דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעה / תמונת הניצחון של ״שומר החומות״ הגיעה דווקא מלוד

גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

תמונת הניצחון של מבצע ״שומר החומות״ לא חיכתה לשיחה בין ביידן לנתניהו, ולא לתיווך המצרי. היא הגיעה כבר ביום התשיעי ללחימה.

בזמן שחיילי צה״ל פעלו לחיסול ה״מטרו״ של חמאס, ובזמן שלוחמי כיפת ברזל הגנו יום ולילה על ישראלים שירדו ועלו מהמקלטים; התמונות של האלימות הקשה בערי ישראל זעזעו את אמות הסיפים.

אם יום אחד, חלילה, המלחמה תעבור לרחוב; אם היא תגלוש מבית לבית, בין שכנים, בתוך חדרי הילדים, אף אחד כבר לא יוכל לעצור את זה. לא הצבא ולא המשטרה. זו היתה אימתם של הישראלים משך כמה לילות. דלתות הבתים ננעלו, התריסים הוגפו.

***

אין יהודי שלא צרובים בתודעתו פרעות, השמדה ומוות בעינויים שהיו מנת חלקו של העם הזה. האירועים שנראו בערים המעורבות יצרו תחושה שהחששות מתממשים: ׳אכן יש לנו עסק עם גיס חמישי. כשהאויב צר עלינו, הם קמים להשמידנו׳. אבל זה לא נכון.

רובם המוחלט של הערבים החיים בישראל לא יצא לרחוב לבצע מעשי פשיעה, לא נהג באלימות, ולא עשה דבר בשביל לפגוע במרקם החיים המשותף. היו אלה מאות, אולי אלפי פורעים, מתוך כ-2 מיליון אזרחים. פחות מחצי אחוז. והם צריכים להיתפס על ידי כוחות הביטחון, ולקבל את העונשים הכבדים הקבועים בחוק.

הלינץ׳ בבת ים גם הוא הצית פחדים. יש בין היהודים והערבים מי שחושב שהחברה היהודית בישראל מקצינה, שיש התארגנות של פלנגות חמושות, ושיום אחד, הרוב עשוי לחסל את המיעוט שחי בתוכו. רוב היהודים סולדים מהאלימות הזו. האם היום הזה של טבח מאורגן במיעוט שחי בישראל קרוב? לא. אבל הפחד ישנו.

***

על רקע הפצע שותת הדם הזה, שהוא אולי מסימני ההיכר של מלחמת ״שומר החומות״, תמונת הניצחון מגיעה דווקא מהחברה הישראלית, דווקא מלוד. העיר שעמדה בלב העימות הפנימי.

יגאל יהושוע (56), אב לשניים, נרצח על ידי פורעים ערבים שהשליכו עליו אבנים והכו אותו בתוך רכבו למוות. ״האמנת בדו קיום״, ספד לו אפי אחיו, ״חשבת שאם רק תוציא את הראש ויראו מי אתה, הכול יהיה בסדר״. משפחתו של יהושוע תרמה את איבריו והעניקה חיים לחמישה אנשים בישראל, ביום התשיעי למבצע. אחת מהן היא ראנדה מבית צפאפא.

עויס, בתה של ראנדה אמרה לאחר השתלת הכלייה בגופה של אמה: ״לפני הכול נגיד שאנחנו משתתפים בצער שלהם. שאנחנו לא בעד רצח. ואנחנו אומרים תודה על מה שהם עשו בשבילנו״. ראנדה אמרה: ״הם המשפחה שלנו״.

תמונת הניצחון של ״שומר החומות״ שייכת ליגאל יהושוע, אוהב עמו, וארצו. על אנשים כאלה עומד העולם. ״רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע״, נכתב בספר דברים, ״וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים״.

המלחמה מחריבה חיים. האפשרות להבטחת קיומה של מדינת ישראל עוברת בקיום משותף בין יהודים וערבים בחלק הזה של העולם. ״ובחרת בחיים״, אומר הפסוק, ״למען תחייה אתה וזרעך״.

יגאל יהושוע ז"ל (צילום: אלבום פרטי)
יגאל יהושוע ז"ל (צילום: אלבום פרטי)
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!