דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כורדים

סוריה / סיכום שבוע סוער ועקוב מדם במלחמה בסוריה

אסד נסוג מחסכה, הטורקים פתחו במערכה כנגד דאע"ש כביכול ואיבדו במוצ"ש חייל ראשון, והאמריקאים והרוסים עוזרים לכוחות הכורדים. לעשות סדר בבלאגן המדמם של המלחמות בסוריה.

לוחמות יזידיות במחתרת הכורדית (צילום: Kurdishstruggle / flickr).
לוחמות יזידיות במחתרת הכורדית (צילום: Kurdishstruggle / flickr).
אוריאל לוי

חסכה: השבוע נפתח בהסלמה של סכסוך מקומי במחוז חסכה, אזור שנמצא בצפון סוריה וגובל בטורקיה, בין נאמני אסד לאסאיש, המשטרה הכורדית העצמאית הפועלת באזור (אותו מכנים הכורדים רוג'בה). הסכסוך הסלים למלחמה של ממש. אסד החל להתקיף יעדים של YPG, המיליציה הצבאית של הכורדים, מהאוויר. במקביל נערכו מגעים למשא ומתן בעיר קמישלי, בתיווך הרוסים ובקשר ישיר עם הפנטגון. כוחות YPG רבים הגיעו לעיר ושחררו את השכונות שהיו בשליטת המשטר הסורי. בסופו של דבר נחתם הסכם הפסקת אש לפיו כל השטחים שהכורדים כבשו יישארו שלהם, וצבא סוריה יעזוב את חסכה וישאיר בבסיס שלו במרכז העיר שוטרים בלבד. זהו הישג אדיר לכורדים.

שדאדי: ביום רביעי החלה מתקפת פתע של דאע"ש מכיוון דרום לעבר העיר אל-שדאדי, הנמצאת בדרום מחוז חסכה. ככל הנראה מאות חיילים מלווים ברקטות, מחבלים מתאבדים, ומטענים. דאע"ש דיווחו ביום שישי כי הרגו 192 לוחמים כורדים במתקפה. הכורדים הודו אתמול כי 3 כפרים נותרו בשלטון דאע"ש כתוצאה מהמתקפה. נראה שדאע"ש לא הצליחו לחדור לעיר שדאדי.

מנביג' – ג'רבלוס: בתחילת השבוע הודיעו ראשי ארגון "צבא סוריה הדמוקרטי", SDF, כי שחררו מדאע"ש כפרים צפונית ודרום-מערבית ממנביג', בצפון סוריה. YPG הודיעו כי כיבוש העיר מנביג' והטיפול במוקשים ודירות ממולכדות הסתיים והם יעזבו את העיר. היו גם הודעות על מבצע המשך לכיוון אל-באב. קבוצת לוחמים של SDF ייסדה את "המועצה הצבאית לג'רבלוס" והודיע כי תפנה לשחרור ג'רבלוס, עיר סמוכה. מנהיגי YPG ו-SDF גיבו אותם למרות מורת רוחם של הטורקים. ביום רביעי כשמנהיג הקבוצה נורה בידי צלף, הכורדים מיהרו להאשים את טורקיה.

עשן מיתמר בצד הסורי לאחר ההתקפה של טורקיה, הבוקר 24/8 (צילום: AP).
עשן מיתמר בצד הסורי לאחר ההתקפה של טורקיה, הבוקר 24/8 (צילום: AP).

המבצע הצבאי הטורקי: ביום חמישי בסיוע כמה ארגונים ג'יהאדיסטים מהקואליציה של המורדים, החלו הטורקים, בגיבוי ארה"ב, לכבוש רצועת בטחון בצפון סוריה, מערבית לנהר הפרת. טורקיה קראה ל-YPG לעבור לצידו המזרחי של הנהר. ה-SDF מיהר להתקדם לעבר ג'רבלוס, והגיע עד שבעה קילומטרים דרומית מהעיר. דאע"ש נסוגו ללא קרב מהעיר שנכבשה במהירות על ידי המיליציות הג'יהאדיסטיות. דווח על התקלויות בין טורקיה ובני בריתה ל-SDF ועל הפצצות אוויריות של טורקיה. ביום חמישי בלילה דיווחו הכורדים על מתקפה כימית שפגעה באזרחים. התקשורת העולמית לא דיווחה על זה, למרות התמונות הקשות והסרטונים שיתכן והיו נאמנים. כרגע הקרבות דרומה ודרום מערב מג'רבלוס נמשכים. אמש דווח כי חייל טורקי ראשון נהרג מפגיעת טיל בטנק, והטורקים טוענים שהטיל הגיע מהאזור בו מצויים כוחות הכורדים – YPG.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!