דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

40% מהצעירים הערבים חסרי מעש, "סוגיית התעסוקה בחברה הערבית אמורה להיות האינטרס של כולם"

סלימאן אלעמור, מנכ"ל משותף בארגון הערבי-יהודי אג'יק, טוען שחוסר המעש של הצעירים בחברה הערבית, יחד עם חוסר הקבלה שלהם בחברה הישראלית, הם שהביאו לפיצוץ שאירע בערים המעורבות בשבוע שעבר, וקורא לשילוב הצעירים בחברה הערבית בשוק התעסוקה, "בסוף זה מה שמעורר את הקולות השפויים"

מכוניות שהוצתו בלוד. "כולנו חיים פה, אף אחד לא רוצה לראות את השכן שלו שורף לו את האוטו"(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun/File Photo)
מכוניות שהוצתו בלוד. "כולנו חיים פה, אף אחד לא רוצה לראות את השכן שלו שורף לו את האוטו"(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun/File Photo)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"יש קשר ישיר בין חוסר מעש לאלימות בחברה הערבית. זה נכון ביחס לאירועי השבועות אחרונים וגם בימי שגרה", אומר ל'דבר' סלימאן אלעמור, מנכ"ל משותף באג׳יק מכון הנגב. אלעמור מזהיר שגם בימים כתיקונם, כ-40% מהצעירים הערבים בגילאי 22-18 מוגדרים כ'חסרי מעש', כלומר אינם עובדים ואינם לומדים.

בשלב זה מוקדם עדיין להעריך את השלכותיה ארוכות הטווח של מגפת הקורונה על הצעירים הערבים אך להערכתו של אלעמור, שיעור חוסר המעש התרחב משמעותית ומגיע למחצית מהצעירים בחברה הערבית, כששמונה מבין 15 הערים בהן האבטלה הגבוהה ביותר הן ערים ערביות.

סלימאן אלעמור, מנכ"ל משותף באג׳יק מכון הנגב (צילום: אלבום פרטי)
סלימאן אלעמור, מנכ"ל משותף באג׳יק מכון הנגב (צילום: אלבום פרטי)

למעלה מ-60% מתיקי האלימות הנפתחים במשטרה בגין פעילות עבריינית בחברה הערבית הם במעורבות צעירים. "אלה חבר'ה שאין להם למה לקום בבוקר. היום שלהם הופך לילה והלילה הופך יום. זה טרף קל לארגוני הפשע שנותנים להם קצת דמי כיס, רכב, והם הופכים לאנשים שלהם. זה מתחיל בעבירות פשוטות ובקלות הופך גם לירי בשכונות ומאבקים חמושים. אלה גם אותם החבר'ה שראינו בהתפרעויות עכשיו".

שילוב החברה הערבית בתעסוקה הוא המפתח לחיים המשותפים

"הצעירים הללו מעבירים את היום בלחפש משמעות לחיים שלהם. למי שלא רואה לעצמו אופק, למי שמתקשה להשתלב בחברה שבה הוא חי, קל יותר ללכת לשוליים", הוא מוסיף. "נוצר תסכול מצטבר, שבו האירוע הכי קטן יכול להביא לפיצוץ. וזה מצטרף למשבר מנהיגותי עמוק שקיים בחברה הערבית. גם כשיש השקעות ממשלתיות הן לא תמיד מגיעות למקומות הנכונים".

השתלבות החברה הערבית בתעסוקה לדבריו, היא המפתח לפיתוח וקידום החיים המשותפים בין יהודים לערבים. הוא חושש שהחרפת המתחים כעת סביב אירועי ירושלים ומבצע שומר החומות, יפגעו במוטיבציה של צעירים ערבים לחפש עבודה מחד, ובמוטיבציה של מעסיקים יהודים להעסיק אותם מאידך. "אם שיעורי התעסוקה בחברה הערבית יפגעו עוד יותר, זו תהיה טעות רצינית מאוד, שכולנו, החברה הישראלית בכלל, ולא רק החברה הערבית, נשלם עליו בעתיד מחיר יקר".

החניכים מתנדבים בקהילה ובונים את הזהות שלהם ממקום של כוח ושותפות

אחד המודלים שמציע מכון אג'יק לצמצום תופעת חוסר המעש בקרב צעירים בחברה הערבית ולקידום שילובם בשוק העבודה הוא מספר תוכניות שיושמו כבר בפיילוט של הארגון בשבע השנים האחרונות, בשנת התנדבות והכשרה לאחר התיכון, בדומה מעט למודל שנת השירות והמכינות הפועלות בחברה היהודית. "ראינו ש-77% מבוגרי התוכניות שלנו משתלבים באקדמיה, לעומת 21% בלבד מקרב בני גילם. לצד פעילות הכוונה אקדמית, שיפור מיומנויות שפה והכשרה מקצועית, החניכים בתוכנית גם מתנדבים בקהילה ובונים את הזהות שלהם ביישוב ובמדינה ממקום של תחושת כוח ושותפות, ואנחנו מאמינים שצעיר שיוצא אחרי שנה כזו, יוצא מוכן יותר לעתיד תעסוקתי, לימודי ואזרחי".

פעילות המכון הנגב עם צעירים ערבים. (צילום: אג'יק מכון הנגב)
פעילות המכון הנגב עם צעירים ערבים. (צילום: אג'יק מכון הנגב)

התוכנית מתוקצבת היום על ידי תרומות, השקעות של רשויות ומעט תקצוב ממשלתי ומקיפה כ-500-450 צעירים בשנה. לדבריו, ניתן להרחיב אותה כך שתקיף כ-5,000 מתוך כ-35 אלף הצעירים הערבים במחזור כבר בתוך שנתיים, אם המדינה תחליט להשקיע בכך. "זה יכול ליצור שינוי סוציולוגי של ממש".

"להשקיע באופן מאסיבי בהשתלבות של ערבים בתעסוקה ובחינוך"

"אני חושב שסוגיית התעסוקה בחברה הערבית אמורה להיות האינטרס של כולם, של כלל המגזרים והמשרדים הממשלתיים. הרשויות המקומיות חייבות לדחוף את זה", הוא מוסיף. "בסוף, זה מה שמעורר את הקולות השפויים. צריך לבדוק איך אפשר להשקיע באופן מאסיבי בהשתלבות של ערבים בתעסוקה ובחינוך, ולבנות מחדש את האמון בין הקהילות, ואת היכולת להיפגש מתוך הזהויות השונות כבסיס לבניית השותפות והחיים המשותפים".

אג'יק – מכון הנגב הוא ארגון ערבי-יהודי לשינוי חברתי הפועל ללא מטרות רווח ובסיסו בנגב. מאז שנת 2000 מקדם הארגון פיתוח קהילתי בר-קיימא בקרב חברות העוברות תהליכי שינוי משמעותיים ומבקש לסייע לקידום חיים משותפים בין יהודים וערבים בכל רחבי הארץ, בדגש על פיתוח החברה הבדואית בנגב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!