דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלאור אזריה

פרשת הירי בחברון / משפט אזריה: ההגנה תתחיל להציג את טיעוניה

משפטו של אלאור אזריה יתחדש הבוקר בבית הדין הצבאי ביפו. במהלך השבוע צפויים עורכי דינו להתמקד בביסוס הטענה כי הייתה לאזריה עילה מוצדקת לירי. במהלך השבוע צפויים להעיד מטעם ההגנה גם קצינים בכירים בדימוס.

אלאור אזריה בשימוע בבית הדין הצבאי ביפו. יולי 2016 צילום: פלאש 90
אלאור אזריה בשימוע בבית הדין הצבאי ביפו. יולי 2016 צילום: פלאש 90
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

משפטו של החייל המואשם בירי במחבל עצור בחברון אלאור אזריה יתחדש הבוקר (ראשון) בבית הדין הצבאי ביפו, לאחר הפסקה של כחודש. במהלך השבוע צפויים להעיד לוחמים מגדוד שמשון, גדודו של אזריה, חלקם נכחו באירוע הירי במרץ האחרון.

קו ההגנה, אותו יתחילו עורכי דינו להציג הבוקר, צפוי להתרכז בביסוס הטענה כי אזריה חש סכנת חיים מחשש כי המחבל נושא עליו מטען נפץ ולכן ירה בראשו. 

האלוף במיל' עוזי דיין, יעיד מטעם ההגנה צילום: פלאש 90.
האלוף במיל' עוזי דיין, יעיד מטעם ההגנה צילום: פלאש 90.

טיעון זה עומד בסתירה לעדויות שהציגו מפקדיו של אזריה, ביניהם מפקד הפלוגה רס"ן תום נעמן, לפיהן לא הייתה סיבה מוצדקת לירי במחבל המנוטרל. לדברי נעמן, שאל את אזריה, מיד אחרי הירי, מי אישר לו לירות. לטענתו, השיב אזריה כי "המחבל הזה היה חי והוא היה צריך למות". נעמן הוסיף כי "כעסתי עליו. הוא ביצע ירי בתוך זירה ללא אישורי. לקחתי אותו הצידה ליד העמדה ואמרתי לו שלא יזוז ועדכנתי את הגדוד".

צוות ההגנה, בהובלת עורכי הדין אילן כץ ואייל בסרגליק, צפויים לטעון כי אזריה אכן חש סכנת חיים בזירת האירוע והפעיל שיקול דעת של לוחם מקצועי, גם אם זה כלל ערעור על החלטותיו של מפקד הפלוגה שהיה הדרג הפיקודי בשטח.

אחד הלוחמים שיעיד בשבוע הקרוב כתב בדף הפייסבוק שלו כי “אזרחים שהיו בזירה הזהירו ממטענים בניגוד לדבריו של נעמן". הלוחם הוסיף לבקר וכתב "היה חשש ממטען בזירה והמ"פ בכלל לא בדק את גופות המחבלים".

בהמשך השבוע צפויים להעיד מטעם ההגנה גם קצינים בכירים בדימוס, ביניהם ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה לשעבר אלוף (מיל') דן ביטון, סגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף (מיל') עוזי דיין ומי שהיה מפקד אוגדת עזה תא"ל (במיל') שמואל זכאי.

עדיותיהם של הקצינים הבכירים עתידות לתמוך בקו ההגנה המניח סיבה מוצדקת לירי. בתצהיר שהוגש כבר לבית הדין ופורסם בכלי התקשורת תקף זכאי את הדרג הפיקודי וטען כי הצוות תיפקד בצורה שלא תואמת את ההנחיות בשטח. "היה שם ברדק," טען זכאי, "שום בידוד, חיילים מסכנים את עצמם, את הצוותים רפואיים וחיילים אחרים. הנחיית המג"ד ממשיכה את הכשל הפיקודי. אין ואסור לפנות מחבלים מבלי זיכוי חבלני".

גם האלוף במיל' ביטון השתמש במילים קשות, בתצהיר שהוגש לבית הדין. "היה מחדל פיקודי של המח"ט, המג"ד והמ"פ" טען, "לדעתי, המ"פ נכנס לטראומה מעצם הירי. התיק מהווה קו שבר. הכרעה לא נכונה תוביל לכך שאף חייל לא יוכל בסופו של דבר לבצע ירי מציל חיים כמו שביצע אזריה".

ההגנה תיאלץ להתמודד עם שאלות רבות שעלו במהלך עדותו של אזריה. ביניהן טענתו של התובע הצבאי סא"ל נדב וייסמן, כי על פי הסרטון שתיעד את האירוע, העלו חבריו של אזריה את גופת המחבל על אלונקה, פעולה המעידה על כך שלא היה חשש אמתי לחגורת נפץ על גופו. "מדוע לא הזהיר את חבריו כאשר העמיסו אותו על אלונקה, אם אכן חשב שהייתה על המחבל חגורת נפץ?" שאל וייסמן. בתגובה, אמר אזריה כי מבחינתו הוא נטרל את המחבל והעביר למ"פ את כל המידע שהיה ידוע לו. אזריה הוסיף עוד שהיה "בסערת רגשות ובהלם".

סוגיה לא פתורה נוספת, היא הדברים שאמר לחוקרי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) החייל שנפצע באותו אירוע דקירה, אופיר אורדן. לדבריו, אמר לאזריה שחבלן עתיד להגיע לזירת האירוע. כשנשאל על כך בעדותו, אמר אזריה שאינו זוכר שיחה עם אורדן אך סייג כי "יכול להיות שהוא אמר לי משהו ולא התייחסתי". התובע הצבאי הזכיר כי אזריה אמר לחוקרי מצ"ח, חד משמעית, שלא דיבר עם אורדן. כשנשאל על סיבת סירובו להתעמת עם אורדן בנושא, אמר אזריה "מה הטעם להתעמת עם בן אדם על שיחה שאני לא זוכר שהייתה?".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!