דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

יאיר לפיד קיבל את המנדט להקמת הממשלה מנשיא המדינה

הנשיא אמר: "ח"כ לפיד זכה להמלצתם של 56 חברי כנסת ויש לו אפשרות להקים ממשלה שתזכה לאמון הכנסת" | לפיד: "ממשלת האחדות אינה פשרה, היא מטרה"

הנשיא ראובן ריבלין ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד בבית הנשיא (צילום: חיים צח / לע"מ)
הנשיא ראובן ריבלין ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד בבית הנשיא (צילום: חיים צח / לע"מ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הטיל על יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, את המנדט להרכבת הממשלה. "לאחר שקבלתי את עמדתן של כל הסיעות, התברר לי של ח"כ יאיר לפיד יש אפשרות להקים ממשלה שתזכה לאמון הכנסת", אמר הנשיא. "בנסיבות אלו, החזרת המנדט לכנסת חוטאת לחוק. ועלולה להביא אותנו לבחירות חמישיות, בלא שנוצלו כל האפשרויות להקמת ממשלה".

הנשיא הוסיף כי החוק מתיר ללפיד לכהן כראש ממשלה חלופי. "אמרתי לו כי לא רבים זכו להגיע למעמד שבו מוענק מנדט להרכבת ממשלה בישראל, ואני בטוח שעבורו זהו רגע שאוצר בתוכו חשיבות ואחריות לאומית מהמעלה הראשונה".

יאיר לפיד בכניסה לבית הנשיא (צילום: אוליבר פיטוסי / פלאש 90)
יאיר לפיד בכניסה לבית הנשיא (צילום: אוליבר פיטוסי / פלאש 90)

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אמר לאחר הודעת ריבלין: "הנשיא הטיל עלי היום את המנדט לנסות להקים בישראל ממשלת אחדות. אחרי שנתיים של סיוט פוליטי מתמשך החברה הישראלית פצועה. ממשלת האחדות אינה פשרה – היא מטרה".

"עלינו להקים ממשלה שתשקף את העובדה שאנחנו לא שונאים אחד את השני. שבה ימין שמאל ומרכז פועלים יחד להתמודד עם האתגרים הכלכליים והבטחוניים", הוסיף לפיד. "אנחנו זקוקים לממשלה שתוכיח לנו שהעובדה שאנחנו שונים זה מזה אינה חולשה, אלא מקור הכוח של ישראל. אעשה הכל כדי שממשלת האחדות תוקם מהר ככל האפשר ותלך לעבוד למען אזרחי ישראל".

לפיד זכה להמלצתם של 56 חברי כנסת: יש עתיד, העבודה, מרצ, ישראל ביתנו, תקווה חדשה והרשימה המשותפת (5 חברי כנסת מתוך 6, סמי אבו שחאדה מבל"ד לא היה שותף להמלצה).

הליכוד, המפלגות החרדיות והציונות הדתית, שמונות ביחד 52 חברי כנסת, המליצו לנשיא להחזיר את המנדט לכנסת. מפלגת רע"ם הודיעה לנשיא ריבלין שהיא אינה ממליצה על מועמד לראשות הממשלה, אבל פתוחה למשא ומתן על תמיכה בממשלה.

על פי חוק יסוד הממשלה, לח"כ יאיר לפיד נתונים 28 ימים (לא כולל יום ההטלה), אותם לא ניתן להאריך להקים ממשלה. אם ח״כ לפיד לא יצליח להרכיב ממשלה, או שיודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שתוצג על ידו ממשלה והכנסת תדחה את הבקשה להביע בה אמון – רשאים רוב (61) חברי הכנסת לבקש מהנשיא בכתב, להטיל את התפקיד על ח"כ לבחירתם, שהסכים לכך בכתב, וכל זאת תוך 21 ימים.

אם הוגשה בקשה כזו – על הנשיא להטיל את התפקיד על ח"כ שצוין בבקשה תוך יומיים, ולח"כ עליו הוטל התפקיד מטעם רוב חברי הכנסת, נתונים 14 ימים להרכבת ממשלה, אותם לא ניתן להאריך. במידה ולא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת, או שח"כ שנתבקש מטעם רוב חברי הכנסת לא הרכיב ממשלה, או שהודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהממשלה הוצגה והכנסת לא נתנה בה אמון, הכנסת תתפזר לפני תום הכהונה, ויתקיימו בחירות.

בנט: "נתניהו טרק עלינו את הדלת"

יו"ר ימינה, נפתלי בנט, נשא אחר הצהריים (רביעי) הצהרה לתקשורת. "האמת היא פשוטה, נתניהו נכשל בהקמת ממשלה ימנית", אמר בנט. "עשיתי הכל כדי שהיא תקום ונתניהו טרק עלינו את הדלת. לא דרשנו שררה, דרשנו ממשלה שאכפת לה מהאזרחים".

יו"ר ימינה, נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
יו"ר ימינה, נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

כזכור, המנדט של ראש ההמשלה, בנימין נתניהו, פקע הלילה בחצות (בין שלישי לרביעי). ממפלגת הליכוד נמסר: "עקב סירובו של בנט להתחייב לממשלת ימין, דבר שהיה מוביל בוודאות להקמת ממשלה בהצטרפות של חברי כנסת נוספים, ראש הממשלה נתניהו החזיר כעת את המנדט לנשיא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!