'מחירון העם', מחירון לאומי מקוון לרכבי יד שנייה שיזמה שרת התחבורה מירי רגב עלה היום לאוויר. מחירון החדש מבוסס על דיווחים וולנטריים של מוכרים וקונים בחצי השנה האחרונה, ואמור לשקף נתוני אמת על עסקאות שבוצעו בישראל ועל כן גם על מחירם האמיתי של מכוניות משומשות.
על פי משרד התחבורה, בישראל מתבצעות מדי שנה למעלה מ-800 אלף עסקאות למכירת רכב משומש. רכישת רכב היא ההוצאה השנייה בגובהה במשקי הבית בישראל, אחרי רכישת דירה, מה שהופך את היכולת לקבל מחיר שוק אמין לגבי רכב משומש לצורך חיוני.
מחירון מקצועי לעומת חכמת ההמונים
המחירון עלה לרשת למרות התנגדות לוי יצחק, היחיד שמפרסם בישראל מחירון רכב משומש באופן מסחרי. לטענתו, המיזם של משרד התחבורה "מהווה התערבות בשוק שאין בו שום כשל, כשהמדינה מבקשת להפוך למתחרה ולהשתמש לטובת כך במשאבים ציבוריים".
יצחק טען גם שמחירי המחירון אותם הוא מפרסם לא מבוססים רק על איסוף סטטיסטי של עסקאות אלא גם על ניתוח מגמות בשוק. "חקר שוק דורש הבנה של השוק, של אופי וסוגי העסקאות שמבוצעות במסגרתו והצגת מחירים, אשר משקללים פרמטרים רבים של המכירה", אמר.
מנגד, דיווח משרד התחבורה כי בחצי השנה האחרונה, מאז הושק המחירון, נאספו עשרות אלפי דיווחים של בעלי רכב שעדכנו על מחיר העיסקה, סוג הרכב, שנת העלייה לכביש, רמת הגימור, סוג תיבת ההילוכים (אוטומטית או ידנית), נפח המנוע, הנסועה (קילומטראז') העדכנית של הרכב, מספר הידיים וסוגי הבעלות.
גורמי המקצוע במנהל התנועה במשרד, בשיתוף יועצים סטטיסטיים, ניתחו את הנתונים, וגיבשו בהתאם מחירון המציג, ללא תשלום, את מחיר השוק הריאלי של כלי רכב משומש.
משרד התחבורה קרא לציבור הקונים או מוכרים כלי רכב יד שניה, לדווח על העסקה בעת העברת הבעלות, באמצעות האינטרנט או בסניפי דואר ישראל. זאת, במטרה להרחיב את המאגר עליו מבוסס המחירון המקוון.
לכניסה ל'מחירון העם' – לחצו כאן.