דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

תורים יבוטלו, בתי החולים יפעלו במתכונת שבת: הרופאים ישבתו ליממה במחאה על קיצוץ תקנים

השביתה תחל מחר (ב') בשעה 7:00, ותכלול את רופאי בתי החולים וקופות החולים, מלבד שירותי חירום | ההסתדרות הרפואית: "התנהלות האוצר בשבועות האחרונים כוחנית ובריונית"

הפגנת רופאים מתמחים במהלך שביתת מחאה בבית החולים איכילוב בתל אביב (צילום: יואב רימר)
הפגנת רופאים מתמחים במהלך שביתת מחאה בבית החולים איכילוב בתל אביב (צילום: יואב רימר)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

הרופאים בבתי החולים ובמרפאות הקהילה ישבתו מחר (שני) שביתת אזהרה בת 24 שעות בין 7:00 בבוקר עד ל-7:00 למחרת (שלישי), במחאה על קיצוץ 600 תקני רופאים שהוקצו למערכת הבריאות עקב הקורונה, ושינוי באופן ההתמחות של מתמחים בפתולוגיה. בתי החולים יפעלו במתכונת שבת, והרופאים במרפאות הקהילה ישבתו. במספר בתי חולים יגיעו הרופאות והרופאים בבוקר למקום עבודתם ויפגינו מול חדרי המיון.

בהודעת ההסתדרות הרפואית (הר"י) נכתב כי השביתה נערכת בעקבות "ההתנהלות הכוחנית והבריונית מצד משרד האוצר בשבועות האחרונים".

600 תקני הרופאים הוקצו למערכת הבריאות ביוני האחרון למשך שנה, והופנו למחלקות הקשורות בטיפול בקורונה, כמו טיפול נמרץ, מחלקות פנימיות ועוד. עם קליטת הרופאים התחייב שר הבריאות יולי אדלשטיין כי הרופאים "ייקלטו לצמיתות". כעת, בתום השנה, משרד האוצר מתכוון להפסיק אותם. המשמעות של המהלך בפועל חסימת הקליטה של מתמחים חדשים לכלל מחלקות בתי החולים, מצב שיגביר את עומס העבודה בבתי החולים ויפגע בתהליך ההכשרה של המתמחים.

במשרד האוצר אמרו כי הדיון בתקנים יוכל להתחדש רק עם העלאת דיוני תקציב המדינה הבא: "על מנת לסייע להתמודדות הממשלתית עם התפרצות הקורונה החליטו הממשלה והכנסת על הגדלה ייעודית של ההוצאה הממשלתית לצורך ההתמודדות עם הקורונה ("קופסאות הקורונה"). במסגרת הקופסאות הייעודיות סיכמו שרי הבריאות והאוצר בחודש יולי 2020 על תוספת תקנים לאיוש מחלקות ייעודיות לקורונה בבתי החולים. בזכות עבודתם של הצוותים הרפואיים והטיפול המיטבי שסיפקו מחלקות הקורונה נסגרו, וכיום רק 10% מהן נשארו פעילות, וממילא – הצורך שלשמו ניתנו תקנים אלו והמסלול החוקי בו הם תוקצבו איננו רלוונטי עוד. כמקובל, עם כינונה של ממשלה חדשה ובמסגרת דיוני התקציב יתקיים גם דיון בנוגע לתגבור קבוע של מערכת הבריאות."

יפעלו בזמן השביתה:
בתי החולים יפעלו במתכונת שבת. חדרי מיון, חדרי לידה ופגיות וטיפול נמרץ יפעלו במתכונת מלאה. בנוסף יפעלו שירותי דיאליזה דחופים, מכוני גסטרו לפעולות שלא ניתן לדחות (להבדיל ממרפאות גסטרו ששובתות), טיפולי יום, אונקולוגיה, סקירות מערכות מאוחרות לנשים בהריון, וטיפולי IVF דחופים (באישור ועדת חריגים בלבד). 

מרפאות קופות החולים – בקופת חולים כללית יפעלו שירותי אחים ואחיות, בדיקות דם ומקצועות הבריאות (כמו למשל קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, תזונה ודיאטה, פיזיותרפיה). בנוסף יפעל במהלך היום מוקד רופאים אונליין.

בקופת חולים מכבי כל השירותים יינתנו כרגיל.

בכל עיר גדולה תפעל מרפאה קהילתית תורנית אחת. הציבור מתבקש להימנע מלהגיע למעט מקרים דחופים ומצילי חיים.

מנכ"לים, מנהלי בי"ח, רופאי צה"ל, משרד הביטחון, משטרת ישראל ושרות בתי הסוהר – לא נכנסים לגדר השביתה.

לא יפעלו בזמן השביתה:
מרפאות חוץ, מרפאות קהילתיות בקופת חולים כללית, אשפוז יום פסיכיאטרי, ועדות רפואיות וועדות הביטוח הלאומי, ועדות להפסקת הריון.

במסגרת השביתה ישבתו הרופאים העובדים בלשכות הבריאות, רופאי ביה"ס, רופאים העובדים במשרדי ממשלה ובמוסדות רפואיים אחרים וכן רופאים הממלאים תפקידים אדמיניסטרטיביים.

