דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

שביתת הרופאים: נציגי ההסתדרות הרפואית והאוצר ייפגשו ביום ד'

הרופאים שבתו ל-12 שעות במחאה על קיצוץ מאות תקנים | בבתי החולים נערכו הפגנות, מתמחים חסמו את צומת עזריאלי בת"א | יו"ר ההסתדרות הרפואית: "כולנו ציפייה שנעלה על הפסים הנכונים ונגיע להסכמות"

  • הרופאים שבתו ל-12 שעות במחאה על קיצוץ מאות תקנים | בבתי החולים נערכו הפגנות, מתמחים חסמו את צומת עזריאלי בת"א | יו"ר ההסתדרות הרפואית: "כולנו ציפייה שנעלה על הפסים הנכונים ונגיע להסכמות"
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

נציגי ההסתדרות הרפואית ומשרד האוצר ייפגשו ברביעי הקרוב למו"מ במטרה לפתור את משבר תקני הרופאים, בעקבות שביתת האזהרה המתקיימת היום (שני). יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, דרש משר האוצר ישראל כ"ץ להתערב במשבר: "תוכיח שאתה בולדוזר ותורה לאוצר ופקידיו לעצור את תכנית הגזירות שמאיימת לחנוק את מערכת הבריאות. שחרר את 600 התקנים".

לדברי פרופ' חגי, "בשנה האחרונה הוכחנו עמידה וחוסן וזו התודה שמגיעה לרופאי ישראל. ואקום שלטוני לא יכל להיות תירוץ להשתוללות ולמתקפות נגד הרופאות והרופאים שעושים לילות כימים למען בריאות הציבור. המחלקות הפנימיות וחדרי המיון עדיין בתפוסה של למעלה מ-100%, ולא יעלה על הדעת שיפטרו עכשיו 600 רופאים בזמן שחסרים לנו 4,500 תקנים רק בשביל להגיע לממוצע של המדינות המפותחות".

"היום פתחנו בשביתת אזהרה, והדגש הוא על האזהרה. זה הזמן לקחת פיקוד, ולמנוע פגיעה נוספת במערכת הבריאות. אם מישהו חושב שבאמצעות גזירות נוותר על הדרישות המוצדקות שלנו למען הרפואה הציבורית בישראל, הוא צפוי להתבדות. אני מודה לאלפי הרופאים והרופאות על התגייסותם המלאה לשביתה ולהפגנות במוקדים השונים, ואין לי ספק שגם הציבור מאחורינו בכל הכח".

הרופאים בבתי החולים ובמרפאות הקהילה שובתים היום (שני) שביתת אזהרה בת 24 שעות בין 7:00 בבוקר עד מחר ב-7:00. ההסתדרות הרפואית הכריזה על השביתה במחאה על קיצוץ 600 תקני רופאים שהוקצו למערכת הבריאות עקב הקורונה, ושינוי באופן ההתמחות של מתמחים בפתולוגיה שפוגע בתנאי השכר שלהם וביעילות העבודה בבתי החולים. בתי החולים פועלים במתכונת שבת, והרופאים במרפאות הקהילה של כללית שובתים.

יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו"ר ההסתדרות הרפואית, זאב פלדמן, אמר בהפגנת רופאים הבוקר בבית החולים שיבא: "600 הרופאים שהשתלבו במחלקות הפנימיות נותנים היום מענה לתסמונת הפוסט קורונה ולחולים שנוהרים עכשיו לבתי החולים כי לא הגיעו במהלך השנה האחרונה. היום מחלקות הילדים מלאות עד אפס מקום בילדים עם וירוסים רספירטוריים, שאולי נמנעו עד עכשיו בגלל ששמנו מסכות. 600 הרופאים האלה לא מובטלים, הם עובדים ונותנים כתף. אם האוצר יבוא וייקח את 600 התקנים האלה, לא נוכל לתת שירות רפואי ראוי לאוכלוסיית ישראל. לא נלך אחורה, אנחנו לא נסכים לחזור למצב של ערב הקורונה, לשנים של הרעבת מערכת הבריאות."

פלדמן פנה גם למפלגות השואפות להקים ממשלה חדשה: "ההפסקה הזאת מיועדת גם לכפר המכביה, שם יושבים במשא ומתן הקואליציוני להרכבת הממשלה שאולי תקום ואולי סוף סוף יהיה שר אוצר ושר בריאות חדש שיוכלו לעבוד יחד ולהתייחס לבעיות שאנחנו מתארים".

