דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטוח

מכירת הפניקס / ביטוח הפניקס תימכר ליאנגו הסינית בעבור 1.9 מיליארד שקלים

אם לא תיבלם על ידי הממונה על הביטוח, תעביר 'דלק' של יצחק תשובה את אחזקותיה בחברה, המחזיקה בכ-160 מיליארד שקלים של חוסכים ישראלים, לחברה הסינית. לפני חודש תקפו חברי ועדת הכספים את המכירה: "הפקרה של כספי הפנסיה של אזרחים ישראלים"

בית הוורד בגבעתיים, משכנה של הנהלת הפניקס (צילום: ori, ויקימדיה קומונס).
בית הוורד בגבעתיים, משכנה של הנהלת הפניקס (צילום: ori, ויקימדיה קומונס).

קבוצת דלק חתמה על הסכם  למכירת כל אחזקותיה בחברת הפניקס לחברת יאנגו הסינית. קבוצת דלק, הנמצאת בבעלותו של איש העסקים יצחק תשובה, מחזיקה כיום ב-52.3% מהמניות של חברת הביטוח הפניקס, אותם תמכור בתמורה ל-1.948 מיליארד שקלים. מימוש ההסכם דורש אישור של מספר גופים, ובראשם- הממונה על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר דורית סלינגר.

הפניקס היא אחת מחברות הביטוח הגדולות בישראל, ועל פי הערכות היא מנהלת כספי פנסיה וביטוח בסכום כולל של כ-160 מיליארד ש"ח. הכוונה למכור את החברה לתאגיד סיני זכתה לביקורת נוקבת בדיון מיוחד שנערך בנושא בוועדת הכספים בחודש שעבר. במהלך הדיון, דרשו חברי הוועדה מהממונה על הביטוח ושוק ההון באוצר לבחון את הנושא מחדש ולשקול את המכירה, והביעו חשש מהסכנות העמוקות הגלומות בהעברת הניהול סכום גדול כל כך של כסף ישראלי לידיים זרות.

אישור העסקה טעון, כאמור, אישור של הממונה על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר דורית סלינגר. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) קרא לאנשי אגף הפיקוח על הביטוח ושוק ההון באוצר ליידע את ועדת הכספים על הכוונות בעניין העסקה הזו, בטרם תאושר סופית על-מנת לתת די זמן לחברי הוועדה לפעול בכלים העומדים לרשותם על-מנת לנסות לסכלה. הוא הוסיף ואמר "זה עשוי ליצור רעידת אדמה ביחסים בין הכנסת לאגף הפיקוח על שוק ההון באוצר".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, קראה לכנס בדחיפות את ועדת הכספים לדיון בעסקה. "בעד תשלום של 1.95 מיליארד ש״ח תזכה יאנגו הסינית לשליטה בכספי ציבור ישראליים בשווי 160 מיליארד ש״ח" אמרה גלאון, |מצב זה בו חברה זרה שולטת באופן ריכוזי בסכום עצום מכספי הציבור בישראל הוא הרה אסון – על אחת כמה וכמה כשבעלת השליטה תהיה חברה סינית. חברות בסין כפופות לרגולציה מחמירה מצד הממשלה, וסין נתפסת כאחת המדינות המושחתות והבלתי-שקופות בעולם, באופן שמטיל צל כבד על התאמתו של כל תאגיד סיני לנהל סכומי עתק מכספי הפנסיות של הציבור".

גלאון הוסיפה כי  "החברה הסינית תקבל שליטה על סכום שמהווה 45% מתקציב המדינה כולו, מדובר בסוגיה לאומית של ממש. אני קוראת לועדת הכספים להתכנס לדיון דחוף במהלך הפגרה כדי לדון בעסקה, ולדרוש מהמפקחת על הביטוח דורית סלינגר לדחות אותה על הסף".

חברת ינגו השקעות לה תימכר החברה היא חברת בת של חברת פוג'יאן יאנגו, קבוצת אחזקות המאוגדת ופועלת בסין ועוסקת במגוון תחומים פיננסים וראליים בסין ובעולם.

על פי ההסכם בין החברות, במידה ולא תמומש המכירה תוך שישה חודשים, לכל אחד מהצדדים שמורה הזכות להודיע על סיומו.

יש לציין כי תשובה מחויב למכור את החברה בהתאם ל'חוק הריכוזיות', האוסר על החזקה של חברות פיננסיות וחברות ריאליות במקביל. בעבר ניסה תשובה למכור את החברה לחברה הסינית פוסון, אך בסופו של דבר לא יצאה עסקה זו לפועל. בזמן המשא ומתן, נעלם באופן מסתורי מנכ"ל פוסון, ולאחר מכן פורסם כי הוא נעצר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!