דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה

יצרניות חיסוני הקורונה יעבירו 2.3 מיליארד מנות למדינות עניות

מדינות בעלות הכנסה נמוכה יוכלו לרכוש את החיסון במחיר עלות, למדינות בעלות הכנסה בינונית הוא יימכר בשיעור רווח נמוך | 0.3% בלבד מהחיסונים ניתנו עד כה במדינות עניות

אחות מכינה זריקה של החיסון לקורונה של חברת מודרנה. (צילום: Maria Kaminska/Shutterstock.com)
אחות מכינה זריקה של החיסון לקורונה של חברת מודרנה. (צילום: Maria Kaminska/Shutterstock.com)

יצרניות החיסונים נגד נגיף הקורונה התחייבו בסוף השבוע האחרון להעביר יותר מ-1.3 מילארד מנות חיסון למדינות עם הכנסה בנונית עד נמוכה עוד השנה. ראש ממשלת איטליה מריו דראגי, שאירח את ועידת הפסגה בה ניתנה ההתחייבות, כינה את ההחלטה של החברות הפרטיות "משמעותית ומדהימה".

החברות פייזר וביונטק התחייבו להעביר מילארד מנות חיסון, ג'ונסון אנ ג'ונסון התחייבה ל-200 מיליון מנות ומודרנה ל-100 מיליון. מנות החיסון יסופקו במחיר עלות למדינות בעלות הכנסה נמוכה ובשיעור רווח נמוך למדינות בעלות הכנסה בינונית. פייזר וביונטק התחייבו להעביר מיליארד מנות חיסון נוספות בשנה הבאה.

ומדינות האיחוד האירופי, מצידן, הבטיחו להעביר 100 מיליון מנות חיסון עוד השנה. על פי אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית, מרבית התרומה של מדינות האיחוד תועבר דרך ברית 'קובקס' של האו"ם וארגון הבריאות העולמי. הברית הוקמה על מנת להבטיח גישה שוויונית לחיסון גם למדינות שלא יכולות לעמוד בעלות רכישתו.

בשבוע שעבר ספגה הברית מכה כשספקית החיסונים הגדולה ביותר שלה, חברת 'מכון הנסיוב ההודי', הודיע כי קרוב לוודאי שלא תייצא יותר חיסונין עד סוף השנה בעקבות העלייה התלולה בתחלואה בהודו.

חברות התרופות לא ציינו באיזו מסגרת יעבירו את מנות החיסון, אך דראגי ופון דר ליין הביעו ביטחון בכך שהן יכבדו את התחייבויותיהן. ראש ממשלת איטליה אמר כי החלטת החברות הפרטיות משקפת, במידה מסוימת, "את הרצון לתקן את אי השוויון וחוסר הצדק, בזמן שברגעים הקשים ביותר היו מי שעצמו עיניים והתעלמו משאר העולם".

"החברות האלה קשרו את המוניטין שלהן להתחייבויות האלה. זה מהלך מאוד מאוד חשוב שבאמת ישנה את פני המציאות", אמר דראגי, שהוסיף שארגון הבריאות העולמי וארגון  הסחר העולמי ייקחו חלק בהבטחת מימוש העברת מנות החיסון.

בזמן שמבצעי החיסון במערב מתקדמים בעקביות, מדינות עניות רבות מתקשות לרכוש מנות חיסון. מומחים מזהירים שהתפשטות חסרת מעצורים של הנגיף בכל מקום בעולם עלולה להוביל להופעתם של וריאנטים מסוכנים.

במהלך ועידת הפסגה ברומא בסוף השבוע אמר דראגי שקרוב ל-1.5 מיליארד חיסונים ניתנו עד כה בלמעלב מ-180 מדינות. עם זאת, רק 0.3% מהחיסונים התבצעו במדינות בעלות הכנסה נמוכה, 85% מהן היו במדינות העשירות יותר.

"הפערים בשיעורי ההתחסנות הוא מדהים", אמר ראש ממשלת איטליה, "לא רק שאי השוויון הזה לא מתקבל על הדעת הוא גם מהווה איום. כל עוד הנגיף מתפשט בעולם באופן חופשי הוא יכול לעבור מוטציה מסוכנת ולחתור תחת כל מבצע חיסונים מוצלח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!