מאות מתמחים החברים בארגון 'מרשם' צעדו לכיוון צומת עזריאלי וחסמו את התנועה, לאחר שקיימו הפגנה בכיכר הבימה במחאה על משמרות המתמחים הארוכות.

מאות רופאים מתמחים צועדים מכיכר הבימה למגדלי עזריאלי במהלך שביתת הרופאים (צילום: דפנה איזברוך)
מאות רופאים מתמחים צועדים מכיכר הבימה למגדלי עזריאלי במהלך שביתת הרופאים (צילום: דפנה איזברוך)
הפגנת רופאים מתמחים מארגון מרשם בכיכר הבימה, במהלך שביתת הרופאים (צילום: דפנה איזברוך)
הפגנת רופאים מתמחים מארגון מרשם בכיכר הבימה, במהלך שביתת הרופאים (צילום: דפנה איזברוך)

בבתי החולים שיבא בתל השומר, סורוקה בבאר שבע, העמק בעפולה וקפלן ברחובות ערכו הרופאים  הבוקר הפגנת מחאה. על השלטים שנשאו הרופאים נכתב "הקיצוצים עולים לנו בבריאות" ו"פקידי האוצר מקצצים והחולים שוב נפגעים".

הפגנת רופאים שובתים במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע (צילום: ההסתדרות הרפואית)
הפגנת רופאים שובתים במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע (צילום: ההסתדרות הרפואית)
פרופ' זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, בהפגנת רופאים שובתים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר (צילום: דפנה איזברוך)
פרופ' זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, בהפגנת רופאים שובתים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר (צילום: דפנה איזברוך)

שר הבריאות יולי אדלשטיין הביע תמיכה ברופאים השובתים ואף ביקר את התנהלות משרד האוצר. "ביום הזה לבי עם הרופאות והרופאים. דרישתם מוצדקת ביותר. משרד האוצר והממשלה כולה מחויבים לא רק שלא לפטר אנשי צוות רפואי שנקלטו בקורונה, אלא להוסיף עוד. במיוחד אחרי שנת הקורונה אסור 'להשתמש ולזרוק'. הרופאות והרופאים יחד עם האחיות והאחים וכל צוותי הרפואה נלחמו 24/7 עבור בריאות אזרחי ישראל. התגובה שלנו צריכה להיות תוספת תקציבים, לא קיצוץ תקציבים. מלבד כפיות הטובה, יש בזה גם פגיעה בחוסן הבריאותי של ישראל".

יו"ר ההסתדרות: "הרצון לפגוע במי שעמדו בחזית המאבק במגפה הוא הזוי"

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, הביע תמיכה בשביתת המחאה של הרופאים. בהודעה שפרסם בר-דוד היום (שני) אמר בר-דוד: "מדינת ישראל עדיין לא התאוששה סופית מנזקי הקורונה, שבמהלכה הרופאים והרופאות, ואיתם כל המערך הרפואי, נתנו מעצמם בלי די, ודאגו לכל חולה וחולה תוך סיכון עצמי. והנה כעת, נראה שבאוצר שכחו את מה שעברנו פה בשנה האחרונה – והתשובה שלהם להקרבה של אנשי ונשות מערכת הבריאות היא קיצוץ תקנים."

"אני מגבה ותומך ברופאים שיצאו היום לאקט של מחאה מוצדק מאין כמוהו לנוכח האטימות שהם סופגים. הרצון לפגוע במי שעמדו בחזית המאבק במגפה הוא הזוי. מה שצריך כעת זה לחזק את המערכת ולרפא אותה – ולא להיפך".

מרפאת רוטשילד בפתח תקווה: תמיכה ברופאים וכעס

הילה מפתח תקווה הגיעה למרפאת המומחים ברחוב רוטשילד בעיר עם ביתה ליה, לבדיקת עיניים דחופה. "איזה באסה", אמרה כבר במדרגות. "חבל שלא הודיעו לפחות". כששאלנו מה הן חושבות על השביתה, השיבה הילה: "זה מתסכל, אבל בסוף הרופאים מוחים על התנאים שלהם ושל הקולגות שלהם וזה מובן".

מבקר נוסף, עולה מחבר העמים כבן 40 פנה אף הוא לדלפק השירות של מרפאת העיניים. "אין רופאים היום. שביתה", אמרה לו הפקידה, והוא מתקשה להבין. אחרי מספר פעמים שחזרה על הדברים לאט, יצא מהמרפאה מתוסכל וכועס, כשהוא מקלל במדרגות ברוסית.

