דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מבצע שומר החומות

מומחים למזרח התיכון: ״חמאס עשה חריקת בלמים, במטרה לעצור תהליכי נורמליזציה אזוריים״

חוקרי מדיניות אזורית מנתחים את התהליכים בחברה הפלסטינית שגרמו לחמאס לצאת למערכה נגד ישראל דווקא עכשיו | פרופ' עוזי רבי: ״כל עוד חמאס קיים, אבו מאזן תלוי במודיעין ובכוחות הביטחון הישראלים, וזו הסיבה שמשאירים את חמאס. המחיר הוא מערכות לחימה שחוזרות על עצמן אחת לכמה שנים״

עוזי רבי וקסניה סבטלובה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
עוזי רבי וקסניה סבטלובה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
אוריאל לוי

"הפלסטינים יודעים שהדרך שלהם חזרה למרכז הבמה בעולם הערבי עוברת בירושלים", אומרת ל'דבר' ח"כ לשעבר קסניה סבטלובה, המשמשת כעמיתת מחקר בכירה במכון למדיניות ואסטרטגיה ובמכון מתווים.

"כשירושלים בוערת, כולם מדברים על זה, כולם נאלצים להגיב. במובן הזה, הבערת ירושלים היא תגובה מסוימת להסכמי אברהם. מבחינת חמאס, העילה להסלמה היא דחיית הבחירות ברשות הפלסטינית, אבל ברור שהניסיון שלהם להבעיר את ירושלים החל כבר לפני שנים. ממשלת ישראל והכהניסטים סיפקו לחמאס הזדמנות".

פרופ' עוזי רבי, שעומד בראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, אומר ל'דבר': "מה שחמאס עשה כאן זה חריקת בלמים, במטרה לעצור תהליכים אזוריים שעשויים בעיניו לפגוע במטרות הפלסטיניות פגיעה אנושה. אמנם לחמאס אין חיבה יתרה למדינות ערב, אבל עם זאת, הוא מביא כל מיני סיסמאות וערכים שהציבור הערבי והמוסלמי בעולם רגיש אליהם, ובלבו של העניין: ירושלים.

"חמאס קופץ על ההסלמה בירושלים כמוצא שלל רב, מנופף בדגלים של אל-אקצא, מציג את עצמו כמנהיג הפלסטינים הבלתי מעורער, מעפיל על אבו מאזן ואנשי הפת"ח, וגם גומל להם על ביטול הבחירות ברשות הפלסטינית. יש כאן הבשלה של כמה רכיבים פנים פלסטיניים, שחמאס מבקש למנף כדי לחזק את כוחו".

 אז מה קרה עכשיו? הכוכבים הסתדרו?
"הסכמי אברהם גרמו לחמאס להבין שהפלסטינים יורדים מסדר היום האזורי. נוסף לכך התסכול מביטול הבחירות ברשות. חמאס רואים את רע"ם והרשימה המשותפת משחקות תפקידי מפתח בהקמת קואליציה, סימן מסוכן עבור חמאס שמדגיש את תהליך הישראליזציה של הפלסטינים אזרחי ישראל. לצד כל אלה, כדאי להזכיר שטראמפ כבר לא כאן, וביידן מראה בינתיים חוסר עניין במתרחש במזרח התיכון. כל הכוכבים האלה הסתדרו, וזה בא לשיא לקראת סוף הרמדאן עם מה שהתרחש בירושלים ובשייח ג'ראח. כשחמאס ראה כי טוב, הוא החל לרכוב על גב הנמר".

סבטלובה מאשימה את ממשלת ישראל בכך ש"סידרה לחמאס את הכוכבים" באופן מופתי. "מצד אחד, החלשנו את אבו מאזן, ובמיוחד בירושלים. מצד שני, נתנו לאיסלאמיסטים קיצוניים לפעול שם בחופשיות: חמאס, טורקיה, המוג'הדין ועוד.

"החוק המפלה שמאפשר פינוי משפחות ערביות מבתיהן בשכונת שייח ג'ראח, ולא מאפשר לפלסטינים לתבוע את נכסיהם, לצד השתלטות של ארגוני ימין על אדמות בסילוואן ושייח ג'ראח, תדלקו את הלהבות. הרמדאן הוא תמיד קרקע פורייה לקיצוניים לפעול באלימות, ראינו את זה גם בעיראק ובסוריה. אז במקום להרגיע את הרוחות בזמן הרמדאן, הממשלה דאגה ללבות אותן".

כיצד על ישראל להגיב?
רבי: "אף שישראל הרבה יותר חזקה, ברור שאפשרות הפעלת הכוח שלה מוגבלת, מאחר שהיא מדינה דמוקרטית וכל העולם משקיף על כל צעד ושעל שהיא עושה. ישראל לא יכולה לנצח במונחים של ניצחון מוחלט, כי ניצחון כזה יכול להיות רק בהפלת חמאס, ובשביל להשיג את זה צריך להיכנס עם כוחות גדולים מאוד לעזה ולהפוך שם כל אבן ואבן, וזה אפילו לא עולה כאופציה בגלל המחיר הכבד שזה יעלה לנו בחיי אדם. אז ישראל משחקת בתחום מוגבל, שבעטיו היא מסרבת להפסקת אש אתמול והיום, כי היא צריכה להשיג משהו שיוכיח שידה על העליונה".

