דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

רשות שוק ההון: "שוקלים דחייה בקיצוץ קרנות הפנסיה הוותיקות"

הקיצוץ בפנסיות של 270 אלף גמלאים, בסך מאות שקלים בשנה, אמור לצאת לפועל ביוני | בעדכון של הרשות לבג"ץ נכתב שנשקלת דחייה של הקיצוץ עד להקמת ממשלה

מפגינות במחאת הגמלאים (צילום: יונתן בלום)
מפגינות במחאת הגמלאים (צילום: יונתן בלום)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

רשות שוק ההון שוקלת לדחות פעם נוספת את הקיצוץ בגמלאות של כ-270 אלף המבוטחים בקרנות הפנסיה הוותיקות. הקיצוץ, שמתוכנן לסוף יוני, צפוי להפחית מאות שקלים בשנה מהכנסתם של המבוטחים. הוא נדחה מספר פעמים בשנתיים האחרונות, עקב תקופה ארוכה שבה תפקדה במדינה ממשלת מעבר, או ממשלה שפעלה בהיעדר תקציב מדינה מאושר.

בהודעת המדינה מרביעי האחרון בעתירה לבג"ץ נכתב כי "בימים אלה נבחנת האפשרות להורות על דחייה נוספת בהפחתת הקצבאות, והחלטה בעניין צפויה להתקבל בימים הקרובים, לאחר השלמת הבחינה על ידי הגורמים הרלבנטיים".

ההודעה הוגשה לקראת דיון בעתירה שהגיש ארגון גמלאי התעשייה האווירית, המבוטחים בקרנות הוותיקות, נגד שר האוצר ורשות שוק ההון. הארגון, המיוצג על ידי משרד עורכי הדין גדעון פישר ושות', דורש בעתירה לבטל את הקיצוץ, או לדחות אותו.

הסיבה המוצהרת לקיצוץ היא עיכוב בחקיקת חוק להעלאת גיל הפרישה לנשים, שההכנסות קרנות הפנסיה הוותיקות בעקבותיו יוכלו לאזן גירעון אקטוארי שבו הן נמצאות. הקרנות הולאמו על ידי המדינה בשנות התשעים, הצטרפות חברים חדשים אליהן נחסמה וכיום הן מנוהלות על ידי 'עמיתים', חברה ממשלתית הכפופה לראש רשות שוק ההון. עם הלאמתן, המדינה התחייבה להשלים סכומים שיחסרו להן לצורך איזון, ובמקביל הוחלט כי הממשלה תקדם את העלאת גיל הפרישה לנשים, בין היתר כדי לאזן את הקרנות.

במשרד האוצר, שמקדם בשנים האחרונות את העלאת גיל הפרישה, קבעו כי ללא העלאת גיל הפרישה תקוצץ באחוז הגמלה של אלפי מבוטחים בקרנות הפנסיה. משמעות ההפחתה היא קיצוץ של מאות שקלים בשנה לכל גמלאי. הכנסת ה-20 קידמה חוק להעלאת גיל הפרישה, אך פוזרה, ומאז העניין לא קודם עקב ממשלות המעבר והיעדר תקציב המדינה.

יו"ר הסתדרות הגמלאים, שמוליק מזרחי: "לא ייתכן שהגמלאים הופכים להיות בני ערובה בידי האוצר"

במשרד האוצר ניסו מספר פעמים להוציא לפועל את הקיצוץ בגמלאות, עקב העיכוב בחקיקה, אך הוא נדחה כתוצאה ממאבקים שניהלה הסתדרות הגמלאים ולחצים של חברי כנסת. המועד הקודם שהקיצוץ הגמלאות היה ינואר 2021, אך עקב היעדר אישור תקציב מדינה ופירוק הממשלה, רשות שוק ההון החליטה על דחייתו לסוף יוני 2021, וללא החלטה על ביטולו הוא ייצא לפועל.

יו"ר ארגון גמלאי התעשייה האווירית: "סומכים על שופטי בג"ץ"

כנגד הקיצוץ עומדות מספר עתירות לבג"ץ. עתירת גמלאי התעשייה האווירית דורשת לבטל לחלוטין את הקיצוץ, או לפחות לדחות אותו עד למיצוי החקיקה בעניין גיל הפרישה או מציאת מקורות מימון אחרים לקרנות הוותיקות. עתירה דומה הוגשה על ידי ארגונים המייצגים מבוטחים במספר קרנות ותיקות. בעתירה אחרת, של פרופ' נתן פלדור, דורשים העותרים מבג"ץ להורות למדינה להעלות את גיל הפרישה לנשים ולבטל את הקיצוץ, מהלך בעייתי מכיוון שלצורך העלאת גיל הפרישה נדרשת חקיקה.

יעקב שפי, יו״ר גמלאי התעשיה האווירית וח"כ לשעבר, אמר בעקבות הודעת המדינה: ״אלפי פנסיונרים, שתרמו לעשייה הביטחונית בישראל, סומכים ידיהם על שופטי בג״ץ, שלא יאפשרו פגיעה בשכרם.״

עו"ד גדעון פישר, מנהל שותף בגדעון פישר ושות': "האיום בקיצוץ קרנות הפנסיה הוותיקות נמשך כבר כמה שנים, כשחרב מונפת מעל שכרם של גילאים רבים שעבדו שנים רבות שכל מבוקשם הוא לחיות חיים מכובדים לאחר פרישתם מהעבודה".

יו"ר הסתדרות הגמלאים: "ככל שנידרש נוציא את הגמלאים להפגנות וכנסי חירום"

יו"ר הסתדרות הגמלאים, שמוליק מזרחי, קורא לממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת, להודיע מידית על דחיית הקיצוץ עד להסדרת סוגיית גיל הפרישה, ומבהיר שארגונו ערוך למאבק אם יידרש לכך. "לא ייתכן שהגמלאים הופכים להיות בני ערובה בידי האוצר בגלל אי העלאת גיל הפרישה לנשים", אומר מזרחי ל'דבר', "כידוע זו הסמכות של הכנסת והממשלה, וכל עוד אין החלטה על העלאת גיל הפרישה, אין להפחית מהגמלאים שסובלים בלאו הכי משחיקה גדולה של הגמלאות, לאור גידול בעלויות הארנונה, המים, המזון, ציוד רפואי ועוד. אנו קוראים לממונה על שוק ההון להודיע מידית על הדחייה עד קבלת החלטת הממשלה והכנסת, ולא להעמיד את העמיתים בחוסר ודאות ובחשד שיורידו מהפנסיות שלהם."

מזרחי הוסיף: "ככל שנידרש נאלץ להוציא את הגמלאים להפגנות ולכינוסי חרום כפי שעשינו בעבר. הגמלאים סבלו מחוסר ודאות בריאותית עקב הקורונה, ממצב נפשי וכלכלי קשה, וממצב בטחוני שמקשה עוד יותר על ציבור הגמלאים. בעת הזו על הממשלה, הכנסת והממונה על שוק ההון למנוע מהגמלאים לצאת לרחובות. זה המעט שיכולים לעשות למען 270 אלף עמיתים בקרנות הוותיקות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!