מרפאת רוטשילד בפתח תקווה בעת שביתת הרופאים (צילום: ניצן צבי כהן)
מרפאת רוטשילד בפתח תקווה בעת שביתת הרופאים (צילום: ניצן צבי כהן)

משה, שהגיע עם בנו הקטן למרפאה, הסביר לו שהרופאים היום אינם נמצאים היום. למרות התסכול הוא אומר: "אם היה מעט יותר סדר במדינה אולי היו מבינים את הצורך שקיים במערכת הבריאות. בסוף גם אנחנו צריכים את הרופאים, ולכן למרות הכול אני חושב שהציבור צריך לתמוך".

סיגל, מבקרת נוספת במרפאה, מתוסכלת על המצב. "חיכיתי לתור הזה ארבעה חודשים. זה בלגן גם עם הילדים, לקחתי חופש כדי להגיע ועכשיו אומרים שאין. זה מרתיח".

המאבק: בתי החולים לא יוכלו לקלוט מתמחים חדשים

600 תקני הרופאים הוקצו למערכת הבריאות ביוני האחרון למשך שנה, והופנו למחלקות הקשורות בטיפול בקורונה, כמו טיפול נמרץ, מחלקות פנימיות ועוד. עם קליטת הרופאים התחייב שר הבריאות יולי אדלשטיין כי הרופאים "ייקלטו לצמיתות". כעת, בתום השנה, משרד האוצר מתכוון להפסיק את התקנים. המשמעות של המהלך בפועל היא פיטורי המתמחים שנקלטו, או חסימת הקליטה של מתמחים חדשים לכלל מחלקות בתי החולים, מצב שיגביר את עומס העבודה בבתי החולים ויפגע בתהליך ההכשרה של המתמחים.

בנוסף מוחים הרופאים על חיוב המתמחים בפתולוגיה לעבוד במשמרות לילה כדי לקבל את מלוא שכרם, על אף שאין לבתי החולים צורך בכך. מצב זה פוגע בתהליך ההכשרה שלהם, מכיוון שהמומחים בפתולוגיה נמצאים בבתי החולים במהלך היום בלבד.

במשרד האוצר אמרו כי הדיון בתקנים יוכל להתחדש רק עם העלאת דיוני תקציב המדינה הבא: "על מנת לסייע להתמודדות הממשלתית עם התפרצות הקורונה החליטו הממשלה והכנסת על הגדלה ייעודית של ההוצאה הממשלתית לצורך ההתמודדות עם הקורונה ("קופסאות הקורונה"). במסגרת הקופסאות הייעודיות סיכמו שרי הבריאות והאוצר בחודש יולי 2020 על תוספת תקנים לאיוש מחלקות ייעודיות לקורונה בבתי החולים. בזכות עבודתם של הצוותים הרפואיים והטיפול המיטבי שסיפקו מחלקות הקורונה נסגרו, וכיום רק 10% מהן נשארו פעילות, וממילא – הצורך שלשמו ניתנו תקנים אלו והמסלול החוקי בו הם תוקצבו איננו רלוונטי עוד. כמקובל, עם כינונה של ממשלה חדשה ובמסגרת דיוני התקציב יתקיים גם דיון בנוגע לתגבור קבוע של מערכת הבריאות."

"האוצר רוצה אחורה, אנחנו לא ניתן"

יו"ר ארגון רופאי המדינה זאב פלדמן ביקר בחריפות את האוצר בדבריו בהפגנה בשיבא: "האוצר התחייב לתת לבתי החולים 290 תקנים בשנים 2019, 2020 ו-2021. זה לא תקנים של מיטות, אלא מיטות, אחיות ורופאים. האוצר רוצה אחורה, אנחנו לא ניתן. יש התנהלות של האוצר מול ציבור הרופאים של הוצאת מכתבים חד צדדיים, הורדת כספי תשלום על טעויות שהיו צריכים לעבור דרך שימוע וועדות עם הזדמנות הרופא להסביר ולערער. הם מוותרים על השלב הזה. גם המכתב שיצא ב-15 למרץ, אחרי 150 שנה של התנהלות יומית של מתמחי הפתולוגיה."