מה ישראל יכולה להשיג במבצע?
סבטלובה: "ישראל צריכה להיות תקיפה מאוד מול חמאס והג'יהאד האסלאמי. צריך יותר שוט ופחות גזר. הניסיון של נתניהו לשמור על שקט באמצעות דולרים מקטאר נכשל. הנה, רק עכשיו חילקו שם דולרים, זה הרגיע אותם?

"הכאוס ברשות גובר בעקבות היחלשות אבו מאזן, ונתניהו נושא באחריות המלאה לכך. אנחנו בשלהי תקופתו של אבו מאזן, ואף אחד לא יודע מה יהיה אחריו. עלול להיות רע מאוד אחרי אבו מאזן, וזה מטורף לחשוב שדווקא כשהיה פה פרטנר פרגמטי עסקנו בהחלשתו. כל עוד הוא כאן, צריך למנוע את קריסת הרשות. צריך לנצל את המערכה הזו כדי לפגוע חזק בחמאס ובג'יהאד ולחזק את הרשות הפלסטינית".

רבי: "ישראל מודדת את הישגיה מול חמאס באינטרוולים שבין סבב לסבב. כלומר, ככל שהפגיעה בתשתיות של החמאס משמעותית יותר, כך גדל פרק הזמן עד המלחמה הבאה. הבעיה של המשוואה הזו, שאנחנו נמצאים בה כבר 15 שנים, זה שחמאס משכלל את אמצעיו מסבב לסבב. אמנם פרקי הזמן שבין סבבי הלחימה גדלים, אבל גם האמצעים של חמאס נהיים משוכללים יותר. ראינו את זה הלילה, כשחמאס שיגר מטחים כבדים של עשרות טילים במקביל לעבר מרכז הארץ".

"דבר נוסף שישראל יכולה לנסות לעשות, ובשנים האחרונות היא לא הצליחה, זה לפגוע במנהיגי חמאס. אני מדבר על החמישייה הפותחת, ולא על דרגי הביניים. פגיעה במנהיגי החמאס יכולה להוות הישג גדול. הבעיה היא שהם יורדים לבונקרים שמתחת למבנים אזרחיים גדולים, כמו בית החולים בעזה, מיד אם תחילתו של כל מבצע, מה שהופך את הפגיעה בהם לבלתי אפשרית כמעט.

"נוסף לכך, צריך להביא בחשבון שישראל כבר עשור ויותר מנצלת את השליטה של חמאס בעזה כדי להחליש את הפלסטינים. הפיצול בין הפלסטינים מחליש אותם, וישראל נהנית מזה. הפרד ומשול. ההפרדה היא גם בין הפלסטינים של הרשות לבין הפלסטינים אזרחי ישראל. יש לנו אינדיקציות שערביי ישראל הולכים ומוותרים על המאבק הפלסטיני לטובת מאבקים סוציו-פוליטיים כאלה ואחרים. ערביי ישראל מבקשים להשתלב.

"לכן הנזק הגדול ביותר בהסלמה שמתרחשת כעת, ואולי גם אחת המטרות המרכזיות של חמאס, זה הקרע בין אזרחי ישראל הערבים ליהודים. הקרע הזה מחליש את ישראל גם מול חיזבאללה ואיראן. גם הם רואים מה קורה וחושבים כיצד להשתמש בזה נגדנו".

אז חמאס נכנס למערכה ביתרון?
רבי: "לחמאס יש מרחב פעולה גדול. הוא זוכה להתהדר בהרבה הישגים. הוא מצליח כל פעם לשתק את המדינה ולהרוג אזרחים ישראלים. זה שהורגים הרבה עזתיים לא מפריע לו. נהפוכו, הוא מביא את זה בחשבון ומשתמש בזה אחר כך.  איך אתה שוחק את מעמדו? ישראל לא הצליחה לעשות את זה עד כה".

מתי המערכה תסתיים?
רבי: "ישראל מסרבת כרגע לתיווך, כי היא לא רוצה לתת לחמאס את תמונת הניצחון. ישראל צריכה להשאיר נזק מספיק בעזה כדי שחמאס לא יצא למתקפה כזו שוב בעוד שבועיים. רק כשיגדל הלחץ על החמאס, האמריקאים, הערבים והאירופאים ייכנסו יותר לתמונה וילחצו על ישראל.

"זה יכול לקרות מהר אם ישראל תצליח להביא הישג משמעותי כמו חיסול של מנהיגי חמאס, וזה יכול להימשך זמן רב יותר אם ישראל תלך על התשתיות, כי פגיעה בתשתיות זה לא זבנג וגמרנו, זה לוקח זמן.

"צריך כל הזמן לזכור שלא יהיה הסכם שלום עם החמאס. במקרה הכי טוב, תהיה הסדרה לא פורמלית, שתחזיק כמה שנים, ותשמור על הפלסטינים מפולגים ביניהם. כל עוד חמאס קיים, אבו מאזן תלוי במודיעין ובכוחות הביטחון הישראלים כדי לשמור על שלטונו, וזו הסיבה להשאיר את חמאס. המחיר שישראל משלמת על זה הוא במערכות האלה שחוזרות על עצמן אחת לכמה שנים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!