ההסתדרות הרפואית תקים בכל בית חולים ועדת חריגים מקומית, אשר מורכבת ממנהל מחלקת הרדמה (או נציגו) אשר יתפקד כיו"ר הוועדה, נציג חדרי ניתוח וכן נציג הוועד. בנוסף, מוקמת ועדת חריגים עליונה אשר תשמש ערכאת ערר על הוועדה המקומית וכגוף מייעץ במקרים בהם הוועדה המקומית לא תגיע להחלטה.

בכל שאלה ו/או הבהרה נוספת ניתן לפנות לחמ"ל הר"י בטלפון 03-6100400.

יו"ר ההסתדרות הרפואית: "משרד האוצר השתמש ברופאים וזרק אותם"

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בשיבא ומ"מ יו"ר ההסתדרות הרפואית אמר הערב: "שביתת האזהרה היא נורה אדומה עבור כל אזרח בישראל שסבור כי מגיעים לו טיפול הולם והזכות הבסיסית לבריאות. השלמה עם דרישת האוצר להפסיק לתקצב 600 רופאות ורופאים מהמערכת הציבורית תפגע בכל מאושפז במחלקות הפנימיות, ותפגע באיכות הטיפול הניתן לו.
"הפגיעה בתקנים אלה תפגע ביכולת להכשיר מספיק רופאים שיוכלו לתת מענה לאיבחון וטיפול בחולי סרטן, בנפגעי שבץ מוחי או התקפי לב, זה להשלים עם הארכת התורים הבלתי נסבלים לרופאים מומחים, זה להשלים ביודעין עם מתן טיפול בלתי הולם לאזרחי ישראל. לזה לא נסכים.
"לצערנו פקידי האוצר לא הבינו את המשמעות של טיפול רפואי הולם לפני הקורונה, לא הבינו אותה במהלך הקורונה ואינם מבינים זאת גם עכשיו ביציאה מהקורונה. מי שהרעיב את מערכת הבריאות בשנים האחרונות והביא למצב בו מתים 6,000 ישראלים בשנה מזיהומים. מי שהתנגד להעברת תקציבים לבתי החולים במהלך שנת הקורונה עד שתשלום משכורות העובדים היה בסכנה, הם אלו המאיימים לגזול מאזרחי ישראל בחסות הכאוס הפוליטי 600 רופאים ורופאות. אנחנו לא ניתן לזה לקרות. לא ניתן לקחת אף לא תקן של רופא אחד מהמערכת הציבורית או לפגוע בזכויות הרופאים".

שמוליק בן-יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה: "השנה האחרונה היוותה עדות למקומה המרכזי והמשמעותי של מערכת הבריאות עבור בריאות הציבור, אבל לא פחות עבור הבריאות הכלכלית של המדינה. אין ספק כי לו היו במערכת הבריאות יותר מיטות טיפול נמרץ, וצוות רפואי גדול יותר (כפי שכל בכירי מערכת הבריאות דרשו בעבר), ניתן היה לצמצם עוד יותר את הפגיעה בחולים, בציבור הכללי ובמשק. לכן, מפתיע שפקידי האוצר ממשיכם במדיניות הקיצוצים התקציביים במערכת הבריאות.
"צעדי הקיצוצים והמגבלות התקציביות שבגינם מתקיימת השביתה, הם בדיוק ההפך הגמור ממה שנדרש לאחר מעל לשנה שבה מערכת בריאות שערב התפרצות נגיף הקורונה בישראל כבר הייתה מערכת גירעונית, עם מחסורים בכוח אדם ותשתיות, המציבים את ישראל בפיגור יחסית למדינות המתקדמות. דו"ח ה-OECD משנת 2019 הראה ששיעור ההוצאה הציבורית בישראל וכן שיעור הרופאים בישראל ל-1,000 נמוכים מהממוצע בכלל מדינות הארגון.
"בראייה הצופה פני עתיד, מערכת הבריאות אינה יכולה להרשות לעצמה בשום מחיר לוותר על תקנים של רופאים. אלא, דווקא כפי שההתמודדות של החברה הישראלית ומערכת הבריאות הישראלית עם נגיף הקורונה הוכיחה לנו מערכת הבריאות חייבת להגדיל את הקיבולת שלה בהתאם לגידול הצפוי באוכלוסייה."

פרופ׳ ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית, התייחס בחמישי האחרון לשביתת האזהרה שתקיים ביום שני הקרוב.  "לא מצאנו דרך אחרת להתמודד עם הכוחנות הבלתי מוגבלת של האוצר, שההחלטות שלו מתקבלות לא במשא ומתן אלא בנהחיות והנחתות", אמר חגי בכנס ים המלח של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות.

לדברי חגי, "ראינו את הרופאים המותשים ב-2020, יש שחיקה קשה ופוסט טראומה. אז קודם כל הצלחנו מול משרד הבריאות והשגנו 250 תקנים, ואחר כך גם קיבלנו עוד 350 תקנים. משרד האוצר בא היום ואומר שהרופאים האלה, שבאו לעזור בתקופת הקורונה, שעבדו ושנלחמו והצילו את עם ישראל, הם בעצם רופאים שהשתמשנו בהם ואפשר לזרוק אותם היום. זה בלתי סביר ולא נקבל זאת, מתייחסים לרופאים כאילו הם ציוד מתכלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!