פלדמן התייחס גם לפגיעה בתנאי העבודה של המתמחים בפתולוגיה. "כנראה שהאירוע הלילי האחרון בפתולוגיה היה מאוד מזמן, ולכן המתמחים מגיעים כל בוקר למחלקות הפתולוגיה. הפתולוגיה נמצאת גם ככה בתת-איוש, אני לא רוצה להגיד מספרים אבל חלק גדול מהפתולוגים הבכירים הם פנסיונרים, שאין להם ברירה אלא להישאר במקצוע כי הם אוצרות ידע. אם הם יפרשו אנחנו נאבד יכולת לתת מענה לחלק מהמקרים הפתולוגיים, שזה צוואר בקבוק להמשך טיפול אונקולוגי ולרוב החולים שמטפלים בהם. מה-15 במרץ אפי מלכין, המשנה לממונה על השכר, נתן הנחיה שהמתמחים הפתולוגים צריכים לישון בתוך המכונים והולכים למחרת הביתה. המכונים היום נפגעים בעבודה השוטפת. על כל אלה אנחנו היום מביעים מחאה כירייה ראשונה במאבק. כולנו צריכים להיות יחד כדי לעמוד מול האוצר."

שמוליק שטיינהאוס, מנהל מחלקה פנימית בשיבא: "עברנו שנה איומה כמדינה במהלך הקורונה. אני לא חושב שמישהו נתקל בסיטואציות של מאסות של חולים שנפתרים לך מבין הידיים. ואז באיזה פלא הופיעו רופאים חדשים למחלקה. התחלנו להכשיר אותם, לאט לאט, הם עובדים לא טיפה פחות קשה מכולם, עוזרים לנו לעמוד על הרגליים מול מאסות החולים – ופתאום רוצים לקחת אותם. קודם כל זה לא אפשרי לקבל אנשים לעבודה ואז לשחרר אותם. אבל חוץ מזה אולי הגיע הזמן שנוכל לעבוד כמו בני אדם, ולא להתרוצץ אחרי המטופלים ואחרי עצמנו, רק בשביל לפתוח כל יום. אני לא רואה איך אני מסתדר בלי הרופאים האלה. אני לא חושב שחגית, או האווי, או אילן או גדי (מנהלי המחלקות הפנימיות האחרים בשיבא – ד.א.) מצליחים להסתדר בלעדיהם. אם רוצים אז שייקחו, אבל הם יצטרכו לקחת גם אותנו"

בתי החולים במתכונת שבת, טיפולי הפריה באישור ועדת חריגים

יפעלו בזמן השביתה:
בתי החולים יפעלו במתכונת שבת. חדרי מיון, חדרי לידה ופגיות וטיפול נמרץ יפעלו במתכונת מלאה. בנוסף יפעלו שירותי דיאליזה דחופים, מכוני גסטרו לפעולות שלא ניתן לדחות (להבדיל ממרפאות גסטרו ששובתות), טיפולי יום, אונקולוגיה, סקירות מערכות מאוחרות לנשים בהריון, וטיפולי IVF דחופים (באישור ועדת חריגים בלבד). 

מרפאות קופות החולים – בקופת חולים כללית יפעלו שירותי אחים ואחיות, בדיקות דם ומקצועות הבריאות (כמו למשל קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, תזונה ודיאטה, פיזיותרפיה). בנוסף יפעל במהלך היום מוקד רופאים אונליין.

בקופת חולים מכבי כל השירותים יינתנו כרגיל.

בכל עיר גדולה תפעל מרפאה קהילתית תורנית אחת. הציבור מתבקש להימנע מלהגיע למעט מקרים דחופים ומצילי חיים.

מנכ"לים, מנהלי בי"ח, רופאי צה"ל, משרד הביטחון, משטרת ישראל ושרות בתי הסוהר – לא נכנסים לגדר השביתה.

לא יפעלו בזמן השביתה:
מרפאות חוץ, מרפאות קהילתיות בקופת חולים כללית, אשפוז יום פסיכיאטרי, ועדות רפואיות וועדות הביטוח הלאומי, ועדות להפסקת הריון.

במסגרת השביתה ישבתו הרופאים העובדים בלשכות הבריאות, רופאי ביה"ס, רופאים העובדים במשרדי ממשלה ובמוסדות רפואיים אחרים וכן רופאים הממלאים תפקידים אדמיניסטרטיביים.

ההסתדרות הרפואית תקים בכל בית חולים ועדת חריגים מקומית, אשר מורכבת ממנהל מחלקת הרדמה (או נציגו) אשר יתפקד כיו"ר הוועדה, נציג חדרי ניתוח וכן נציג הוועד. בנוסף, מוקמת ועדת חריגים עליונה אשר תשמש ערכאת ערר על הוועדה המקומית וכגוף מייעץ במקרים בהם הוועדה המקומית לא תגיע להחלטה.

בכל שאלה ו/או הבהרה נוספת ניתן לפנות לחמ"ל הר"י בטלפון 03-6100400.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!