו להחזיר את המנדט לכנסת, 51 המליצו על לפיד

אריה דרעי, בנימין נתניהו ומשה גפני (צילום: פלאש 90)
אריה דרעי, בנימין נתניהו ומשה גפני (צילום: פלאש 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ריבלין נפגש הבוקר (רביעי) במשכנו עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. לפיד ביקש לקבל את המנדט להרכבת הממשלה. לאחר מכן נפגש הנשיא גם עם יו"ר ימינה נפתלי בנט, שהמליץ על עצמו. תיתכן גם פגישה משותפת בין השלושה.

יש עתיד, כחול לבן, תקווה חדשה, ישראל ביתנו, מרצ והעבודה המליצו על לפיד, מה שמעמיד אותו כרגע על 51 ממליצים. הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית ימליצו להשיב את המנדט לכנסת. בסך הכול מדובר על 52 חברי כנסת. בנט נותר עם 7 הממליצים ממפלגתו.

המנדט של נתניהו להקמת ממשלה פקע הלילה בחצות (בין שלישי לרביעי). ממפלגת הליכוד נמסר: "עקב סירובו של בנט להתחייב לממשלת ימין, דבר שהיה מוביל בוודאות להקמת ממשלה בהצטרפות של חברי כנסת נוספים, ראש הממשלה נתניהו החזיר כעת את המנדט לנשיא".

הנשיא ריבלין הוא שיבחר בין האפשרות של החזרת המנדט לכנסת ובין העברתו למועמד אחר, ככל הנראה בנט או לפיד. מבית הנשיא נמסר כי "התקופה בת 28 הימים הקבועה בחוק יסוד: הממשלה, אשר עמדה לרשות ראש הממשלה ח"כ בנימין נתניהו להרכבת ממשלה – תמה בחצות. זמן קצר לפני חצות, הודיע נתניהו לבית הנשיא כי לא עלה בידו להרכיב ממשלה ועל כן הוא מחזיר את המנדט אל הנשיא. ביום רביעי, כ"ג באייר, 5 במאי, במהלך הבוקר, יעמוד בית הנשיא בקשר עם הסיעות באשר להמשך תהליך הרכבת הממשלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הזמין מוקדם יותר השבוע את יו"ר ימינה, נפתלי בנט, לכהן ראשון כראש ממשלה בממשלת רוטציה. בנט אמר בישיבת סיעתו שההצעה אינה מובנת, ושימינה כלל לא מהווה מכשול להקמת ממשלה.

אתמול משך יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), את הצעת הפטור מחובת הנחה להצעת החוק לבחירה ישירה. זאת לאחר שתברר כי לא יהיה רוב להחלטה בוועדה. ההחלטה נועדה לקצר את הליך החקיקה שבמידה ויושלם יאפשר קיום בחירה ישירה לראשות הממשלה במקום בחירות לכנסת, במידה ולא תוקם ממשלה.

התרחישים

לפיד יקבל את המנדט:  נראה שהדרך של לפיד להרכבת ממשלה עוברת בוויתור על המקום הראשון ברוטציה לבנט.

בנט יקבל את המנדט: יו״ר ימינה מתמרן בין הקמת ממשלה עם לפיד או עם נתניהו. אם ייכשל – המנדט עובר לכנסת.

הכנסת תקבל את המנדט: המנדט יעבור לכנסת למשך 21 ימים. בתקופה הזאת, אם 61 חברי כנסת יחתמו על תמיכה במועמד כלשהו, וזה יכול להיות כל אחד מבין חברי הכנסת – כולל נתניהו, לפיד או בנט, הוא יוכל להקים ממשלה. על פי ההערכות במערכת הפוליטית זו אינה האופציה בה יבחר הנשיא.

הולכים לבחירות: במקרה שהכנסת לא מצליחה לבחור ממשלה, ייקבעו בחירות נוספות לקיץ. הפעם, ייתכן שבמהלך העניינים ינסו חברי הכנסת מטעם נתניהו לחוקק חוק לבחירה ישירה, כלומר לבחירת ראש הממשלה בלבד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!